lördag 15 maj 2010

Saltåloukta- kyrka och ett väntande bröllop .

Jag jobbade för en del år sedan på  Saltåloukta fjällstation.En mycket vacker plats norr om Gällivare.
En dag gick jag in i denna kyrka som alltså är en kåta.Och,som finns kvar hoppas jag.
Det var en magisk syn som mötte mig.En liten eldstad i mitten av kyrkan,
och så röken som åkte rakt uppåt.Och  ut genom en liten öppning i kåtans tak.
Renfällar på golvet som är direkt över marken och björkris som täckte hela ytan.
Och så prästen Merak som han hette i efternamn som höll en gudalik gudstjänst.
Där i denna underbara stämning  bland samer och vi turistjobbande ungdomar.
Här ska jag gifta mig en dag,om jag gifter mig tänkte jag då 19 år gammal.
Och för några år sedan,då jag trodde jag hade mött min stora kärlek och min själsfrände här i livet.
Så nämner jag denna plats för det eventuella bröllopet för mina vänner.
Och alla sa i kör på min födelsedagsfest.Vi kommer!!!
Som om bröllopet var här i stan liksom.Det vill jag verkligen kalla för vänner.
Att inte nämna ett ord om den långa resan dit upp.
Jag kände mig så lycklig och upprymd av deras entusiasm.

Det blev inget bröllop med."Den stora kärleken",och "Själsfränden".
Det blev en Golgata vandring genom eld och vatten mörker is och kyla.
Genom förtvivlan smärta och en stor sorg.

Men den dagen jag kommer att gifta mig så blir det däruppe.
I denna magiska lilla kyrka.I en kåta där i fjällvärlden.
Hur mina vänner ska ta sig upp dit och vart alla ska bo får bli en senare fråga.
Helst ska det ju inte vara försommar heller risken är att det är kallt och snöfall  från och till.
Men det är klart vem bryr sig om kylan när hjärtan står i brand.
Och min stora kärlek och själsfrände han kommer att tycka det är en helt underbar ide.
Det tror jag i alla fall.Så alla mina trogna underbara vänner,
ni kommer att få inbjudningskort i god tid innan.
För att det är en lång väg upp dit till denna underbara kyrka och plats.

Ibland är vägen alltför lång i livet innan allt faller på plats.
Men kärleken vinner kärleken finner de mest underliga vägar i livets labyrinter.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja vi kommer....Blir det snart eller?

LyckanNu sa...

Ja allt beror på vädret.....

Anonym sa...

Häftigt verkar nice.Hoppas du har funnit din rätta själsfrände och kärlek nu och det kanske blir ett bröllop om du sjäv vill.

Rum