torsdag 13 maj 2010

Heligt,Heligt

Vår gudom är kärleken - nu och för alltid,buren mellan oss.
Ritualen är kropparnas lek under nattens mjuka täcke eller stillhetens helt enkelt,
mellan ögonen över bordet
när du tecknar och jag skriver - eller i enighet om en flaska vin till extrapris i snabbköpet.
Båda är vi hedningar med dagars mellanrum
jag blir en krävande ängel och du låter din inre djävul bryta fram.
 Vår gudom är kärleken......Heligt,heligt när vi badar tillsammans
och turas om att hålla den varma duschen
när vi delar ett bloss
och blott med ordfria tecken turas om att röka.
Heligt,heligt
när vi väntar på bussen och går en sväng under jorden
om natten i tre graders värme,
och när vi sover tätt endast täckta av mörkret och varandras varma kroppar.
Heligt,heligt när vi åker buss och du sitter med huvudet mot min axel
och nära slummern tala om i morgon
eller när jag ligger vaken bara för att se på dig
och ditt ansikte är lätt som en vinge.
Heligt,heligt när vi på eftermiddagen går ned till " vårt"cafe för att äta  " frukost "
heligt när du ringer och ljudet är rent som en klocka och din röst
lika livlig som en fågel.
Heligt,heligt när du sluter dina ögon
och med ditt huvud fullt av ljus kastar dig bakåt
så att natten måste krossas,
medan jag är över dig och i dig och drar i ditt hår hårt som du vill ha det,heligt och ömt.
 Och vår bön är de ord vi säger till varandra i de ögonblick
när vi glömmer att vara moderna i denna värld.
Och vår bön är de ögon vi fixerar för att med smekningar slå oss lösa i världen.     


Michael Strunge.

1 kommentar:

Majsa sa...

Underbart när det är underbart.

Rum