tisdag 22 februari 2011

Det Ofattbara.



Alla som varit med om en nära relation.
Till en grandios personlighet,såsom en narcissist eller en psykopat.
Hamnar i många svåra frågor.Under relationen och i efterarbetet.
I det stora efterarbetet som man får i sviterna efter en egoist och missbrukares framfart.
I ens kropp hjärta och själ.
Och om man till sist har lyckats med att ta sig ut ur greppet.
Det maktfullkomliga och illvilliga greppet.
Greppet som en grandios egoist sätter målmedvetet om sitt objekt.

Väl dolt under den förförande inledningsfasen till  "relationen".
"Den stora kärleken" och Själsfränden.Och i lögnerna om intimitet engagemang,
vänskap solidaritet passion attraktion och i lögnen om den ömsesidiga viljan till varandra.

Det blir en chock den dagen man som människa vaknar upp på botten.
På botten efter ett krig.
Det målmedvetna kriget emot en själv som människa.
Och emot allt som ingår i en mänsklig relation.
Och då man inser som människa att allt var en lögn.
Och ett bedrägeri för den grandiose missbrukaren och egoisten.
Och man upptäcker vem man mötte i "relationen".
Den maktfullkomliga illvilliga avundsjuka hatiska kalla egoisten missbrukaren och sadisten.
Den som visar sitt rätta ansikte bit för bit och del för del.
Tills att allt är krossat raserat och skändat.
Den stora kärleken utsugen som en kanyl och bortkastad i en container.
Samt utbytt till en ny kick och en ny tripp.För missbrukaren och förgöraren av allt.
Allt som ingår i kärleken passionen tilliten och relationen.
Och om objektet har överlevt det perversa våldet.
Så kan det kosta åratal av bearbetning,i terapier och självhjälpsprogram med mera.
För att kunna läka och tillfriskna ifrån det perversa våldet.
Det som det grandiosa vansinnet kallas för.



Jag vill återigen rekommendera böckerna :
Vardagens Osynliga Våld.
Psykopatens Grepp - Vägen ut ur farliga relationer.
Charmör och Tyrann.
Är du gift med en psykopat ?:Om farlig och förförisk kärlek.
Energitjuvar.
Men jag då ?
Casanova Komplexet.

Samt hemsidorna :Det angår oss alla.
www.narcissism./se
TuvaForum.

35 kommentarer:

Anonym sa...

Ja ibland undrar man också själv om man har blivit tokig och överdriver det som man har varit med om. När man är inne i livets kanske värsta kris är man ju rädd att man kanske överdriver beteendet hos narcissisten. Jag tycker ändå inte att jag gör det. Visst drabbas jag fortfarande av stunder då jag önskade att allt bara var en ond dröm och jag fick vakna och ha henne bredvid. Däremot vill jag aldrig mer känna mig tillintetgjord. Jag vill aldrig mer gå omkring med den ständiga oroskänslan. Jag vill kunna ha en avvikande åsikt utan att drabbas av kyla och raseri. Jag vill kunna känna mig trygg i att den jag lever med finns där för mig när jag är ledsen eller mår dåligt. Jag vill också ha en plats i förhållandet. Aldrig mer att jag vill sättas på pedistal ena dagen för att knappt vara värd ett dugg nästa dag. Jag vill aldrig mer känna mig utnyttjad och marginaliserad.
Min självkänsla och min tillit till andra har aldrig tidigare fått sig en så allvarlig knäck.
Bara för 3 veckor sedan hade alla kränkningar gjort att jag inte längre såg någon glädje i något här i livet. Nu börjar jag att hitta tillbaka till ett hyfsat fungerande liv. Vägen är lång och brokig men nu känns det som att ljuset redan syns någonstans långt där borta i tunneln. Bloggen Lycka Nu är jag glad att jag hittade. Den har hjälpt mig mycket. Att få något sorts kvitto på att jag inte har blivit galen.

Anonym sa...

Ett tillägg.
Min narcissist lyckades verkligen projicera sina tillkortakommanden på mig. Jag fick hela tiden höra att jag inte satsade på relationen. Hon frågade också om det kom hem andra tjejer till mig. Jag gick nog på mycket av det. Nu kan jag ju se att den person som jag tyvärr älskade inte alls hade något intresse av en stabil relation. Allt kämpande var givetvis förgäves. Den andra frågan förstår jag också nu efteråt och pga det som skedde i uppbrottet. Inte tusan hade hon något problem att även umgås med andra killar. Man känner sig rätt dum efteråt därför att magkänslan sa att det var så men det slog man bort. Att älska någon som så totalt plattar till och missbrukar ens innersta känslor är en tuff resa att göra. Förtvivlan, sorg, ilska, hat. Jag tror att de flesta känslorna spelar inom en. Jag längtar till den dag som det är över och hon inte längre har någon plats i min hjärna.

Anonym sa...

Det är inte så lätt att veta vem som Är Narcissisten själv men som du skrivit om så lyser det igenom känslan av någon slags cynism offer är ju det som en Narcissist själv anser sig vara och gärna utger sig för att vara själv.Ensamrätten i lidandet.Det viktigaste är det du försöker beskriva att det handlade aldrig om verklig äkta kärlek.Och att den som älskat denna maktmissbrukare och fick all denna kyla är förlorad ifrån början.Att ta på sig ansvar göra upp gottgöra.Och ge ett värdigt avslutande om man nu inte klarade av att ha en kärleksrelation det brukar en normal människa vilja ge sin partner.Men det ska alltid tävlas i såna här relationer.Hur smart du än var vad du än gav så kommer Narcissisten alltid att säga att du var inte någonting att ha.Bytet av objekt som du beskrivit är det som visar vem som är vem. Har psykopaten gått i terapier och sjukskrivit sig en enda dag på grund av dig ???Svaret är så klart NEJ !Samt att tala om att vara i centrum.Det svider självfallet.Eftersom Narcissisten vill att man alltid utgår ifrån den.En salig röra men osalig eftersom du kan aldrig vinna i detta spelande om kärleken.

Anonym sa...

Troligen känner sig narcissisten psykopaten road av ditt fokus på alla beskrivningar och fokus på vad han eller hon förorsakat dig.Offersnacket är bara att sparka nedåt som alla såna här personligheter alltid gör.Det finns ingen nåd upprättelse eller empati för den som missbrukats klart.Och det har du så väl beskrivit i alla dina inlägg.På sätt och vis är det ju bra att slippa vänta och ha gett upp allt som du gjort idag.För du såg vem du hade mött.Och det gör att man vet att det finns ingen kärlek försoning gottgörelse eller upprättelse, eller kärlek för att kärleken var ju som sagt den stora lögnen som fick dit dig i greppet :När spelet är slut för psykopaten då finns det bara föraktet kvar för den som misshandlats klart av all kyla och hat.Och du blir utbytt.Att tro att en sån här personlighet går omkring och lider gråter sörjer just dig det är en önskedröm.Du är utraderad nedmanglad och utbytt.Ofta har psykopaten supit bort halva hjärnan eller kört in andra droger.Så att analys saknas och intilligens om den nu funnits någon gång i denaa person ? Empatisystemet är det första centret som slås ut av långvarigt missbrukande av alkohol eller andra droger.Och det märks.Sedan finns det de intilligenta sårbara på riktigt som faktiskt vaknar upp en dag.Men förvänta dig inte det av den du beskrivit.Den personen har valt sitt liv så här och mår bra av att ha lekt kärlek och fått dig att få detta jobb efteråt.Offersnacket han eller hon kör med säger allt !Tack för dina inlägg här i bloggen mycket bra beskrivningar och allt annat än offer !

Anonym sa...

Vet inte om jag är blåögd men jag tror inte att en äkta narcissist eller psykopat lägger ner någon större tid på att leta upp bloggar av det här slaget.
Det skulle ju betyda att de trots allt har en viss självinsikt. Jag tror att det framför allt är partners eller ratade objekt som aktivt söker på nätet för att förstå. Jag själv började googla på ordet narcissism och upptäckte att jag läste om min partner och mitt förhållande. Vid den tiden var jag redan för svag för att lämna så jag slog bort det jag hade läst och försökte tänka - Du överdriver. Kanske hon har vissa drag men....
När jag trots allt började avslöja lögner och krävde att få ta lite plats blev jag bryskt utbytt och den sista gången vi träffades var det verkligen ren ondska jag mötte. En person som bara någon vecka tidigare bedyrat sin kärlek. Det blev ofattbart att ta in hur någon kan vilja en så illa när det enda felet man gjort är att försöka älska och ställa upp. Att aldrig få något tillbaka blir i längden så jävla nedbrytande. Man är förvirrad, får ingen ro, sover dåligt och ligger och grubblar o.s.v.
Jag önskar verkligen inte ens min värsta ovän att behöva gå igenom en sådan här kris.
Narcissisten går vidare och är lycklig en tid med det nya objektet. Snart börjar projektionerna, haten och lögnerna igen. Det kommer nog att fortsätta så. Ingen ånger. Försvarsmekanismerna är för starka.

Anonym sa...

Det sägs av de flesta familjeterapeufter samt andra terapeufter att det största beviset du har på vem du mött.Är just detta att relationsmissbrukaren går aldrig i terapier på allvar efter en dramatisk och turbulent relation.Vilket alla Narcissister skapar med sitt objekt nuvarande eller före detta.Beviset är att fly in i nästa relation.Det gör ibland objektet som blivit påverkad och triggad av relationsmissbrukaren och söker också bekräftelse att känna sig OK men ofta har objektet fullt upp med att bearbeta klart skiten narcissisten gett konstant. Innan man är redo att möta verklig kärlek igen.Som inte är en turbulent vendetta och konstant krigande !Narcissister är inte lyckliga kan inte njuta känna kärlek och anknyta på riktigt.Dom kan hitta ett nytt kickobjekt som du skrivit om och köra ut och in i men sedan kommer abstinensen baksmällorna.Och då är den här charmören och tyrannen den lilla pojken eller tjejen igen som spelar sårbar och går kanske i lite stödsamtal för tvångstankar eller paranoia att det dumpade objektet kanske smyger utanför dörren eller fönstret eller skrivit så galna brev sms eller mail.Eller ringt och tjafsat.Och tanken på hämnden kanske kommer för tänk om galna hon eller han verkligen vill hämnas nu ? De har inte ångest som du eller jag men de lever med en tickande bomb i stället för ett hjärta. och så länge de har ett objekt att lägga över sitt mörker på då pyser det ut lite ångest. Men en dag blir det rättegångar misshandel ute på krogen gatan eller i relationen.Eller det dumpade objektet söker upp psykopaten och skriker ut sin förtvivlan eller står utanförr dörren. Eller anmäler för psykisk eller fysisk misshandel .Så att leva i en narcissists eller psykopats kläder är att alltid vara jagad.Endera av sina egna inre demoner eller alla offer på vägen.Eller domstolar.Det finns ingen lycka men kickar och substitut och glädjen över att ha skadat sitt offer.Det är den största lyckan och glädjen för dessa galningar.

Dora sa...

Många kvicka och sanna inlägg som beskriver hur en missbruksperson får sin omgivning att dras med ned i dyn.Självklart får du ingenting gott tillbaks av en missbruksperson om denne inte kan eller vill bli fri ifrån sitt missbruk.
Då är alla dina försök till att hjälpa den personen lönlösa.

Som anonym skriver, det finns missbrukspersoner som kan och vill komma till ett liv utan missbruk men det är få som klarar av att nå dit.

Inlägg och kommentarer beskriver väldigt bra hur en narcissistisk missbruksperson förhåller sig till andra människor i sin omgivning.
Hur andra människor far illa och söndertrasas av dennes beteende.

I en kärleksrelation till en missbruksperson finns ingen äkta kärlek ifrån missbrukspersonens sida. Denne har fullt upp med sig själv och sitt missbruk.
När kärleksrelationen tar slut återstår endast negativa känslor för missbrukspersonen till sitt ex. En missbruksperson ber inte om förlåtelse eller tar första steget till förståelse inför sin partners känslor eller försoning eller gott avslut. Om så skulle ske har ju den självcentrerade erkänt att denne också har gjort fel i den havererade relationen och det har han eller hon inte enligt sig själv.

Det första som slås ut är empatiförmågan som skrivs av anonym. Missbrukspersonen blir till slut så egofixerad att han inte har förmågan kvar att känna med andra människor.
Han agerar i stunden utifrån sina egna känslor som ska bekräfas med ett medhållande av hans behov just då.

Det verkar som om de flesta missbrukspersoner får ett likartat beteende. Missbruket skapar en hjärna som slår ut de flesta sunda systemen, kärlek, ansvar, omtanke, intimitet,glädje,framåtanda o.s.v. och låter de andra negativa växa,
empatiförlust,försämrad impulskontroll, lögner, självupptagenhet, hat och avund till andra, ansvarslöshet, livet är meningslöst, o.s.v.

Vetskapen om detta gör ju inte smärtan mindre för den som älskar/t en sådan person. Absolut inte, det är endast en förklaring på hur ett missbruk förgör kärlek.

Ja, som Lycka säger, större kunskap och förståelse behövs till de människor som mött/levt i en så vansinnigt sjuk relation som en missbruksrelation innebär.

Anonym sa...

Visst är det så. Andra gången pga denna kvinna som jag har fått vända mig till sjukvården. Läkare och kurator. För en narcissist är sådant bara ett svaghetstecken och ytterligare något att hata dig för.
Ett nytt förhållande är inte aktuellt. Jag tror personligen att det är det sämsta jag kan göra just nu. Måste se till att läka sig själv och inte inbilla sig att jag är redo för något för det är jag inte.
Men visst vore det skönt om man kunde träffa den rätta. Skulle nog bli betydligt lättare att komma över det som man varit med om. Jag kan förstå de som försöker. Jag väljer att bida min tid och försöka må bra när jag går in i nästa relation. Jag vill inte hamna i en destruktiv relation igen.

Anonym sa...

Det verkar som alla beskrivningar handlar om en och samma person.Men det säger ju även all litteratur. De agerar så lika dessa personligheter.Skrämmande ! Apropå paranoia och tvångsbeteende ofta så ingår detta i missbrukare av olika slag och dessa Narcissister o psykopaterna.Jag själv smsade mailade ringde och skrev brev. Åkte även hem till henne och ringde på ingen var hemma den gången.Men tyvärr nästa gång.En yrvaken kille stod näck bakom henne i hallen dessutom.Jag började säga att du har inte gjort upp med mig och gett ett ok avslut.Det slutade med vad alla såna här personligheter vill.Polisanmälan och förnedring.I och för sig skiter jag fullkomligt i en polisanmälan då jag ju faktiskt inte gjort någonting.Den killen sa jag till att du kommer att vara med om exakt samma tripp vänta en tid.Men dom håller ju varandra om ryggen eftersom jag är den s:k galningen som är besatt och förföljer henne.Men jag är helt övertygad om att dessa personligheter är små ynkliga barn bakom grandiositeten skiträdda och paranoiska.Det är verkligen roligt i all smärta att veta att dom kan aldrig veta när man dyker upp.Eftersom de gör aldrig upp på ett jyst mänskligt sätt.Historien visar samma sak de kommer att göra om samma tripp eller hitta en lika dum i huvet nolla missbrukare som de själva är. Och då är det ju kul för dom,att sitta på krogen och supa till då och då. Och ha samma ut och in relation som man själv varit med om.Helt värdelöst liv men good luck med det hela.

LyckanNu sa...

Speciellt tack till signaturen Dora !Väldigt bra och klok beskrivning sammanfattar allt !

Dora sa...

Jag tackar så hjärtligt för ditt beröm. Då jag nu har läst berättelsen som anonym har skrivit
med all sin känsla så kan jag inte annat än att le så smått. Inte åt anonym som fick en chokupplevelse.
Utan åt en naken man i en hall som inte ens bor i lägenheten, det säger så mycket om den personen. Herrejösses! I ock med anonyms så öppenhjärtiga och ofattbara upplevelse när han bara vill få en förklaring och ett gott avslut av kvinnan för att kunna få tillbaks lite av sitt egenvärde och betydelse som person så kan jag berätta att jag också fick med lagens långa arm att göra då jag, som signatur anonym ville få förklaringar på missbrukspersonlighetens beteende och undkomma insikten och alla dessa känslor som medföljer att jag aldrig varit älskad eller betytt någonting i hjärtat för missbrukspersonen. Istället för att vilja ge mig ett egenvärde,fick jag ännu ett slag. Jag blev anmäld för ofredande. Gissa om jag blev perplex och fullständigt mållös när lagen ringde mig. Efter några timmars förhör angående mitt beteende kom någon tid senare ett beslut ifrån åklagare där åtalet lades ner.

Detta blev frukten av vår relation där jag älskat ifrån hjärtat, ställt upp och försökt finna lösningar på alla svårigheter.
Vilken absurd verklighet.
Då var det inte kul, det var fasansfullt att bli anklagad och sedd som en galen kvinna som helt spårat ur. Men som både jag och anonym vet vid det här laget så ska man inte tro att det går att få missbrukspersonen att ta ansvar för sina begågna eller pågående handlingar när relationen är på upphällningen eller tagit slut.
Missbrukspersonen flyr undan för allt normalt ansvar och där står exparten med stämpeln Galning i pannan och det tar tid att befria sig ifrån den trycksvärtan!

I sanningens namn... så skapas det en så stor och obeskrivlig smärta i en sådan overklig sjuk relation att det är näst intill omöjligt att under lugna och kontrollerade former/känslor gå ifrån den människa som reducerat en till något obetydligt, något som katten släpat in. Det gör så ofattbart ont att tvingas acceptera att jag som person bara var bra att ha så länge jag gick missbrukspersonens väg. Helt enkelt för vidrigt plågsamt.

Jag vill ge Anonym ett stort tack för sin ofattbara och pinsamma historia. Är den verkligen sann?
Om så är fallet, så är den helt sanslös. Jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag log lite av känslomässigt igenkännande.

Anonym sa...

Du slår huvudet på spiken ! Precis så var det och jag tror att många kan känna igen sig i din historia och denna bloogares historia vi borde skriva alla historier i en gemensam stödbok för alla som möter detta absurda i en kärleksrelation eller hur ?

LyckanNu sa...

Tack igen Dora för din absoluta beskrivning av detta ofattbara ! Att älska en människa som visar sig vara så ofantligt störd ! Och smärtan i detta !

Dora sa...

Nu skrattar jag stort, om man ser allt ifrån den humoristiska/tragiska sidan så bör våra upplevelser bli en tv-serie.
Naturligtvis skriver Lycka då hon har begåvningen för språk, ordsatser och meningsuppbyggnader.
Vi andra bidrar med våra helt galna livsupplevelser. Anonym med mannen i hallen kommer att få alla tittare att både skratta och gråta. Själv ska jag nog kunna plocka fram något hårresande ur garderoben!

Visst vore det härligt att få kunna komma ut med kunskap till andra människor hur det är att leva med och älska en missbruksperson som blåser en på allt utan krussiduller och ånger.

I mitt sinne, skulle verkligen någon tv-kanal eller regissör
vara genuint intresserad av något så "simpelt" som detta samhällsproblem som kostar samhället miljarder om året.
Ekonomiskt och framförallt av mänskligt lidande?

Varför inte....

Varför inte låta tanken mogna för en tragikomisk kunskapsbaserad tv-serie producerad av Lycka....

LyckanNu sa...

Ja rolig idee men för mig är det oväsentligt vem som gör det bara någon gör det !Jag har ett mål och det är att detta ska komma fram iljuset synligt och utan skam och skuld alla som drabbas av detta osynliga våld och som faktiskt gör allt för att leva vidare ! Kan det hjälpa en enda människa så är jag nöjd så tack för din inspitration ! Men jag är helt oväsentlig i sammanhanget egentligen !

Dora sa...

Var inte så säker på det...
du kanske har större betydelse än du vill tro?
Hm.....medberoende, dålig självkänsla?

Med din övertygelse om att vilja nå ut för kunskapsinhämtande för både vanliga människor och olika instanser når du långt om du själv vill. Se det som en läkande kraft, både för dig själv och oss andra.
Förringa inte dig själv, det har du väl gjort tillräckligt.

Att vilja förverkliga drömmar är en mycket god början, eller vad tycker/känner du?

Jag tror på dig då du genom din blogg har visat på ett otroligt utvecklat språk och en empatisk förmåga för båda parter, d.v.s. missbrukspersonligheten, den narcissistiskt störde. En insikt i dennes beteendemönster visavi den medberoende som alldeles för ofta får ta smällen av den missbrukandes beteende och hur det påverkar den som i hjärtat verkligen älskar, d.v.s. icke missbrukspersonen.

Sorgligt nog förstår människor runtomkring sällan varför den icke missbrukande personligheten stannar i förhållandet och då kan man fråga sig....har den personen verkligen någonsin älskat någon inifrån sitt hjärta och väsen?

Min fråga är relevant ur ett djupare perspektiv sett.
Vad är kärlek till din nästa?

Jag är helt övertygad om att en person som aldrig stött på missbruk i olika former och har den åsikten att det bara är att bryta upp (känslokallt,oförstående) och gå ifrån den missbrukande
i ilfart byter åsikt om denne själv får uppleva misären av att befinna sig i ett missbruk.
Skapat av någon som denne älskar inifrån av sitt hjärta.

Så förverkliga dina tankar,
kunskap ger insikt och förståelse
inför din medmänniska. En bok eller en Tv-serie, föredrag och upplysning som du kan förmedla....

Inte så tokigt, eller hur?

LyckanNu sa...

Tack så hjärtligt för din uppbackning och respons ! Varför gör inte du det själv ? Med all din kunskap du besitter och insikstfulla briljanta beskrivningar ! Jag är så glad för alla dessa insiktsfulla kommentarer ifrån de som mött detta ofattbara ! Ja jag vill absolut förmedla denna nya värld jag hamnade i tack vare den värsta resan i mitt liv !Som att öppna dörr efter dörr och nya världar har öppnat sig på grund av all kunskap samt insikt om hur det kan pågå och finnas detta ofattbara i en störd människa som man kan möta i kärlekens inkörsport och hamna i värsta helvetet. Tacksam för alla er som vet vad det handlar om och jag vet att det finns ett stort mörkertal som man brukar kalla de som aldrig syns eller hörs ! Så alla som kan uttrycka sig som här är guld värda för alla de som söker kunskapen om vad dom erfarit och kanske får styrkan att se att man är inte ensam ! Samt Det Angår oss Alla ! Tack igen för din respons och alla ni andra !

Anonym sa...

Du själv ska ha ett stort tack för din kunskapsrika och insiktsfyllda inlägg !Denna blogg bidrar med insikter som alla vi som mött missbrukare av kärleken och är så destruktiva och farliga för den som kommer nära,och kan gå under i all förödelse som en sjuk destruktiv missbrukare av ens innersta och kärleken gör ! Dessutom störd i både själ och hjärta men grundlurar den som den vill ha och ta allt av.
Så tack !

Anonym sa...

Många kloka känslomässiga och klara beskrivningar har samlats här i dessa kommentarer.Känner igen mig i alla.Det är självfallet så att har du mött någon som missbrukat allt vad kärlek satsning empati försoning tron på ett verkligt möte i det här livet ! Känner sig förorättsd och förvisad när man blivit grundlurad i allt vad kärleken står för ! Många slag i anisktet och själen suger hårt ! Och alla som känner igen sig får bekräftat att man kan inte leka kärleken.Den bygger på ömsesidigheten lyckan att ha mött den som faktiskt vill kärleken är trogen den njuter av samspelet och vill utvecklas i mötet med det finaste som finns mellan två individer som fick lyckan att möta allt detta som vi alla söker efter ! Sedan finns det dom som använder människor utan samvete.Och moral.Byter ut objektet och förkastar allt som var både det goda och det sårbaraste och naknaste som uppstår just i det vi kallar närhet och kärlek,det är missbrukarens vägar genom livet.Och det är inte sunt och jyst.Så alla ni som leker kärlek stanna upp och börja tänk över vad ni vill ge och kan ge fortsättnings vis till den som ni bara dumpat ! Man kan faktiskt be om sann och äkta förlåtelse och försöka reda ut det som blev fel.Och lämna på ett mänskligt sätt.Allt annat är en lek med känslor och alla blir förlorare i slutändan.Är du en Narcissisist så kan du fortfarande vara en människa tänk på det !

Anonym sa...

Håller verkligen med om det. När man får de där känslorna av hämnd så känns det rätt skönt att man, trots att man knäcktes och bröt ihop, så fullständigt har avslöjat en människa. Hon vet ju att jag kanske är den som vet mest av henne. Jag hann avslöja en mängd lögner innan det tog slut. I början var jag rädd för att möta henne på affären. Nu har jag kommit på att det behöver jag inte vara. Hon kommer ju inte att handla på min hemmaaffär mer. Hon är nog mycket räddare att behöva möta mig. Hon kommer nog på alla sätt att undvika mig för hon vill inte bli avslöjad inför det nya objektet som fortfarande inte har förstått vem han mött. Jag hoppas att hans psyke är starkare än mitt. Men å andra sidan brukar dessa personer alltid söka sig tillbaka om de inte lyckats knäcka någon. Första gången vi var ihop så försökte hon alltid göra slut för att få som hon ville. Då fick det vara tyckte jag och det fick vara slut. När hon märkte att jag var tillfreds med det så sökte hon sig hela tiden tillbaka och någonstans där fick hon makten över mig vilket ledde till en besatthet hos mig. Jag fattar inte hur hon lyckades men idag ser jag att hela vår relation har varit så sjuk och jag ser mig som medberoende där jag själv började ramlade ner i hennes sandlåda. Hon gick verkligen igång på konflikter och försoningssex. Helt jävla sjukt. Jag vill ha stabilitet och trygghet och ömsesidighet. Idag ser jag att inget sådant fanns i vår relation. Det handlade bara om att successivt brytas ner till en människospillra. Jag är på väg att bygga upp mig igen. Det har gått två månader och jag tycker att jag har kommit långt redan. Jag tror att det beror på att jag kände henne och trots allt behöll någon sorts analyserande förmåga denna gång. Förnuftet kommer alltid att segra. Jag tror t.o.m. att jag behövde den här vidriga resan på sikt. Jag tror nämligen att jag har varit ett perfekt byte för den här typen av människor. Jag är för snäll och alldeles för lätt att utnyttja. Det är något jag måste jobba med. Jag måste ha en bättre självrespekt och sätta ner foten i tid nästa gång. Speciellt om magkänslan säger att jag måste göra det.
Verkligen intressant att läsa alla kommentarer. Dessa människor är otroligt lika i sina mönster och beteenden. Vi som har känt av kränkningar och sorg över att kärleken vi trodde var äkta, reagerar också på ett likartat sätt. Vi är chockade, i kris, har ångest, genomlider kanske livets värsta ögonblick. Men vi är starka. Vi ska resa oss. Kom ihåg att det är vi som är friska. Vi gjorde inget fel. Vi försökte bara älska och var ärliga i vårt uppsåt.

Anonym sa...

Bra att du ej gör som psykopaten själv gör hatar och förringar det som var fint i relationen.Svart eller vitt glorifiering objektifiering maktspel kyla och kränkningar.Att verkligen kunna sakna det finaste det är verklig kärlek.Även en missbrukare kan man ha älskat och älskar bakom allt det som man tyckte om så bra stå på dig i det finaste du mötte och trodde på.Allt detta har du inom dig själv okränkbart !

Anonym sa...

Men självklart är det väl så. Det är väl klart att man ramlar tillbaka och längtar efter personen men en gång mötte. Man trodde på kärleksförklaringarna och gav och gav. Känslorna av hämnd och hat är äkta.Skulle aldrig förneka dem eller lyssna på någon som tycker att det är fel. Alla möjliga känslor spelar inom en när man mött alla dessa kränkningar. Hatet måste man så småningom komma över för att inte bli en bitter människa men i början känner man det man känner. Målet är väl att man ska komma dit. Jag är inte där ännu.
Kan fortfarande vakna av att jag gråter efter den där människan som jag älskade. Jag inser ju nu att hon aldrig menade allvar med sina ord och det gör mest ont. Att ha blivit förd bakom ljuset å det grövsta är den största sorgen. Att ha öppnat sitt innersta och blivit trampad på. Jag tror inte heller på hat och revansch men jag kan aldrig någonsin förneka att de känslorna finns inom en. Den som förnekar det tror jag faktiskt ljuger.

Anonym sa...

Ursäkta frågan men eftersom att jag är övertygad om att jag verkligen försökt bygga ett liv med en narcissist och upplevt alla dessa kränkningar som faktiskt gjorde att jag för en och halv månad sedan funderade på att ta mitt liv...blev en lång mening. Jag undrar varför en av mina första långa kommentarer i tråden tagits bort? Det jag känner är äkta. Dagsformen avgör hur man skriver. Ibland präglas det av sorg. Ibland av hat. bland rinner tårarna när man skriver. Hoppas verkligen att jag inte har skrivit något stötande.

LyckanNu sa...

Absolut helt sant jag tror också på att man måste gå igenom alla känslorna innan man blir befriad ifrån allt som denna typ av relaterande förorsakat en.Tog bort en del kommentarer då jag själv började tvivla på om det var Narcissisten själv som skrivit några av dem ! Men nu förstår jag att det inte var det i några av de borttagna kommentarerna.Så stå på er ni som upplevt det här,det går att komma framåt dag för dag bit för bit ! Tack för alla era inlägg !

Anonym sa...

Hej Anonym som skriver stöta på ditt X på din hemmaaffär och det skulle hon undvika för att ej bli avslöjad inför sin nya ???Vad skulle avslöjad där ?Riskerna är mycket större till s:k konfrontation på en hemma pub, detta hände mig och min nya pojkvän.Min före detta är alkoholist och aktiv sådan ! Vi gick till en av våra hemmapubar där jag vet att han kan sitta.Inte så kul men vad gör man om man vill ta en öl eller två ?Hur som helst det du skrev om att ha satt ned foten du varit för snäll m.m m.m Försoningsex och sånt !Det handlar ej om att vara för snäll i en sån här relation.Man älskade och åtrådde en människa som visade sig vara ens värsta fiende.Och man var redan inne i lögnen om kärlek.Försoningssex är aldrig fel om man försonas men med en Narcissist Psykopat så handlar det bara om ett missbrukande av allt, sex kärlek vänskap !Har du verkligen mött en Narcissist undrar jag ?Och hur blev du själv lurad ?

Anonym sa...

Jag undrar om det är skillnad på mäns och kvinnors reaktioner på när en relation gått fel ?Här i kommentarerna står det oftast sätta ned foten varit för snäll, medan kvinnor skriver om att ha älskat en missbrukare av kärleken sexet med mera !Jag tror heller inte på att sätta ned foten det handlar om att gå i långvarig terapi för att bli frisk ifrån allt fruktansvärt en psykopat narcissist utsatt en för.Och varit för snäll det spelar väl ingen roll.Man har älskat en människa som inte kan älska och anknyta utan måste hata förakta och kränka kärleken och smutsa ned allt fint och kärleksfyllt.Avslöjad inför ett nytt objekt, det tror jag inte heller på.Vad ska avslöjas ?Har du känslor för denna vad det nu var för person och var ditt uppsåt kärleken ?
Vad blev du grundlurad i och vad var det som var så sjukt ? Det är inte lätt i dessa kommentarer att urskilja vem som är vem så jag bara undrar !

Anonym sa...

Du som undrade om jag verkligen levt med en narcissist. Tveklöst ja.
Hon har samtliga beteenden för hur en nercissist relaterar och beter sig. Den grandiosa självbilden, egocentrismen, empatilösheten och det skamlösa utnyttjandet. Vid avslöjande av lögner och krav på att själv få lite plats i förhållandet blev jag bryskt utbytt mot ett annat objekt.
Det jag mernar med för snäll är trots att magkänslan skriker åt en så lyssnar man inte. Man gör allt som står i ens makt för sin narcissist. Ger kärlek, ställer upp på alla plan men man får aldrig något tillbaka annat än när narcissisten själv har nytta av det.
Slutligen tror jag att det är bättre att läsarna får bedöma vem som möjligen är narcissist bland kommentatorerna. Med tanke på alla känslostormar som finns inom ett utnyttjat objekt får man nog också tillåta att det svajar i kommentatorsfältet.

LyckanNu sa...

Ja det jag menar just med att urskilja vem som är vem gör det svårare för min del att kommentera vissa inlägg.Då jag vet av erfarenhet att narcissisten psykopaten älskar att röra om i grytan och lyckas tyvärr göra det samt hskrattar gott om man visar någonting ärligt och sårbart.Så jag får väl lita på magkänslan som du menar när det gäller att urskilja vem som är vem.Det är ju också på detta viset att Narcissisten kan använda sig av samma benämningar och är också fylld av ilska och frustration.Och anser sig att ha rätt till lidandet och är ett offer själv.Tack för ditt inlägg idag !

Anonym sa...

Det där med att sätta ned foten tror jag är könsneutralt. Möjligen att män oftare använder uttrycket.
Det handlar väl ytterst om att sätta ner foten för att värna sitt egenvärde och sin självkänsla. Annars fortätter ju nedbrytningsprocessen vare sig vi vill eller inte. Tyvärr är det svårt då alla projektioner och alla kränkningar får en att tvivla på sig själv. Man tror att man är orsaken till alla problem och försöker ännu mer ända till den dag då energin är slut. Då har inte narcissisten nytta av en längre och då blir man oftast utbytt.

Anonym sa...

Tragikomiskt att möta sin före detta med ett nytt objekt i hemaffären eller hemkrogarna.Det hände faktiskt mig.Jag började tjafsa med hennes nya godbit.Inte bra ställe att konfronteras på just på krogen.Hemaffären spelar ju ingen roll det kan ju inte avslöjas något där såvida Xet Kexet inte är dyngrak 16 tiden en Lördag eftermiddag och börjar tjafsa.Men man vet ju aldrig Psykopaterna Narcissisterna vill ställa till det och njuter av skadeglädjen och eventuell förödelse.För mig i dag så vet jag att det är en nolla hon lyckas få till det med på nätet troligen.
Många blåsta personer söker ju sig dit då de sällan lyckas få till det i det verkliga livet.Dessa Narcissister är alltid på jakt så nånstans går det snabbast.Jag avskyr denna person i dag så mycket att det inte finns ord för det.Men det hjälper ju inte direkt.Bara tanken att den loosern går omkring och leker drottning får mig att må riktigt illa.Det gäller ju även er kvinnor som mött såna här lossers i grunden.Men vem som helst kan ju fixa ett nytt objekt om man nu vill.Så det är ju bara fjant att tro att den grejen är något avundsvärt.Avslöjar bara en sex och kärleksmissbrukare.Som flyr konstant och kickar på nya objekt.

Anonym sa...

Håller med det är så de fungerar de här flykt missbrukarna.Knarkare av relationer kärlek sex eller alkohol eller annat substitut.Som att vara levande död och aldrig växa upp.Ett skitliv och destruktivt.Ok om någon vill förgöra sig själv eget val.Men ingen ursäkt räcker för att missbruka den som man ville ha en kärleksrelation med.Så stå på er ni alla som mött svikaren sabotören.Ni är bäst ingen protest !

Anonym sa...

Där ligger väl skillnaden. Det ratade objektet önskar ingen ny relation. Han/ hon har fullt upp att ta rätt på spillrorna av det liv som missbrukaren lämnade efter sig. Jag är ofantligt glad att vi aldrig hann flytta ihop. Jag tror faktiskt att det hade blivit min död. Kan låta löjligt men detta är den absolut värsta livskris som jag har gått igenom. Nu vill jag enbart leva för mig själv ett tag och läka från grunden. Tids nog kanske det dyker upp en bra kvinna men jag är långt ifrån redo. Vore heller inte ärligt mot en kvinna att försöka just nu.
Klart att inget kan avslöjas på en affär men jag misstänker att narcissisten inte på något sätt vill avslöja sitt förflutna för det nya objektet.
Jag skulle aldrig nedlåta mig till att tjafsa heller. Det är bara jag själv som förlorar på det.

LyckanNu sa...

Endera blir man lika besatt destruktiv och missbrukare själv om man är nära en Psykopat/ Narcissist de kan trigga en till total desperation i alla sina sjuka beteenden eller ochså när man tagit sig ur det s:k greppet så gör man allt för att tillfriskna.Jag förstår att du upplever det som din värsta kris i livet,för det är just det som kan hända av att ha haft en intim relation med en missbrukare av kärleken.Man hamnar i total kris kraschlandar i livet.Men det viktigaste då är att ta bit för bit bort ifrån all misär en sån här personlighet skapat och gett.Det ser inte ut så i praktiken när man går igenom krisen,men längre fram så kommer det en lycka och lättnad att man faktiskt överlevt !
Det är därför dessa personligheter är livsfarliga för den eller dem som kommer in i detta sjuka relaterande.Så kämpa på dag för dag !

Anonym sa...

Hej du som påstod att du kanske är psykopaten själv.Varför försöker du inte gottgöra ditt offer för dina otroheter och missbrukande av relationen och du anser dig vara så lurad själv.Offersnacket kör alla förövare med för att kränka sitt offer ytterligare.Vad har du gjort för att stå kvar och kämpa för den som älskade dig och som du påstod du älskade ??Dina lögner räddar inget förhållande ditt maktmissbrukande och spel om kärleken du sökte fick och kickade på.Dina nya objekt kommer att må lika illa som den du försökte knäcka,om du nu spelar kärlekserövraren igen.Men i ditt alkoholmissbruks och sex och kärleksmissbrukar liv har du säkert hittat nån som liknar dig mera än den kloka skärpta kvinnan du grundlurade i allt.Lycka till på din väg.Hoppas du vaknar upp en dag ur ditt missbrukande och röjer upp efter dig nån gång.Men det är väl att tro för mycket om en sån som dig?

Anonym sa...

Tack själv.Allt du beskrivit och delgett ger självkänslan tillbaka.Du har så rätt det handlar ej om dig eller mig.Ett stört ego som enbart utövar sitt inre hat och tillkortakommanden på den som denne får in i sin härva av lögner och manipulationer!

Rum