fredag 14 maj 2010

Forntidsvision

Jag framkallar de gamla bilderna,visionerna av forntiden,
förnimmelserna,ordens nyheter.
Jag åkallar barnets intuition och fantasi,
åldringens visdom,den unges strävan och kvinnans erfarenhet.
Jag återkallar uppgifterna och modet att fullgöra dem,
styrkan i växtdrömmarna,djurets snabbhet,maskinernas födelse
 de vackra målningarna i byggnaderna och de nattliga segerfesterna.
Jag minns krigen,blodet,ögonens ångest,andedraget i natten.
Jag ser framåt till drömmen,tillbaka till förutsägelsen.
Jag ser framåt och lever i framtiden,en illusorisk ide,
ett rus för visionernas födelse,smärtans och föraningarnas tid-lärotiden.
Jag kallar dig min ängel,min älsklingssyn,mitt ögas eld - min älskade.
Fly bort och hämta spådomar mirakel.
Kom tillbaka!
Och gör världen till en hel och fullständig värld.
Och jag ser,att det hela nu är annorlunda-blommorna ljuset,
ordens bilder,de färglösa drömmarna,årstidernas form.

 Michael Strunge.

 Den 9 Mars 1986 blev den död han diktar om verklighet.
Därmed förlorade Danmark i förtid en av sina mest begåvade diktare.
De tolv diktsamlingar han på nio år hann skapa utgör en oerhört rik källa
 att ösa ur och har sin givna plats i den danska litteraturhistorien.
Skriver Clemens Altgård.
I diktsamlingen .KRISTALLSKEPPET. Utgiven 1988 på bokförlaget  BAKHÅLL.

Inga kommentarer:

Rum