lördag 25 september 2010

Innerstaden

Tar cykeln till Götgatsbacken, råkar ha en rabattkupong till Granit, behöver en stor förvaringsbox. Trivs inte så bra där på den gatan ibland alla trendnissar och trendaffärer. Går in på pocketshop för att leta efter en intressant bok jag läste om "Medeas Hämnd" , men den fanns inte ännu i pocketupplaga. Handlar förvaringsboxen på Granit och går emot min cykel.Ser två män stå och samtala högt, den ene ser ut som den nuförtiden klassiska söderbon. Medelklass 35 år dyr trendig jacka på sig och en barnvagn. Den andre ser jag är en narkoman. Han har en snickaroverall på sig. Hans hud är gråfläckig han ser helt nedgången ut. Han skriker till medelklasskillen ska jag skära halsen av dig eller? Jag vet inte vad det hela handlar om. Men minns då på MacDonalds för flera år sedan på Kungsgatan. Då en man med tydligt Östermalms stuk står utanför den urinoarstinkande toaletten en trappa ned och gör upp en affär med en langare av något slag. Ser varje dag den där enorma skillnaden mellan alla trendiga bostadsrättsinnehavare som flyttat in över hela Södermalm. Och så de tunga missbrukarna som fladdrar omkring som fåglar lite överallt. En märklig blandning! Och jag är så innerligt trött på allt snack om bostadsrätter och klipp hit och dit. Nu sitter jag själv i ett sådant läge. Men måste söka ett fleramiljon lån med en medsökande, som ställde upp. Men känslan av klipp överskuggas av att jag kommer att behöva flytta och det känns inte kul att göra affärer. Ju mindre man äger desto bättre tycker jag. Jag tänker flytta in i ett Kollektiv längre fram. Bestående av konstnärer och vettiga människor. Bara man har trevliga människor,mat på bordet konst poesi och naturen nära! Det räcker hela vägen,all kommers,som styr i en stad som Stockholm är bara krävande. Men tack och lov finns det människor som jag inte skulle vilja vara utan, just här i Stockholm. .Få se vart man ska flytta sen då i Stockholm. Inte Sydvästra förorterna i alla fall, av olika skäl. Min hemmavarande dotter vill absolut inte flytta. Hennes ilska och gråt var inte så rolig häromdagen. Men ibland har man ju inget annat val än att flytta.Fast det blir inte ännu, men tanken på att rensa och packa och renovera här i vår lägenhet som vi har bott i så många år nu ändå. Det suger....

Inga kommentarer:

Rum