tisdag 25 januari 2011

Kan man relatera till en grandios personlighet?

Kan man hantera och relatera till en grandios egoist i en intim relation?
Mitt svar i dag är att vill du leva ditt liv.
I kaos missbruk kris ångest vanmakt och frustration.
Och i ett ständigt pågående krig skapat av  den "människa".
Den "människa" den som man tror sig till att ha mött här i livet.
Den "människan" den som visar sig till att vara en grandios egoist missbrukare och sadist.
Den så grandiose i all sin förförelse och den så villige.
Väl dold den illvillige kalla  tomma maktfullkomlige sadisten missbrukaren och egoisten.

Den som ska visa sitt "rätta ansikte" då greppet har satts om den "människa" läs:objekt.
Den "människa" den som söktes för passionen vänskapen kärleken och "relationen".
Den så grandiose i allt sitt vansinne den som ska visa sig till att sig till att  göra allt.
Allt för att knäcka  ned den "människan" läs :objekt till botten.
Efter att ha kickat upp sig av den "rätta".
Den rätta kicken den rätta trippen för den grandiose egoisten och missbrukarens,
sex,kärleks och relationsmissbruk av vem som helst..

Den "människa" läs:objekt som söks för sin potential.Och för "relationen".
Relationen som visar sig till att vara en maktarena.
Skapad av den grandiose i allt sitt vansinne.Det  där vansinnet som ingen människa kan må bra av.
Att vara med om och speciellt om det handlar om en intim relation där skadorna kan bli som störst.
Då man har öppnat sitt hjärta kropp och själ i tron att ha mött en "människa".
En människa som man tro på och tror är ens vän partner och "relation".
Men som visar sig till att vara en kall tom grandios egoist missbrukare och sadist.
Den som man trodde var den solidariska och trogna vännen passionen och relationen.
Och det man får vara med om som "människa" är den grandiose egoisten,
sadisten och missbrukarens cynism.Dennes missbruk och ständiga maktspel,
omkring sex kärlek och intimitet.Och dennes ständiga  katt och råtta lekar.
Kränkningar och avvisande.Avvisade av passionen och  intimiteten.


Den som också gör allt för att smutsa ned kärleken och intimiteten.
Om det handlar om en grandios egoist inklusive en sex,kärleks och relationsmissbrukare.
Den grandiose förföraren och den målmedvetne förgöraren av alla intima "relationer".
Den som roar sig med alla sina snedsteg missbruk och kränkningar,
emot den som "är där" i "relationen".
Den grandiose egoisten missbrukaren och sadisten som kickar av sina sjuka spel,och sitt sjuka drama.

Den som gör allt för att knäcka ned en själv till botten.
Knäckt ned till botten.Av en annan människas vansinne.
En annan människas avundsjuka kyla tomhet ångest och illvilja.
Allt det som den grandiose missbrukaren egoisten och sadisten består av.

Alla vi som varit i sådana relationer vet.Att det kan kosta ens eget  liv att vara där.
Och att livet förlorar till sist all glädje då man dräneras i allt.
Och man kränks i lusten glädjen passionen och kärleken.
Och tron på kärleken och ömsesidigheten.
Kärleken som är den grandiose missbrukaren och egoistens ständiga skräck och ångest.
Kärleken som används missbrukas och sänks till botten av den grandiose i allt sitt vansinne.

Livet kan förlora all mening,då man utarmas på precis allting.
Och man dräneras på den potential som man söktes för att man har.
För att kicka upp det tomma och kalla egot.
Det grandiosa egot utan kärlek empati och lust och glädje.
Den grandiose som söker en annan "människa" läs:objekt.
För att agera ut sitt hat sin ambivalens sina frustrationer och all sin ångest.
Över det objekt man visar sig enbart för att vara.
För en tom,kall,hatisk,avundsjuk,illvillig,maktfullkomlig,och sadistisk personlighet.
Och man missbrukas i alla starka sidor och egenskaper man har.
Och misshandlas i alla sårbara sidor,och kränks som människa.
Som den personlighet man är och vill vara.
För den som man valdes ut för att man är.
Men enbart som ett rätt speglings-objekt just då just här och just där i livet.
För den kalla tomma och cyniska egoisten och missbrukaren av sex kärlek och relationer.
Och ofta ingår det andra missbruk såsom alkohol spel porr tabletter och andra substitut.

Att hantera en grandios personlighet är en omöjlig uppgift,
och man kan aldrig växa som människa i en verklig relation.
Man blir aldrig  uppskattad älskad och respekterad.Och ingenting går att nå eller få.
Hos den grandiose i all dennes vansinne.
Det vansinnet utan nåd kärlek passion utveckling och harmoni.

Att välja livet det är stort.Störst av allt!
Och när man har rest sig efter ett krig skapat av den grandiose.
När man har gjort det stora arbetet för att läka.Då vet man att ingenting handlade om en själv.
Vem man är vad man gjorde eller borde göra.Hur man såg ut vilken ålder man har.
Eller bakgrund status familjesituation tidigare erfarenheter eller dittan och dattan.
Ingenting gick att lösa av alla de problem en grandios egoist missbrukare och sadist skapar.
Och det vet denne så väl om.Men tar inget ansvar för sitt grandiosa vansinne.
Utan går vidare som om ingenting har hänt.
Och det har det ju inte heller för egoisten och missbrukaren av relationer.



Rekommenderar böckerna :Casanovakomplexet.
Men jag då ?Charmör och Tyrann.
Energitjuvar.Psykopatens Grepp- Vägen ut ur farliga relationer.
Är du gift med en psykopat?: Om farlig och förförisk kärlek.

Samt hemsidorna:
Det angår oss alla.
www.narcissism.se/
Tuva Forum.

21 kommentarer:

Anonym sa...

För den som inte har varit där vi har varit finns ingen förmåga till förståelse. Tyvärr är det så och det gör det så svårt efteråt, när man lämnat. Det är nog därför man letar efter gemenskapen med de som delat ens upplevelse. Den gemenskapen ger också styrka och förmåga att hjälpa och stötta andra som behöver det. Det är bra. Sådana som du behövs!

Anonym sa...

Hej! jag vet hur det är. Jag har varit där i en långvarig(15 år) relation med en narcisist,psykopat,förblindad inkapslad idiot. Frågan jag ställde mig var(då mitt "tillfrisknande " börjat och jag var på väg ut ur helvetet och in i livet igen..) : Varför finner jag mig i allt detta? Hur kommer det sig att just jag kan leva i detta helvete av fri vilja när så mycket annat finns i denna värld? Vad får mig att vilja spegla mig och söka bekräftelse/kärlek i en trasig,destruktiv människa som bara väcker/triggar mitt allra lägsta,tömmer mig på all energi,självrespekt mm.I och med dessa frågeställningar gentemotmig själv tog jag kommandot och återtog därmed ansvaret för mitt eget liv och välmående..Vägen dit var lång men min riktning var klar och tydlig: jag skulle frigöra mig från min egen bild av mig själv såsom "värdelös och ej värdig kärlek,närhet,lycka mm. Ingen annan kunde ge mig detta mer än jag själv om jag så skulle leva ensam resten av mitt liv!!!Låter nästan banalt så här satt i ord..En mångårig process i ett smärtsamt uppvaknande!!!

LyckanNu sa...

Tack även för den första kommentaren Och jag håller med dig om att det är superviktigt att veta att det är inte mig det är fel på efter en sån här självvärdesnedbrytande relatering ! Samt gärna om man kan stödja andra som möter detta i en relation.Och att det finns kunskap i dag att läsa och ta till sig om hur sådana här personligheter fungerar samt relaterar och agerar.

Anonym sa...

Du har så rätt i dina kloka erfarenheter !Mod styrka insikt allt dettta som den personlighetsstörde själv saknar och dränerar den starka som ej accepterat våldet som en sån här personlighet är laddad med som en krutdurk.Elak brutal otrogen missbrukare av allehanda substanser porrmissbruk sex kärleks relationsmissbruk .Du har mött det som beskrivs i alla skildringar och du får aldrig rätt gör aldrig rätt är aldrig rätt.För en sjuk personlighet är själv så fel men står inte upp för det och söker vård.Det är därför vi alla som möter detta misstag måste stå upp och tala ut om detta våld.Samhället tar inget ansvar alls.

Anonym sa...

Vi som överlever en psykopat kan tala ut om detta Anhöriga till psykopaten Narcissisten är själva störda missbrukare tvångspräglade kalla personligheter själva.Syskon som kan vara friskare i vissa fall har ofta olika störningar själv eller själva gift med en psykopat missbrukare eller Narcissist.Det finns många tecken om man börjar forska lite efter en relation med en missbrukare av kärleken relationer och sex.Det finns kunskap idag men alla psykologer har inte den kunskapen om att man själv måste lämna en psykopat .Dekan lägga skuld och trigga skuld precis som en psykopat är experter på att ge sitt offer.Ofta genom att visa att man är utbytbar samt aldrig ge ett avslut.TVÄRTOM YTTERLIGARE KRIGANDE.

LyckanNu sa...

Det är viktigt att inse att man själv aldrig kan lyckas med någonting i relaterandet till en Psykopat /Narcissist och ändå svårare om personen är missbrukare också vilkigt är väldigt vanligt.Man själv är en kapabel personlighet som denna individ vill ta ha och sedan misshandla och missbruka för att själv leva ut sitt inre mörker och outvecklade,känsloliv. Tack för alla kommentarer.

Anonym sa...

Ja det är så det är.Att använda projicera allt på sin motpart.Detta är ofta väl dolt i dubbelpersonligheterna.De går runt i livet och spelar normala på arbetsplatser på krogen ,nätet.Du kan inte se detta ifrån start.Men när du väl är där i relationen är det försent.Du har blivit kär attraherad såld så att säga på personlighetens finare jag.Det är därför det tar tid att ta sig bort ur såna här relationer.Och det osynliga våldet som folk inte kan fatta om man inte har kunskap om dessa personligheter :

LyckanNu sa...

I en nära relation som man går in i i tron att det handlar om kärlek attraktion och samhörighet,tar det tid att bryta sig loss.Ut ur greppet som en narcissist eller psykopat målmedvetet sätter ifrån start.Allt är en lögn om kärleken och där kan den störde få dit beroendet och bandet och agera fritt utan insyn .Tills man en dag vaknar upp och ser vem man mött ! En chock och ett jättejobb att ta sig ut ur relationen.Kostar skjortan att vara där och allt efterarbete.Därför är all kunskap så viktig att ta till sig hur dessa störda individer agerar relaterar och fungerar !

Anonym sa...

Instämmer i allt som skrivits här och dina inlägg i din blogg.Förödande livsfarliga relationer.Makt missbrukande på alla nivåer.Kan även förekomma i andra typer av relationer såsom arbestplatser vänskaps relationer men slår nog extra hårt i en kärleksrelation. Eftersom man öppnar sitt hjärta kropp och själ i tilltro till den man tror vill ge och ta emot kärleken.Tack återigen för din skarpa blogg.

Got2b sa...

Jag skulle ha varit död nu om jag inte lämnat honom. Flera gånger under de sista åren med mina barns far var jag så nära döden som man någonsin kan vara. Han önskar mig fortfarande allt ont. Helst döden. Ett brutalt nednötande av allt som var jag och mina styrkor ledde till molande skräck.
Jag är så oerhört tacksam för att det finns sidor som din där vi kan mötas.
Med all kärlek till er, mina barn, världen, min nya man och såklart... mig själv

LyckanNu sa...

Tackar för din kommentar!
Det är det vi alla som mött detta vansinne och perversa våld i form av kyla manipulationer hat och förakt som vet hur man kan sitta fast i en annan människas sjuka grepp.Eftersom allt var en lögn i från starten för att få dit en annan människa för att kunna utöva sitt våld,så är man där.Och just skräcken och livsfarligheten är det som du nu uttrycker så klart och tydligt.Att lyckas ta sig loss och inse vem man mötte sin värsta fiende i en kärleksrelation.Och jag tackar all kunskap och alla som delar med sig av erfarenheterna vad det hela handlar om.Tillsammans är vi starka och det fruktansvärda ska fasen inte vinna över livet.Livsfarliga relationer som kan kosta livet.Därför är all kunskap livsviktig om hur dessa förgörare fungerar agerar och relaterar.Underbart att du nu har livet och allt det fina och dig själv i livskraften och glädjen igen efter som jag anser är det värsta man kan möta i detta liv.Eftersom det kan kosta en livet som du skriver !

Anonym sa...

Har för ca 6 månader brutit relationen till en nästan 10 år äldre man som jag trodde jag skulle leva länge länge med.Alla påhittade ord förväntningar och så kallad kärlek va bara lögn.Nu är jag inte vatten värd och hans mamma har till och med vänt mig ryggen,säger väl rätt mycket om hur störda dessa familjers känsloliv är men det upptäcker man inte för än det gått en tid.Han gick in i ny relation direkt och hade haft nätrelationer mm och även en påbörjad relation då han dejtade mig fick jag veta nu i efterhand.Mitt råd till er andra som råkar ut för dessa manipulativa,lömska och hemska män sök professionell hjälp efteråt,man är totalt utplånad i sin självkänsla,totalt dränerad på all energi.

LyckanNu sa...

Håller med dig om att man behöver söka stöd i all bearbetning efter en manipulativ dränerande tom kall och förgörande individ.
Är det dessutom i en kärleks- relation som man mötte detta så är skadan stor.
Jag vet med all erfarenhet i dag att de anhöriga och de runt omkring en slug psykopat vet inte mycket om vilken förgöranden sex och kärleks- missbrukare
samt övriga missbruk det handlar om.
Endera är de anhöriga störda själva eller lever med en psykopat narcissist själva.
Vännerna är lika missbrukande och sex och kärleks - missbrukare och alkoholister eller annat missbrukande.
En enda härva att se över vem man mötte.

Anonym sa...

Hade ett förhållande med en narcissist i över 2 år. Var snart 1 år sen det tog slut, tack och lov. Dem åren var ett rent helvete, undrar ofta fortfarande hur jag stod ut med allt och varför..? Det fanns ingen människa som var så fruktansvärt elak mot mig som han var..kränkte mig, hånade mig, hotade mig, slog mig, idiotförklarade mig m.m. listan kan göras lång. Men det har satt sina spår...djupt.. tex om jag gjort nåt "fel" blir jag chockad när människor runt omkring mig INTE idiotförklarar mig/svär åt mig ?! Och dem skriker heller inte åt mig att JAG ÄR FUCKING DÖV!!! när jag inte hör vad dem säger... även listan här kan göras lång. Jag är extremt försiktig med killar..kommer ALDRIG någonsin låta en kille trycka ner mig, göra mig besviken osv igen.. aldrig..kommer vända på klacken gå och gå direkt! Känner bara ibland sån ilska mog mig själv hur jag stannade så länge som jag gjorde när jag mådde så extremt dåligt och stod ut med så mkt.... :(

LyckanNu sa...

Tack för din kommentar.Anklaga inte dig själv eftersom då man sitter fast i dessa typer av personligheters sluga grepp manipulationer och lögner så tar det tid.Tid att se klart på att det finns ingenting där av kärlek och omtanke om en själv.Men den kärlek man själv har missbrukas och dribblas runt med tills man förhoppningsvis inser att kärleken är inte ömsesidig och ens emmottagen.Men missbrukad och nedmanglas bit för bit.Att du tog fig ut ur greppet till sist är det viktigaste.Friheten från den misär en störd personlighet skapar är stor då allting släpper till sist som man blev utsatt för så länge man satt kvar i det störda.

Ante sa...

Du har så rätt så!Felet ligger inte hos den som älskar tror hoppas och satsarFelet ligger hos den som är kall empatilös och en missbrukare och misshandlare av kärleken och den man är.Tack för din blogg.All lycka till dig!

Anonym sa...

Skönt att få kontakt med personer som förstår hur det är att leva med en narcisist! Jag flydde mitt hem, vår gemensamma gård, för 9 månader sedan och mannen fortsätter göra allt för att förstöra mitt liv... Ibland undrar jag hur länge jag ska orka kämpa, men det finns ingen tid till vila. Minsta lilla jag lägger mig är han där och djävlas. Försöker få mig ekonomiskt skuldsatt. Han har till och med skadat min häst vid ett tillfälle. Advokatkostnaderna är skyhöga och jag slåss med madrömmar och plågsamma minnen. Men jag har friheten att vara med mina nära och kära när jag vill, jag kan träffa mina vänner när jag vill och jag kan träffa vem jag vill :) Och jag har en kärleksfull man i mitt liv.

Svårt att smälta allt som hänt och svårt att hantera det som händer. All lycka till er som är eller har varit utsatta!

LyckanNu sa...

Tackar för kommentarerna!All kunskap behövs för att inse hur dessa störda livsförgörande individer relaterar fungerar och agerar.Bränner ut relationer kränker manipulerar och håller på.Ett förödande relaterande som kostar liv och skördar nya offer!
Därför toppen att flera kan inse att det handlar inte om vem man själv är,som får detta i en relation av vilket slag det månde vara!

Anonym sa...

Känner igen mig precis i vad du beskriver. Lever tillsammans med en narcissist och det är verkligen som att leva i ständigt kaos. Får ofta känslan av att det är en overklig situation man befinner sig i. Omöligt att försöka få tillvaron att fungera någorlunda otaliga ggr per vecka. Vi har tyvärr en liten 3 årig tjej tillsammans annars hade jag flytt för länge sen. Han skulle göra mitt å även hennes liv till ett ännu värre helvete om jag skulle "göra slut". Han har sagt många ggr att vill jag ge mig av så ska jag veta att han och dottern stannar i huset och att det är upp till mig om det inte passar, men att han ska ha henne isf. Finns det någon som har tips, råd på hur man kan bryta en relation med en narcissist eller hur man får honom att vilja bryta relationen? Hur få tillvaron att fungera utan att bli galen själv? Han är ju en annan person när andra är med då borde han ju vara medveten om att man inte ska vara sådan? Många frågor :( Tack på förhand.

LyckanNu sa...

Makt och kontroll är klassiska grepp i relation med en narcissist.Allt som handlar om att behålla sitt grepp,tyvärr så finns det ingen möjlighet att förändra en störd personlighet.Man bryts ned till ett vrak i förhållandet.Och det är först efteråt som man kan se hur sjukt det hela var i relationen och det finns ingen kärlek i den man själv älskar och som gick ut stort med kärleksbombningen i inkörsporten.Gå i egen terapi lägg pusslet för att se klart på vem du har en relation med.Och bygg upp en inre styrka med stöd för att bryta greppet.Du kan aldrig vinna det krig som en narcissist utspelar i en kärleksrelation.Det är nummer ett att inse.Men ingen annan människa har rätt att utöva maktmissbruk mot en annan människa.Sök stöd och kraften kommer bit för bit.Där du kan göra ett val vill du stanna eller gå.Ingen annan bestämmer över detta mer än du själv.Läs på om hur dessa individer fungerar agerar och relaterar.Kunskap ger insikterna att inse vem du har att göra med.Och det är inte en rolig kunskap men livsnödvändig.

Anonym sa...

Tro aldrig att det var ditt fel att bli så kallt och illa behandlad i en kärleksrelation.Det är ingen annans fel att dessa egon går runt och skapar förödelse för alla dom som kommer in i dessa störda illvillga människors nät.
Allt är en lögn och de kan ju till och med lura din egen psykoplog.Detta var jag själv med om.Helsjukt och gjorde min utresa svårrare men jag tog mig ur det sjuka greppet och känner ett sådant hat och ilska över att detta ego går runt och tror att han är något.Grundlurade mig i allt som du skrivit om spelade sårbar alkoholist och sexulle problem i ungdomen.Allt bara lögner.En iskall ses och kärleksmissbrukare och ett äkta svin rakt av visade det sig.
Nästa offer fick möta samma skit och nästa efter mig.Stakars kvinna som möter en asexuell nolla och loseer som skyfflar över all sin skit över den som älskar och tror att man mött den fina känsliga seriösa mannen.
Helvetet själv.
Vidriga människor som går runt i vårt samhälle helt fritt tills dom misshandlar en kvinna tills sist så att det syns och anmäls.Och då åker svinet eventuellt in en tid i förvar.Men många av dessa kvinnohatare driver kvinnan till att slå sig fri fysiskt eller mentalt.Så dj,a sjuka människor.

Rum