söndag 19 september 2010

Låt mig slippa.....

Låt mig och vi som inte vill ha ett utslagningssamhälle!
Låt oss slippa höra att det är ett klipp att få chansen att köpa hyresrätten som blivit bostadsrätten.
När det handlar om att de som en gång kunde flytta in till innerstaden i Stockholm ifrån förorterna,
nu tvingas flytta ut igen ofrivilligt.
Då de med låga inkomster ej kan köpa omvandlade hyresrätter,som blivit bostadsrätter.
Låt mig slippa höra mera om bonus avtal, fallskärmsavtal,aktieklipp och aktiefonder,
och betygskrav ifrån årskurs 1 i skolan !
Låt mig slippa höra talas om alla utförsäkrade människor och sjuka människor.
Som tvingas söka jobb eller jobba på sitt jobb, trots att dom är sjuka,
annars så får dom inte pengar ifrån försäkringskassan,eller socialbidrag !
Låt mig slippa höra mera om att  "Boosta dig själv i alla lägen" och skippa allt annat!
Samt "Egogirl power eller Ego boypower" !
 Låt mig slippa höra mera om champagneflaskor för 1000 tals kronor,
 som enbart används av rika människor att spruta ut champagnen hej vilt utan att ens dricka den!
Ja jag vet ju att det är inte bara att blunda för den verkligheten,
 som skapats under en lång tid.
Men det vore väldigt kreativt om det skapas humana villkor för alla människor i vårt välfärdssamhälle.
Det är inte så att villkoren ser lika ut ifrån start,
och individen är en del av ett större sammanhang,som påverkar oss alla i slutändan.
Det är lätt att påstå att vem som helst kan göra si eller så ,det är bara att välja!
Hur ska ett solidariskt samhälle, skapas ?
 Den kunskapen borde väl finnas i vår tid?
 Motsatsen finns det ju så många bevis på i historien att det inte främjat samhällssystemen i stort.
 Och vår världssituation idag.

1 kommentar:

Jane Morén sa...

Precis, du satte ord på det!

Rum