lördag 25 september 2010

Jaget och Missbrukaren

Grunden till en missbrukspersonlighet finns hos alla människor.
Den finns i en normal önskan att klara sig genom livet,
med största möjliga välbefinnande och minsta möjliga obehag.
Men smärta och frustrationer drabbar oss alla.
Det är hur vi tar itu med livsproblemen,
som är utslagsgivande,
för om vi kommer att utveckla ett missbruk eller inte.
Missbruk kan ses som ett sätt att känslomässigt fly,
från verkligheten genom att använda sig av ,
alkohol, mat,spelande,sexuella utlevelser m.m.
Förhållandet till andra människor,
ersätts efterhand av relationer till objekt eller händelser.
Den personlighet som växer fram består av två motstridiga delar : Jaget och Missbrukaren.
Det pågår en nästan konstant strid mellan dessa båda,
där jaget i det längsta försöker spjärna emot medan,
missbrukaren blir allt starkare ju längre missbruket pågår.

Jaget och Missbrukaren,
ger en ny övertygande bild av hur en människa utvecklar en missbrukarpersonlighet.
Författaren beskriver hur ett beroende uppstår,
han skildrar de ritualer som kommer att bli en viktig del av processen,
och hur ett tillfrisknande kan äga rum.
Han visar också hur viktigt det är för missbrukare,som är på väg att tillfriskna,
att ha god kännedom om missbrukarpersonligheten,
eftersom de kommer att få leva med den resten av livet.

Detta om och ur boken,
" Jaget och Missbrukaren "
 skriven av Craig Nakken, familjeterapeuft och rådgivare i missbruksfrågor,
samt föreläser om missbruk och relationer över hela Usa.

18 kommentarer:

LyckanNu sa...

Denna bok bekräftade mina egna teorier om objektsyn m.m . och att det handlar om att missbrukaren skapar relation till objektet för sitt missbruk. Såväl om det rör sig om alkohol, sex, mat, spelande m m. Det är det objektet som kommer i första hand. Människor kommer alltid i andra hand. En aha upplevelse att läsa denna bok.

Anonym sa...

Ja det vet en missbrukare själv innerst inne att man måste själv göra jobbet,och göra upp allt inom sig själv.Och framförallt börja anknyta till människor i nära relatering,allt detta som en missbrukare flyr ifrån och ej klarar att göra upp med,förrän botten är nådd,om den någonsin nås,under tiden mår alla de som blivit berörda och skadade av missbrukarens relaterande pest och får göra allt ensam utan stöd eller empati från den som missbrukar.Det är ett tagande i alla relationer som en missbrukare går in i. Inte ett givande och tagande.Allt är manipulationer ifrån början i en kärleksrelation om man tror att man är älskad för den man är.

Anonym sa...

Ja det är svårt att förstå vidden av hela missbruksmentaliteten om man är i en nära relatering. På avstånd blir pusslet lagt bit för bit. Men om det också rör sig om en personlighetsstörning så är det ett ytterligare pussel att lägga. Vad är vad? Var det missbrukaren eller den personlighetsstörde som agerade just då, eller då? Ett djäkla jobb att försöka få klarhet. Medan den personen själv skiter fullständig i vad som var vad och flyr till nästa kick nästa objekt....

Anonym sa...

En personlighetsstörd individ anser sig inte vara störd men objektet som individen använder och som börjar må för dåligt efter en tid och avpoletteras då i vissa fall och blir kallad psykiskt sjuk dominant sexgalning eller nucka.Vilken lögn som passar in bäst just då. därför är dessa individer som ofta dessutom är alkoholister sex och relations missbrukare eller drogmissbrukare, Livsfarliga. Dom går aldrig i terapi varaktig eller i program för att bli friska och sunda i sina relationer. Tvärtom så spelar dom vidare på kärlek sex och andra behov enbart för att tillfredställa sitt eget ego helt utan hänsyn, empati eller vilja till gottgörelse !

Anonym sa...

Du har mycket att beskriva och du gör det klockrent all erfarenhet av att ha en kärleksrelation med en missbrukspersonlighet samt sex kärleks och relationsmissbrukare det har du verkligen fattat vidden av och dina skärpta analyser Tack för att du finns som kan beskriva såna här osynligtvåldsrelaterande, samt nedbrytande,medan missbrukaren själv flyr vidare till nästa objekt och lämnar skiten som personen skapade till dig att ta itu med.Och det har du verkligen gjort Strålande jobbat.All kärlek samt gottgörelse av livet själv till dig kloka fina kvinna !

Anonym sa...

Idag skulle jag aldrig kompromissa ställa upp och inte ställa den där egocentrikern mot väggen,men när det rör sig om en personlighetsstörd människa så har den just det där greppet den fått dit en i som du beskrivit så bra.Och då spelar det ingen roll vad man än ställer för krav,de har greppet om ens mest sårbara sidor, och man vågar inte ställa för stora krav då flyr galningen å andra sidan gör de som de vill konstant och flyr fältet förr eller senare i vilket fall som helst !

Anonym sa...

Nej i så fall är det också en manipulation och spel för kulisserna så länge den personlighetsstörde har ett objekt i sitt grepp, och spelar på på alla fronter,
för att behålla greppet.

Anonym sa...

Den personlighetsstörde vaknar sällan eller aldrig upp.Tillkommer det även kemiska missbruk och sex och kärleksmissbruk som det så ofta gör då.Så är den individen ohanterbar i en nära relation.Spelet kan pågå en tid gällande sex och kärlek men brister ofta då avståndstagandet flyktmekanismerna kör vidare inom den störde.Kylan föraktet och tomheten styr och man blir som du skrivit om sjukt medberoende och börjar ofta själv i terapi och tolvstegsprogrammen för medberoende.Medan den störde fortsätter på sin missbruksresa med nya objekt i sex och kärlek såväl som droger alkohol och andra substitut.Helt KlART EN VARULVSDANS

Anonym sa...

Tack för dina inlägg och hela din blogg.Hela förloppet och resningen ut ur det sjuka träsket som en person med personlighetsstörningar och tillika sex kärlek och relationsmissbrukare samt alkis kan det bli värre?
Vilken djävla resa att överleva en sån kostar verkligen livet och kampen.

Anonym sa...

Synd att du skulle behöva göra den värsta resan i ditt liv.Vi som varit där vet vad det kostar.All kärlek lycka till dig!

Maja sa...

Ditt inlägg qickfix är super bra!

Marta sa...

Tror du att en psykopat eller narcissist kan tillfriskna?Och känna verklig ånger och vilja till gottgörelse för den som älskat och gett och enbart blivit missbrukad avvisad bortslängd och utbytt.

Anonym sa...

jag, jag och bara jag..
Vände från att var mitt uppe i att planera vårt liv och med inget annat visat än glädje..
Plötsligt dumpad och nu vet jag delvis varför något han vägrade dela med sig och inte hade delat med sig om jag inte försökt söka på honom, då hade han fortsatt resten av livet utan att berätta..
Men vem vet om det är sant..
Vände från att planera och glädjas åt ett liv med mig och oss..
Till att dumpa och nu säga att livet ska vara bekymmerfritt, jag ska dricka, älska och äta och bara njuta till min död. När jag sitter där gammal och grå ska jag veta att jag levde fullt ut..
Att jag är välkommen tillbaka till relationen om fem år när min dotter är utflugen, mina föräldrar och djur är borta och jag lagt ner alla engagemang och bara fokuserar på oss och vår passion med sex varje dag, något annat vill han inte ha det ska vara hela tiden som i början..
Han vill inte ha bekymmer och måsten han är ju 53 år säger han..
Han tycker synd om dom gamla som han menar mår dåligt för de inte haft ett liv (var han nu fått det ifrån) och därför ska här levas..
Jag, objektet skulle förstått när tid var att prioritera hans lust (den lust som jag så sällan mötte när det verkligen skulle till), jag skulle varit fräsch och fin, luktat gott ananr blir en man inte intresserad av sin kvinna. Allt handlar om att jag ska finnas för honom, hans lust och rätt till att känna åtrå, inget som störde inget fokus på någon eller något annat inte ens min hund då fick jag inte ens gos och kel..
Det fick jag veta nu att han aldrig tänkt visa någon ömhet och det var därför som jag ingen fick för jag var inte alltid på topp, han ville inte ha en kvinna mitt i livet som kom dit utan någon som kunde väcka hans åtrå varje gång - ett objekt..
Jag fick skylla mig sjävl som prioriterat fel och han hade inget tänkt att berätta..
När jag talade om mig och mina behov och sorg och att jag prioriterade tid för oss och kunde duscha där då svarade han inte utan föll tillbaks på att prata om sitt kön och sin lust och sin rätt till det han som är man och han hoppas att jag kan hitta någon som står ut med att ha sex på bara mina villkor (så som han ser det)och det tänkte han leva ut nu..
Jag tror en massa och analysen är mångbottnad..
Men framför allt tror jag att han är missbrukare och att allt det här handlar om missbrukets makt, det har plötlsigt tagit över honom. Skyller på att livet ska njutas med vin, kvinnor och sång..
Vad vet han om de gamla som sitter där - och varför är ett casanova liv det som ger själen balsam inför döden..
Jag njöt när jag skrev om mitt liv och vad jag ville det skulle innehålla - allt det där som de hatar oss för och som de inte har förmåga till..
Men liksom ni andra har jag problem med att urskilja vad som är missbrukar personen och vad som är den personlighetsstörde..
Är det någon som har tipps på var man mer kan läsa om deras personlighet och den totala jagfixeringen och domen över andra och relationen?
Tack för en fantastisk blogg som förmodligen räddat mitt liv.
KRam Helena uppvuxen i Falun på Lorichsvägen 8.

LyckanNu sa...

Tack Helena.Ja världen är liten ibland känner ej till den gatan.Men Falun känner jag ju till.
Ja du det finns mycket litteratur och sök på narcissism ,psykopati med mera.
Inga Lill Roos har ju skrivit tre böcker nu som är väldigt bra som stöd då man har kränkts och svikits.
Boken Vardages osynliga våld.Och psykopatens grepp är mycket bra böcker.Så hoppas du hittar det som du är ute efter.En missbrukare som är en narcissist eller en psykopat saknar allt vad empati heter och förmågan till samspel kärlek och tillit och ömsesidighet i en verklig relation.Ett stort och kallt och tomt och illvilligt ego som tar vad denne själv anser sig att behöva och att vilja ha.Bedrar kränker sänker krossar manipulerar och agerar helt och hållet utifrån sin egen kyla avundsjuka illvilja sadism och hat.
Kemiska substanser gör troligen störningen ändå djupare eftersom känslor minnet och empati systemet suddas ut bit för bit.
Som människa och partner finns det inga som helst möjligheter till att få det man själv behöver och söker och önskar i en kreativ och närande och givande och en ömsesidig relation.
Priset kan bli att man förlorar allt fokus i sig själv och till sist sitt eget liv.
All kunskap behövs för att kunna se klart.Eftersom man som människa inte kan förstå det hela trots att man befinner sig i relationen.Det tar sin tid och kan behövas både terapier och tillfrisknande självhjälpsprogram för att ta sig ut ur greppet och för att kunna läka.

Sigge sa...

Missbrukaren skapar en relation med drogen.Och det inser man först efteråt.Kram till dig och alla som kämpar sig ur relationsmissbruket.

Masse sa...

Missbrukare som söker ett tillfrisknande kan gottgöra och ställa till rätta.
Och det går att mötas i respekt och kärlek.
Tyvärr gäller detta ej för de störda narcissisterna och psykopaterna de fortsätter att skada alla på vägen och går bara vidare.
Som min psykolog sa de kickar av att skada andra vidrig erfarenhet att möta.
Kram till dig.

LyckanNu sa...

Jag bearbetar och tänker på vad som gör att en människa vänder sig bort från gemenskap i en relation eller i en familj och flyr in i missbruket och relaterar till drogen alkoholen sex och kärleksmissbruket eller andra objekt.
Troligen handlar det om djupa störningar i grunden och det är det ansvaret vissa missbrukare aldrig tar i sitt liv.
Medan andra gör det och går till botten och når en botten.

Ronny sa...

Många gör det jobbet för att tillfriskna men aldrig de djupt störda,
såsom de med en narcissistisk och psykopatisk personlighetsstörning.
De skiter i allt i grunden och kickar vidare på sin missbrukareresa genom livet och människorna på vägen betyder lika med noll för dem.
Vi som mött det värsta man kan möta vi vet hur kalla dessa typer är.
Och ingenting kan rädda dem.
Vi kan bara se på när de går under förr eller senare.
Och vi själva kan bara handla genom att ta oss bort och ur deras sjuka relaterande.
Tack till dig och ni alla som delar med er av era erfarenheter tillsammans är vi starka.
Och vi kan bara landa i allt vackert och det bästa som vi vill med oss själva livet och de människor vi möter på vår väg.
De störda kan fly vidare och vi följer inte med vi som vill någonting med oss själva och livet.
Kram och kärlek till dig och ni andra som kämpar på.

Rum