fredag 4 februari 2011

Jämvikt

  Dikt 1

Natten vilar alltid,
Dagen kommer och går,
Natten död och hög.
Dagen med en vinge.
Natten över speglarna
och dagen under vinden.

Dikt 2

Död i gryningen


Natt med fyra månar
och ett enda träd,
med en enda skugga
och en enda fågel.

Jag söker i mitt kött
spåren av dina läppar.
Källan kysser vinden
utan att vidröra den.

Jag bär det Nej du gav mig
i min öppna hand,
likt en citron av vax,
nästan vit.

Natt med fyra månar
och ett enda träd.
På spetsen av en nål
vänder sig min kärlek,


Dessa dikter skrivna av
spanjoren Frederico Garcia Lorca
(1899-1936)
en av de två största,
 modernistiska skalderna inom det spanska språkområdet,
chilenaren Pablo Neruda (1904 -1973) är den andre.

Dessa 2 dikter är tagna ur
Frederico Garcia Lorca
Pablo Neruda
Vistelse på jorden
urval och tolkning av Artur Lundkvist.

1 kommentar:

Anonym sa...

WoW vackra dikter en av de största poeterna !

Rum