onsdag 9 juni 2010

Någon valde att Hoppa Idag

Idag valde en till människa att avsluta sitt liv,på egen hand.
Jag var på väg på tunnelbanan i morse ,stressad och målinriktad,
efter min dotters skolavslutning gjort upp tider med alla inblandade i min vardag.
På väg innan jobb, att vattna nyplanterade frön,
som jag inte hunnit vattna på 1 vecka i mitt fulltecknade liv.
Men tunnelbanan hann jag in i, då ropar föraren ut i högtalarna inne i vagnarna ,
här kommer vi att bli stående i minst 20 minuter.
Jag utbrast spontant men shit då.
 Runt omkring mig satt tonåringar som tagit studenten eller var på väg att göra det.
Dom utbrast detsamma,en tjej sa men shit också pratande i sin mobil,
någon har hoppat framför t banan  vid slussen,
men shit då men shit då.....!
Alla tonårstjejer runtomkring mig,
gapade och kastade sig in i en tunnelbana åt andra hållet istället.
Detsamma gjorde jag,funderade hur jag skulle ta mig dit jag skulle.
Jag hade förlorat min riktning plötsligt och utan förvarning.
Då kom jag på det,men herregud en människa har valt att ta sitt liv,
 för en kort stund sedan,
och alla bara stressar runt och blir irriterade
 att ej komma dit vi ville just nu.
Jag valde någonting annat att göra istället,
och ringde upp min kära vän och talade om detta och om,
allt annat i livet,som känns viktigt.
Varje gång en människa dör
 blir vi som fortfarande lever påminda om att vi lever,
men  att döden finns närsomhelst och påminner om oss att fundera över  våra egna liv.
Och varje gång en människa har valt att ta sitt eget liv
 berörs många människor runt omkring.
Med så många frågor som aldrig kommer att få några svar,
bara teorier,om varför?
Varför ?
Och min tanke är att det måste finnas någon just då att kontakta,
i den där totala övergivenheten
i den stunden då en människa  överväger eller tar det oerhörda beslutet,
att beröva sig själv sitt eget liv
Att överge sig själv och därmed alla andra.
Att kontakta någon,
söka en annan väg i stället för att göra det.
Hoppa framför ett tåg,eller liknande.

Inga kommentarer:

Rum