fredag 3 september 2010

Maktlöshet

Så var det dags igen, hyresrätten blev bostadsrätten,nu lyckades hela bostadsrättsföreningen.
 Hela detta stora bostadsområde som så många andra  hyreshus,här i innerstan är nu bostadsrätt.
Vad jag vet är hela Hornstull omvandlade hyresrätter till bostadsrätter.
Här sitter jag och blir inte godkänd av bankernas hårda iskalla villkor
.Det känns som när jag var  5 år och min mamma ,min bror och jag fich lämna mitt barndomshem, med min pappa och en bror kvar.
Vi kom aldrig tillbaka, och jag återsåg min pappa och bror på eget initativ efter 15 års tystnad och frånvaro.
Vi ägde ingenting, vi fick bo provisoriskt i ett sommartorp i några år med vedspis utedass och dragiga väggar.
När det var 25 minusgrader och snö upp till halva fönstren.
Barnets utsatthet,väcks upp nu i maktlöshetskänslan.
 Att det bara handlar om makt, pengar kapital vinster.
 Och de som har råd kan fixa till det, vi andra får huka oss krypa till korset, och be om nåden att få låna pengar till kontant insatsen, och till miljoner.
Men vi får avslag för vi tjänar för lite ,och saknar medlåntagare,m.m.
 Det är skrämmande att en hel  hyresrättsmarknad har utarmats av kapitalstarka vinst intressen.
Där klasstillhörigheten syns tydligt.
 Vilka kan bo kvar i innerstaden? Vilka av våra barn som växer upp kommer att ha någonstans att bo?
 Vi som inte tjänar mera än en normalinkomst?
 Och inte har föräldrar med god ekonomi bakom ryggen? 
Och redan nu så sitter vuxna barn, kvar hemma hos föräldrar mycket längre än vad som är sunt.
På grund av ekonomiska situationer
.  Jag vet hur det känns att ens hem känns hotat.
Jag har varit där ,utan hem och trygghet.
 Och nu tvingas jag att flytta trots att jag trivs här och min dotter vill bo kvar och går i skolan i närheten.
På grund av kapitalstarka marknadskrafter,som vill äga, göra vinster och har makten och tillgångarna att styra över bostadsmarknaden.
 Det är verkligen en het politisk fråga ,bostadsmarknaden.
 Klass-skillnaderna .
Segregationen.
Så länge det råder ojämlika uppväxtvillkor,och stora klyftor ekonomiskt sett, så har vi ett klass-samhälle,som är ojämlikt, orättvist och som leder till stora negativa konsekvenser i alla avseenden.
Såsom psykisk och fysisk ohälsa ,utanförskap utslagning.
 Det känns inte ok,
 och det ger maktlöshetskänslor som utarmar livskraften på många plan.
Och det är inget som är positivt för hela samhällssystemet i stort.

Inga kommentarer:

Rum