torsdag 22 mars 2012

Den Där Blomman.

Den där blomman,du gav mig.
Den där sorgen,den där smärtan.
Övergivenheten.
Det där jobbet som du gav som en brutal gåva till mig.
Allt det jobb som du aldrig själv vågat göra i ditt eget liv.
Jag plockar upp skärvorna.
En efter en.
Jag limmar ihop dem.
Stryker försiktigt runt dem med pekfingret.
Jag blåser upp ballongerna.
Jag skriver alla de brev som aldrig kunde skrivas.
Då.
Du skrev så vackert.
Du skrev så kallt.
Det går inte ihop.
Det var så du var.
Det är så du är.
Jag står här i solen nu.
Jag väntar på regnet,och fåglarna.
Den förmörkade himlen.
Som befinner sig bakom ljuset.
Jag går.
Jag önskar.
Det står en lastbil,utanför ditt hus.
Det står en hund som väntar.
Det går en äldre dam förbi.
Jag lyssnar på de där tankarna,och konstruktionerna.
Ditt egos behov av upprättelse.
Men ingen försoning för mig och med mig.
Jag tänker och känner bara de där triggningarna och krokarna.
Ditt makt och kontrollbehov.
Din maktfullkomlighet.
Och som alltid ditt avvisande av kärleken.
Som alltid din ambivalens.
Som alltid dina kalla ego villkor som gäller.
Dina katt och råtta lekar.
Det enda du kan åstadkomma.
Till och med nu i  ditt uppsökande av mig.
I dina behov av försoning,på dina egna villkor.
Ditt behov av upprättelsen av ditt ego.
Och rätt spegling.
Och som alltid din rygg.
Aldrig kvar,aldrig där eller här.
Det som du gav mig.
Det som du kan ge.
Aldrig där för mig och med mig.
Jag läser dina brev om och om igen.
De går inte ihop.
Jag springer runt med en stegräknare.
Glömde mobilen hemma och vattenflaskan.
Jag räknar alla stegen runt ditt hjärta.
Jag räknar alla omfamningar som jag gav dig.
Jag tänker på min hand som sökte din stela hand.
På ditt ständiga avvisande.
På de konstanta rollerna.
Jag räknar alla timmar,alla nätter.
Alla dagar av oförlöst kärlek.

9 kommentarer:

Mario sa...

Så vackert.Så insiktsfullt.Så fylld av all obesvarad kärlek.Det du aldrig fick.Det som aldrig går att få eller nå.Där hjärtat saknas och tillgången till anknytningsförmågan.Vad beror det på det tar ju inte missbrukaren av kärleken själv reda på.Men de som mött den där fram och tillbaka ambivalenta personligheten. Får som du skriver göra jobbet.Terapikostnaderna och lidandet sorgen o smärtan.Alla runt om missbrukaren blir bärare av dennes outvecklade relaterande.

Maja sa...

Aldrig där.Bra beskrivet.Men visst där på sina egna villkor.Som alltid.Man blir den där lilla hunden som ska var dresserad men man skiter i det och bara skäller och stökar runt.Men helt utan resultat med den stensatte oåtkomlige ambivalente dribblaren.

Sune sa...

Känner igen mig i det du beskriver.Gottgörelse som är äkta utan tanke på egen vinning det kan man aldrig få av en patologisk störd narcissist.Rollerna går aldrig att utveckla med en maktfullkomlig kontroll människa.Det grandiosa ego som bara vill ha tål inget avvisande och vill som du skrivit om bara söka upp det utkickade objektet när det passar in i dennes egoliv igen-Gärna efter att ha mättat sig sexuellt och då minsann ska man efter alla terapier och åratals jobb för att tillfriskna finnas där för det stackars lilla uttömda egot som missbrukat klart för en tid nån ny som nappat på kroken av den gulliga vännen och älskaren.Fy fan vad förbannad man blir av att bara tänka på dessa egon.

Maja sa...

Ja visst blir man ledsen och övergiven som alltid.Av det grandiosa egot.Utvecklas aldrig och söker bara kickarna och kicken av egot.

Sonja sa...

Ja fy fan rent ut sagt vilken misär dessa egon alltid ger och bara tar för sig när det passar in i det tomma missbruksegolivet!

Got2b sa...

Du ska skriva... Inte lägga in alla vackra låtar! Dina texter är så underbara.

LyckanNu sa...

Tack detsamma!Alltså dina texter gillar jag verkligen.Har ej lyckats skriva kommentarer på dina sista texter går ej att skicka från min tidigare webadress vet ej hur jag ska komma in med kommentarerna till dina inlägg.Gör ett nytt försök!

Masen sa...

Hoppas du fått mötta den riktiga kärleken efter kriget.
Kram och tack för dina suveräna texter.

LyckanNu sa...

Tackar tackar! Fullt upp med stress i livet nu på alla plan.Och inte mycket tid över för att möta den stora kärleken just nu i mitt fullteckande liv.Kram!

Rum