torsdag 31 mars 2011

Härliga tider

Härligt med det starka vårljuset,stöter på min fina vän,som går en promenad över bron.
Precis som jag valde att göra just idag.
Han känner sig dumpad och avvisad.
Har också mött en troligtvis narcissistisk personlighetsstörd individ.
Som han ständigt försöker att  nå.
Men allt är möten på hennes kalla villkor.
Ständiga konflikter ändlösa samtal och separationer.
Hon avvisar,oftare och oftare.
Visar kyla,sexuellt avvisande, distans och ambivalens.
Varvat med lite passions spel då det passar henne !
Tänk att en så komplex- fylld människa som en narcissist är.
Och så dominant ambivalent och konfliktsökande och konfliktuppfylld.
Ska behöva ta så mycket tid av ens engagemang och investering.
Och  ge så otroligt lite tillbaka för ens egen del.
Energisugare ja verkligen!
Och är aldrig där för en själv!
Vi skrattar till titt som tätt  under samtalets gång.
Då relationerna till såna här typer verkar skrivna i samma drama.
Nu går vi till en uppfriskande Zen-mediations föreläsning  om vi hinner.
Och njuter  på vägen dit, av den varma vårsolen efter denna långa kalla vinter.

13 kommentarer:

Anonym sa...

citat från dig
"
Nu minns jag alla de där stressade telesamtalen,
som om du alltid gick på sidan av en motorväg,
man hörde aldrig din röst riktigt,
den försvann och bröts,
hela tiden,
av din ständiga dåliga täckning.
(Symboliskt)!
Jag fick aldrig tid,
din tid
att tala i lugn och ro,
men själv fick du timslånga samtal,
då du behövde det,
då du hade nån bakfylle ångest eller annan typ av kval,
eller de ständiga komplikationerna du alltid ställde till med,
och nu minns jag det,
som du var,
du sprang alltid,
du gick aldrig i lugn och ro,
aldrig på plats aldrig där."
citat slut
så skriver du själv....

Du fick mig att tänka på.....
att jag tror att man är den bästa vännen om man bara lyssnar
och inte lägger till hela sin egna historia...
för har du tänkt på att det kanske är tvärt om....
det kanske var han som aldrig var där....han din fina genomgoda vän...
kanske var han som fegade hela tiden och egentligen dumpat henne men inte hade civilcurage eller mod nog att lita på att riktig kärlek önskar den andra väl vare sig det blir till en själv eller till en annan...
och inte sa att han dumpade henne och lät det rinna ut i sanden med att inte ha tid att ses ens under en 3 månaders period fast de var tillsammans?..hade aldrig tid....
som en fegskit och ett mycket trist sätt att hantera en relation...om det nu var det det var....
det kanske var han som höll i skitenergin...och aldrig svarade för att han skulle vara så "snäll och god" hela tiden och kanske kunde få sig ett knull då och då när ingen annan fanns som han vant sig vid
men i själva verket var aggressionshämmad och älskade att lida och ha problem..
hans kvinna kanske älskade honom så mycket att hon inte hade lust att ha en så tråkig skitrelation,hon kanske ville möta en människa även om det var hennes man....
hon kanske var trött på att bli uppring och avslutad på hans villkor mellan arbetspassen hela tiden där han slängde ur sig sina problem och sen la på
man håller så klart med sina vänner man gillar ju dem och det är skönt att ha folk å prata med... så klart!
men var lite försiktig med att diagnostisera ...
det kan ju faktiskt vara så att hon tröttnat på att vara hans ständiga älskarinna i 40 år och att han varit otrogen i hela sitt liv och att hon hatar hans begynnande alkolism och på att komma i sista hand hela tiden...efter gamla fruns behov efter barnens behov efter jobbets behov efter andra älskarinnors behov... efter allt
vad tror du om det ...narcissist...nä knappast!!!!
jag blev faktiskt förbannad när du var så ensidig...
å visst jag kan ha helt fel..
såna omedvetna vänner har väl inte du...
men vet du sister att det männen berättar om sina kvinnor eller tidigare kvinnor beskriver oftast hur förhållandet kommer att bli... kvinnor har det svårt nog,en del män behöver ochså jobba igenom lite med sig själva för att inte vara altför omedvetna om vad de projar ut...de går oftast bara över rakt av till ett nytt förhållande

från en som just dumpat sin fega man

Anonym sa...

Ett märkligt påstående att män som pratar illa om sitt ex skulle ha problem med förhållanden.
Det förutsätter ju att män aldrig kan bli dåligt behandlade.
Att försöka leva med en narcissist är fruktansvärt oavsett kön. Att komma igen efter en sådan erfarenhet tar tid och måste bearbetas. Risken finns att man blir bitter och då tror jag att man behöver professionell hjälp att komma vidare.
Oavsett kön måste man ha rätt att bearbeta genom att prata om det.

Anonym sa...

Angående detta påstående så var den ett svar på den 1 a kommentaren.Detta att män projar som kommentatorn sa i sitt inlägg.Jag tror absolut inte alla män gör dettta.Det finns män som faktiskt älskar kvinnor och har oturen att som dig ha mött en illvillig narcissist.De som går ut med att den förra var en galen besatt kvinna som förföljer den stackars lilla narcissisten t.ex.Det vet vi alla som mött dessa kvinnohatande störda män.Som är psykopater eller narcissister.Den kylan föraktet emot kärleken.Och kallar just relationer för skitrelation drar sina storys om alla sviniga män och kvinnor.Alla som är eller kommer att bete sig illa otrogna om inte nu så senare.Dessa illvilliga personligheter, med all sin kyla och hat i sitt hjärta. som aldrig kan älska ge eller ta emot kärleken på riktigt ! Men gärna spela på den som de valt ut som är kapabel till kärlek att vara trogen sårbar ärlig solidarisk med mera !Är du man eller kvinna som mött denna sadism så drabbas du alltid lika hårt oavsett kön.Och det där offer tycka synd om pratet som dessa störda personligheter alltid projicerar på sitt nuvarande objekt eller då varande.

Dora sa...

Har nu läst dessa inlägg men förstår inte riktigt ilskan i dessa kommentarer.

Visst kan det vara så att mannen som beklagar sig över relationen och talar om att kvinnan var galen kanske istället bär mer skuld än denne vill medge.
Det är lätt att missförstå inlägg för vi läser och tar till oss på olika vis. Jag håller med anonym om att könet spelar ingen roll för den som drabbas av en störd person. Ur samhällsperpektiv är fokuset på den onde mannen som härjar och förstör. Kvinnan och hennes sätt att styra och ställa, plåga och förödmjuka på sitt vis ur en generell synpunkt diskuteras sällan. Det finns grymma kvinnor som inte går av för hackor, belys gärna dessa. Balans vore nyttigt ur genusperspektiv tycker jag.
"ondska" är inte könsbundet anser jag, illagörande uppstår genom att skydda sig själv, ett missbruk va det än må vara. Rädslor, själslig smärta, tillkortakommanden, erkännanden inför sin elaka person, att våga bryta upp ifrån en destruktiv miljö, detta hålls undan. Om ondskan sker medvetet då är den oförlåtlig tycker jag oavsett vilket kön den än kommer ifrån. Att målmedvetet vilja skada någon människa och njuta av det är mycket stört och går knappt att för mig förstå.

Missbruk skapar en missbrukspersonlighet och dessa ödelägger allt i sin väg genom sin självupptagenhet som är befriad ifrån sund skam och skuld. Särskilt komplicerat blir det om det också finns en personlighetsstörning som förstärker beteendet.
Behandla missbruket först, därefter bör rannsakan av självet komma tycker jag men det går inte att tvinga någon att tillfriskna och lägga ett missbruk på hyllan om personen inte själv vill.
Det är verklighetens råa sanning.

Ilska leder också till tillfrisknande så anonym (kvinna) kanske behöver få "rasa" ut sin vrede över att hon lämnat sin fege drickande man, för vem har inte varit fullständigt galen av pyrande ilska?!

Ha det gott i aprilvädret.

Anonym sa...

Det jag reagerade på är någon sorts allmän uppfattning att just män som talar illa om sitt ex per automatik skulle ha svårt för ett förhållande. Jag har inga problem att skildra relationen med människan jag älskade. Nu i efterhand inser jag att hon utan konkurrens är den sämsta partner jag har haft. Detta faktum gör ju inte att jag älskade mindre eller att jag inte försökte. Tyvärr fanns ingen mottagare. Allt var en illussion. Att jag beskriver detta för den som vill veta innebär inte att jag smutskastar eller förvränger. Jag har upplevt denna ondska och dessa iskalla blickar och jag har känt mig fruktansvärt förvirrad. Nu mår jag bra igen men kränkningarna som jag fick uppleva vill jag aldrig uppleva igen.

Anonym sa...

Dora du har beskrivit så bra dessa missbrukspersoner med skada i hjärnan dvs, personlighetsstörning.Mötte mitt livs stora kärlek trodde jag men bakom alkoholisttypen dolde sig även en psykopat.Sex och kärleksmissbrukare.Jag tror som du lycka nu och ni andra beskrivit dessa människor.Du kan inte möta något mer destruktivt illvilligt och livs förödande ! Jag anser att dessa människor borde spärras in eftersom de kan knäcka människor till döds i kärleken speciellt.Så tack ni som skriver om dessa livsfarliga förövare och förgörare ni ger styrkan åter till de krossade hjärtan som försöker resa sig efter helvetesvandringarna !!!!

Anonym sa...

Det viktigaste är att veta att man varit en människa ställt krav och försökt i det oändliga.Men en narcissist är bara ett tomt innehållslöst ego.Uppblåst av sig själv och det speglingsobjekt den tar sig och lurar in i sitt nät.Jag hade gärna i dag ställt ändå högre krav men när man sitter där i dennes sjuka grepp så kan man inte agera annorlunda.Men när allt hopp släpper och man ser hur sadistisk genomvidrig denne narcissist är då börjar processen att ge upp allt och överleva dag för dag ut ur all smärta kränkning och sorgen att den du älskade har hatat dig ifrån start men dolt det för att sedan spela ut allt.

Anonym sa...

Tackar för dina skärpta tankar och inlägg här i din blogg.Jag läste "Casanova - Kompexet efter din rekommendation och en mycket berikande bok om dessa störda män som missbrukar kvinnor sex och kärleken,till skillnad mot den du mötte och jag och alla andra kvinnor här i kommentarerna i din blogg.Är att författaren Peter Trachtenberg kämpat för att tillfriskna och är en mycket skärpt analytisk personlighet.Dessa störda ointilligenta män som dessutom är alkisar eller andra missbruk som saknar den där skärpan och självanalysen är ju för evigt förlorade och bryr sig inte heller.Det är vi som mött dem som får springa på tolvstegsmöten för medberoende betala för alla terapier och kämpa vidare för att inte gå under efter ett sånt här som du skriver förödande möte-Tack till dig och alla intilligenta män som har modet och ärligheten att kämpa för friska relationer och gottgörelse!

Anonym sa...

Läser dina texter om och om igen.Och mycket klarnar.
KramN

monica sa...

Det blir aldrig bättre! Trasiga relationer kantas efter ett egos väg öivstil och missbruk.En uppblåsbar liten fjant bakom en till synes sårbar människa.
Värsta resan i mitt liv och jag beklagar nästa offer som kom efter mig.
Nu sitter hon i samma spel katt o råtta lekarna svartsjuka och vänskapsgagget.
Fina killen innerst inne påstod hon ja.
Värsta svinet jag hade kunnat möta.
Verkar se väldigt lika ut även för män som möter en galning i kärlek och sex.Ett kallt och tomt ego som spelar på ens känslor tills man gått under eller dör av allt stressande.
Tack o kram hoppas du får svar på din grej och att din anhörige mår bättre så gott det går.
Det är i nöden man vet vilken man mötte.
Inte en enda gest av stöd eller kärlek.

Maja sa...

En psykopat har inget samvete helstörda människor som går omkring fritt ute i samhället och kan knäcka en människa till den totala botten.Starkt jobbat av dig att ta dig ut ur en sån sjuk relation och gå i terapier inte alla som klarar det efter värsta mötet man kan göra i en kärleksrelation.

Sussi sa...

Halloj! Läser alla dina texter om dessa egoister och missbrukare och vill säga tack.
Du kan ditt ämne utan och innan och bara den som har medvetenheten och har varit där vet att det är så de funkar.
Utan ansvar och utveckling..
Kram och hoppas du har hittat den äkta kärleken som består.
Själv mötte jag min stora kärlek efter år av bearbetning och ångest.
Tar tid att läka men det går.

Ronny sa...

Det blir aldrig bättre med en personlighesstörd individ såsom en narcissist/psykopat.
Ofta ingår en borderlinestörning därav som du skriver ett ständigt drama och skapade separationer.
Närhet och kärlek intimitet och tillit allt detta är endast en illusion för dessa störda kompexa individer.
Du tror att den du möter söker just dig vilket är endast en lögn.
Objektsynen råder och ses och kärleks och relationsmissbruken kickar upp sig av dig för en tid.
Sedan går missbrukaren vidare till nästa och nästa utan den minsta ånger saknad eller ansvar.
Tack och åter tack för dina inlägg.
Kram och hoppas att du har hittat kärleken du är värd den alltid.
R

Rum