söndag 23 januari 2011

Du Kan Väl Bo Med Din Mamma !

Får ett brev ifrån försäkringskassan då jag råkade bryta min handled,
och blev ovanligt nog i dessa tider sjukskriven.
Men endast i 3 veckor som är det vanliga sedan 15 år tillbaka.
Sedan ska man utredas och dittan och dattan.
Om man mot förmodan inte är helt återställd.
Och i så fall så måste man till en vårdcentral.
Och bli bedömd av samma läkare om man har tur,eller en ny läkare!
I brevet jag fick så står  det kort och gott,
att eftersom jag inte skickade in pappren i tid så får jag avslag.
Ingenting om att självklart får du ersättning, då f.rom nästa månad !
Jag fattar ingenting ligger min ansökan kvar,
med alla ombedda insända intyg eller ?
Jag mailar och får ett kort svar.
Du kom ej in i tid med din ansökan därför fick du avslag.
Jag känner maktmissbruket slår en kraftig käftsmäll och jag går i taket !
Tänker på alla ansvarslösa politiker som lägger allt på den enskilda individen.
Du får fixa det själv.
Bo med din mamma  eller någon annan.
Om du inte kan köpa en bostad.
Om du råkar att bo i Stockholm och inte har stått i kö i 20 år eller mera.
Så kan man om man nu har ett föräldrahem.
Att få möjligheten att bo kvar där tills man är 25 - 30 år  eller i vissa fall längre !
Om du nu inte lyckats att  fixat till det,för dig själv,
fixat ett välbetalt jobb med mera !
Tänk om jag inte hade varit svensk nu,
och inte räknat ut det här byråkratiska maktspråket.
Att jag måste alltså göra en ny ansökan m.m.
Allt handlar om att försäkringskassan ska spara pengar för vem och för vad ?
Vi betalar skatt till denna sjukförsäkring.
Men om jag blir i behov av sjukskrivning idag.
Så kommer jag alltså inte kunna känna mig trygg!
Jag ska utredas i det oändliga.
Och under tiden ska hyran räkningar betalas mat med mera !
Jag är så förbannad på detta system i dag.
Som bara gynnar de rika välbärgade människorna.
Men alla andra som ej tillhör den rätta klassen,
 kommer att hamna på botten !
(Många människor är ju redan där.
Och kämpar med näbbar och klor,
för rätten att exempelvis få sina sjukpengar ).
För att det finns ingen sjukförsäkring eller socialförsäkring,
om just jag mot förmodan skulle hamna utanför.
På grund av en olycka, sjukdom kris eller dylikt !
En livshotande situation då,inget skyddsnät finns i form av föräldrar,
som kan rycka in med pengar.
Med mera !
Men jag får ju skylla mig själv som råkade födas i en arbetarklassfamilj,
som hade kunnat hamna på gatan redan då  !
Min mamma fick svaret  på sin olägenhet som bostadslös frånskild 2 barnsmor.
Då hon hade lämnat hemmet och min pappa och en bror,
på grund av svåra omständigheter !
Du kan väl bo med din mamma !
Tack för förslaget sa mamma och gick ut genom dörren.
Och vi flyttade faktiskt,hem till min mormmor.
På grund av att morfar dog knall och fall i en hjärtinfarkt.
Mormmor öppnade dörren och skulle gå ut och leta på gården,där de bodde,
för att morfar hade ej kommit in efter mattpiskningen.
Tre trappor upp hade han kämpat sig upp de sista stegen i sitt liv.
Där låg han stendöd utanför dörren !
Så kan livet förändras på ett ögonblick.
Från fullt frisk till akutsjuk,eller en livskris,
som slår hela tillvaron i kras på obestämd tid.
Att veta att man kan få ta det lugnt,
en tid för att komma igen,är ju verkligen livsviktigt men ej självklart i dag !
Tyvärr !

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja fy för försökringkasse systemet som slår ut människor som av olika anledningar blir sjuka skadade eller mår psykisk dåligt.Samt socialförsäkrinssystemet arbetslöshetsförsäkringssystemet.Allt är en utslagningsprocess mot ekomiskt svaga i samhället idag farliga utslagningssätt.

Jane Morén sa...

Min adrenalinhalt stiger till max när jag läser ditt inlägg. Tänk att behandla en mor på det här sättet, tänk att behandla människor som i åratal betalat in till denna sjukförsäkring så här. Det ska vi fan sätta stopp för! Upp till kamp ska vi!

LyckanNu sa...

Den verkligheten som handlar om utslagning och de som har rätta förutsättningarna från början eller inte.Den har ju blivit värre och värre.Ingen människa är en öde ö som kan fixa allt själv!

Sune sa...

Tack för din bloggSuperbra texter och superbra att du skriver om det du gör.
Kram och all power till dig!

Rum