söndag 28 november 2010

En norsk Cornelis

Härligt att läsa intervjun i Södermalmsnytt i dag,
med Hans - Erik Dyvik Husby 38 år musiker och skådespelare.
Han spelar Cornelis i filmen Cornelis.
 Erbjudandet att spela Cornelis fick Hans Erik när han befann sig på Narconon,
 för avgiftning efter ett 24 år långt drogmissbruk.
Han upptäckte att Cornelis Wreesviks liv inte var så olikt hans eget. - Det var mentalhygien att få spela ut mina demoner i Cornelis varelse.
Hans Erik säger att man måste konfrontera sig själv,
för att kunna gå vidare,
 bli en bättre människa och förlåta sig själv !
 Alla gamla missbrukare borde få spela Cornelis,
säger han och skrattar.
 Turbonegro var han tvungen att lämna. - Jag ville inte längre vara den där skandalisten längre.
 Jag var med och skapade generation X,
 med all ironi och sarkasm.
Det finns inget behov av den typen av nihilism i samhället längre.
 Snäll är det nya cool.
 Det är dags för generation - Y nu.
 Snällhet, samarbete och kärlek är vad världen behöver !

7 kommentarer:

Anonym sa...

Inspirerande med människor som gör upp med sin destruktivitet oavsett ålder status och kön!

LyckanNu sa...

Ja man blir glad av det.Inger konstrukivitet och glädje samt kärlek.När människor bryter destruktiviteten inom sig själv. Och bryter kedjan av misär för alla som berörs runt om en missbrukspersonlighet.Alla som älskar, älskat den människan blir drabbade. Inspirerande när någon tar tag i sig själv och vågar konfrontera sig själv. Istället för att rasera fly och aldrig göra upp någonting.En varm och fin skidring av skådespelaren också som spelar Cornelis!

Anonym sa...

Alltid lika häftigt med människor som gör upp med sitt missbrukande liv och relaterande! Inspirerande läsning allt det du tagit upp hitentills och roligt att du har en länk till Alcohol And Drog Rehabalition att dom fastnade för din Qickfix text. Att du som medberoende och anhörig tar upp sådana här svåra ämnen är starkt modigt och ärligt!!!!!

LyckanNu sa...

Tack för kommentaren ! Den inspirerar ! Jag är ju inte anhörig längre eftersom jag har ingen som är missbruksrelaterande eller missbrukare i övrigt i mitt liv idag ! Och det tackar jag den vägen till insikt och stenhårt jobb och ärlighet på alla plan inom mig själv för. Samt de forum som var en ny värld att träda in i tack vare en fruktansvärd relation som jag inte hade något annat val än att gå till botten inom mig själv på alla plan och söka de vägar som fanns att tillgå!

Anonym sa...

Tänk om den som skapade så mycket kaos och gav så mycket jobb.Började röja upp inom sig själv och jobbade för att bli en jyst person och lämna något bra efter sig !

LyckanNu sa...

Somliga går i trasiga skor! Säg vad beror det på ?

Jane Morén sa...

Låter härligt med generation Y! Filmen vill jag gärna se.

Rum