torsdag 27 november 2014

"Tror jag har något att säga"

P O Enqvist är en av Sveriges främsta mest lästa och översatta författare.
Eric Shuldt tillhör hans beundrare och i veckans avsnitt av "60" minuter talar han med Enqvist om teman som religion,erotik och ensamhet.

 Erik Shuldt ställer också flera frågor som kretsar kring Enqvists beskrivningar av kärlek och sexualitet, och det svåra att skriva om detta.
- Erotiken har ett ögonblick av absolut stumhet som är mycket bra,
och som kanske är mötet mellan två analfabeter som bara känner.
Men den erotiska kontakten mellan två människor är nästan alldeles hopplös att använda ord till,
säger författaren.
Det leder också in samtalet på den religiösa upplevelsen.
- Den religiösa erfarenheten bottnar i en sensuell,erotisk erfarenhet och den är svår att beskriva.
Men människor som upplevt den vet vad det är, säger P O Enqvist.

Texten är återgiven ur artikel på kultursidan i tidningen Expressen.
26.11.2014 skriven av Johan Bengtsson. 

2 kommentarer:

Maja sa...

Kärleken och mötet mellan två kroppar och själar.Ja man vet när det har skett.
Tack för att jag fick vara med om det efter värsta
mötet som man kan göra i livet.
Nu har jag mött min själsfrände och vän för livet i kärleken.
Han har allt som narren saknade och grundlurade mig i att han hade.
Kram till dig.

lelle sa...

ja man ser vad man mött ibland lång tid efter helvetet.
Jag vet vad jag kände och det kan egoisten och missbrukaren aldrig komma i närheten av.Därför är man hatad för att man kunde älska och ge av sig själv.
Det som de grandiosa aldrig kan men lurar in en i sitt nät för att komma åt allt det fina som man har och kickar upp egoisten och missbrukaren med.
Själva jagar de vidare och kan aldrig fylla sitt tomrum.n tröst att veta.
Det handlade inte om mig.

Rum