fredag 25 maj 2012

Tillfälligheter.

Igår var det en sådan där dag.
Då man kan undra över meningen med det hela.
Allt det som händer och sker i detta livet
Gick för första gången ut och kunde sitta i solen på fyra veckor.
Kändes som att ha fått tillbaka livet igen efter en långdragen luftrörskatarr
Och efter hotet om en farlig tumör.
Hotet lättade igår efter två veckors kval.
Då en läkare ifrån lungmottagningen gav information per telefon.
Som om knölen,cystan,tumören inte verkade vara jätteallvarlig.
Då ringer en kirurg från ortopeden upp mig idag.
Och säger,att det är en tumör som jag har.
Mycket farlig, eller inte farlig.
Det måste utredas och då måste man gå in med en nål i den,punktering.
Och göra en datomografi-röntgen.
Tillbaka till ruta ett igen.
Kvalen och ångesten kommer och går.
Väntan bliver lång i ovisshet.
Röntgen och provtagning inom några veckor.
Och sedan ytterligare väntan på ett svar.
Sommar, ljuva sommar vart tog du vägen?

Sätter mig med min dotter på ett sushiställe på Söder.
Som jag varit på  en gång på två år ungefär.
Vi kan sitta ute för första gången i år och äta.
Jag lägger flyktigt märke till två kvinnor som sitter vid bordet bakom oss.
Då den ena klagar på någonting gällande maten som de har ätit.
Sedan tänker jag inte mer på dessa kvinnor för mig helt okända.
Vi  sitter där i solen jag och min dotter och jag njuter av livet i sköna Maj.
Plötsligt säger den ena kvinnan är det du som är Kristina som?
Det är jag som är... och som också har...
Jag blir helt överrumplad.Ja närmast en chock kan man lugnt säga.
Jag svarar nej det var inte precis så det var.
Jag säger också spontant i denna minst sagt överrumplande stund.
Att jag är helt omtumlad idag.
Har precis fått veta att jag har en tumör.
Som jag inte vet om den är farlig eller inte.
Så nu blir jag lite chockad över detta också säger jag.
Vi pratar lite hit och dit.
Blir lite fragmentariskt samtal.Hon berättar om hur dåligt hon har mått av "relationen".
Och att hon aldrig har gråtit så mycket  i hela sitt liv på grund av en relation.
Och hon tillägger att man går sönder av en sådan här relation.
Och att så kan man ju inte ha det.

Livets tillfälligheter som kommer när man minst anar det.
Och som man inte kan påverka när de händer.
Och varför just nu och just här?Och just i denna tid.
En sådan slump.

Vet inte vad jag ska tycka eller känna efter detta överraskande möte.
Kanske var det bara meningen att jag skulle få se och möta denna "omtalade" kvinna.
Och att nu till sist få möta henne som en fristående varelse.
Utan att den gemensamme nämnaren.
Som om denne skulle stått brevid henne där.
Skulle ha fått den stora triumfen att stå där så stolt och så oåtkomlig.
Och så medvetet stoltserande med att kunna gömma sig bakom kvinnan.
Hon vem som helst  som söktes så målmedvetet.
Där i jakten efter en "ny" vem som helst.
Där och då i flykten från mig och "relationen".
Och som visade mig så tydligt med allt facit i handen idag om vem jag mötte i en "kärleksrelation". Hur en sex och kärleksmissbrukare fungerar agerar och relaterar.
Och att missbrukaren inte klarar av att avsluta en "relation" värdigt.(Och kärleksfullt).
Utan måste fly in i en ny relation och där hitta en sköld att gömma sig bakom.
Samt  för att fly från det gedigna separationsarbetet i smärta övergivenhet självrannsakan och ångest.
Allt det arbete som man själv får göra om man har "varit där".(Och om man har älskat någon).
Och det smärtsamma arbetet i ångest och kval.
Som man får  efter att ha varit med om en missbrukare av en själv kärleken och "relationen".

Nu fick jag då möta den kvinnan.
Utan att den" store erövraren " skulle stå där.
Nu skulle jag tydligen få möta henne efter "relationen".
Och få se och höra att det är en helt vanlig människa.
Som lustigt nog verkar både tuff och bestämd.(En kraftfull kvinna så att säga).
Allt det som jag anklagades för att vara.(Men med benämningen dominant).
Nästan komiskt att se att det finns vissa likheter.
Styrkan och förmågan till kärlek,empati och engagemang.
Och viljan till kärleken och en relation.(Allt det som också jag söktes för att ge).
Och den kvinnan som söks som kan känna attraktion ömhet och som vill någonting.

Men jag fick också se och höra.
Att det finns stora skillnader i medvetenhet,skärpa och klarhet.
Och att nu få bekräftelse på allt det som jag anade.
Att  det skulle bli med henne som med mig i relationen.
(Fast inledningen till relationen var helt annorlunda).
De villkoren för "relationen" som dikterades av sex och kärleksmissbrukaren.
Men relationen blev densamma trots det.Eftersom hon blev kär enligt den som dikterat villkoren.
(Vilket var målet).Att få dit en ny vem som helst kvinna i samma slags drama och misär.

Att få höra hennes erfarenhet av denna "relation".
Och höra på hur dåligt hon har mått  under relationen.
Alla mönster som upprepas av den som avvisar och är ambivalent.
Och den som inte klarar av att vara i en nära relation.
Utan att utöva ett krig emot den "människan" som är där.
Man går sönder som hon sade av att vara med en människa i en nära relation.
Som svänger hit och dit och är fram och tillbaka hela tiden i relationen.
Man kan inte ha det så sa hon.
Och hon hade självfallet också varit med om samma slags avvisande med mera.
Och  jag fick nu höra att det är hon som gjorde slut.
Som om hon måste poängtera detta inför mig.
(Detta slut som inte betyder ett slut).
Enligt den som alltid driver nära relationer emot slutet konstant.
(Ambivalensen i ett nötskal).
Och hon poängterade,att hon har verkligen kommit vidare efter denna "relation".
(Frågan är hur vidare)?
När hon inte släppt hela relationen och sett vem som hon har mött i grunden.
Och sitter kvar som en så kallad vän.

Hon verkade vara glad över att ha tagit initiativ till att ta kontakt med mig.
Då hon sade att jag skulle ha ångrat mig och grämt mig efteråt.
Om jag inte hade tagit kontakt nu med dig nu.
Och hon tillade åter att hon har gått vidare.
Hennes sätt är tydligen är genom att gå in i en ny relation.
(Allt för att återupprätta sig själv troligen).
Men hon sitter ju kvar som en så kallad vän i den förra relationen.
Och jag inser att hon befinner sig i det ständigt pågående dramat.
Avstånd och triggande.Bara vara vän köret.
Dumpa eller dumpas.De ständiga maktspelen.
Svartsjukespelen och den som får lyssna på allt prat om den före detta.
Som omtalas negativt eller som en trigger.
Och insikten kommer åter att allt verkar att upprepas i det oändliga.
I relationerna för den gemensamma nämnaren.

Det är bara objekten som byts ut.Och den som tar sig ur hela relationen.
Och har sagt all visat allt gett allt.Blir svartmålad,utraderad och utbytt helt kallt och målmedvetet.
Och blir ytterligare kränkt av all illvilja kyla och hat.
Och man inser till fullo att man har mött ett tomt, kallt och illvilligt ego.
Som inte lyfter ett finger för den som själv satsat,bekräftat,älskat gett och backat upp.
Investerat tid kärlek empati passion och kamp.
Helt utan ett resultat.
Och hur utan kärlek,passion,vänskap och respekt.
Hela dennes relaterande ser ut i grunden.För en själv.
Speciellt när man har dränerats och missbrukats klart.
För denna gång p missbrukare-resan genom "relationerna"..
Och när man visar sin styrka och medvetenhet.
Och tar sig verkligen ut ur hela karusellen.
Efter ett långt och smärtsamt separationsarbete.

Allt hopp som man till sist tvingas att släppa.
Då man inser att man har mött sin egen förgörare.
Hoppet om att få den människan som man älskade.
Att bli den kärleksfulla närvarande respektfulla och givande partnern.
Och som vill kärlek en själv och en relation.
Och man vet att det finns ingen där för en själv.
Den man trodde var en seriös,sårbar skärpt och villig människa till kärlek och växande.
Då man vet att det enda man får.
Är att hamna i de djupaste skikten på botten i all smärta och övergivenhet.
Där som man hamnar.
Av den man trodde var ens kärlek vän och partner.
Och man ser att det finns ingenting där för en själv.
Då när man själv behöver stöd kärlek och solidaritet.
Tvärtom!
Det är då man åter får möta,
försvaren,kylan, hatet,föraktet och illviljan för en själv i fullt dagsljus!
Allt det som man gav av kärlek,passion och vilja till en verklig relation!
Har aldrig funnits för denne själv för en själv!
Eftersom människor bara används som ett objekt
Inte ett finger som lyfts för en själv.
Kylan hatet och illviljan.
Som är en katastrof att ha mött i en kärleksrelation och efter relationen slut.
Och erfarenheten bekräftas återigen för mig.
Att man kan tydligen inte förbereda sig.
För sådana här slags,plötsliga  "möten" i livet,helt klart.
Detta gäller tydligen även för denne.
Som tror sig kunna kontrollera "relationerna" och kontakterna.
Utefter sina behov och mål.

Vill tillägga att jag förstod att jag ser klart på vem jag mötte i en "kärleksrelation".
Då jag kunde säga de orden som jag efter all bearbetning.
Och det gedigna separationsarbetet på botten nu kunde säga till henne.
Då hon sade efter allt smärtsamt som hon hade erfarit att han är en fin kille innerst inne.
Om detta hade stämt så skulle den erfarenheten som jag fick göra där på botten.
Aldrig ha gjorts av den som jag trodde var min själsfrände stora kärlek och vän för livet.
Den som jag efter allt drama som blev hela "relationen".
Visade sig att endast vilja skapa smärta ångest och övergivenhet.
Och att kicka av att bryta ned mig kärleken och "relationen" till botten.
Och där kunna fly vidare och vända mig ryggen.
Väl medveten om hur jag låg där.
Kicken i svartmålandet och hatet för mig kärleken och "relationen".
Då när kickarna var över av mig som den "rätta".
Och det enda som återstod efter att ha bränt ut mig på allt.
Och knäckt ned mig.
Det var svartmålandet kränkningarna och det hatet utan gräns.
Det hatet som jag aldrig kommer att glömma eller förstå hur den "människan".
Som man trodde var kärlek och en vän för livet kunde visa sig till att bestå av.
Och idag vet jag att det är så en grandios egoist fungerar agerar och relaterar..
För att kunna "gå vidare" till nästa vem som helst.
Och fortsätta sitt sex och kärleksmissbruk av människor.Ingenting betyder någonting i slutändan.
Och ingen människa värderas eller uppskattas.Eftersom kärleken finns inte där.
Och man kommer aldrig att få vare sig upprättelse förlåtelse eller försoning.
Eftersom målet är just det.
Att kicka upp sig av den människan/objekt som har allt som den tomma egoistiska saknar.
Och sedan kränka och bryta ned den "människan" till botten.
Och där vända ryggen och fly vidare.Till vem som helst.


En chock för livet att ha mött och varit med om.

























.

.







.








































































































15 kommentarer:

Masimo sa...

Din text "Det Allra Sista" säger allt som en sån här relation ger.
Lycka till nu med din grej hoppas verkligen inte nåt allvarligt.
Kram till dig.

Zann sa...

Kan bara inte låta bli att undra vilken form av relation du hade till denna kvinna?
Sen är det förjävligt att de ska dröja så länge med att ge dig ett besked om inte farlig eller MYCKET farlig! Om den är mycket farlig skulle du ju behöva komma in omedelbart!
Kram

LyckanNu sa...

Ingen relation med denna kvinna.
Ja sjukvården är inte snabb och effektiv gällande saker och ting.Många som ockå står på tur och ska undersökas.Pirrigt.
Tack!

Mimmi sa...

Vill tillägga att de använder ju alltid den nya som vän eller partner att svartmåla den utagerade partnern.

Mario sa...

Den som möter dribblandet och fram och tillbaka köret i relationen.
Får gråta alla tårarna
känna all smärta på grund av att en inkapabel personlighet inte klarar av att vara i en verklig relation.Och själv har inte tillgång till närheten och anknytningen.
Men kan ändå inte låta bli att söka någon för sina behov.
Egocentriteten i ett nötskal.Utan skuld ansvar eller samvete.

Love sa...

Ja du det kan alla intyga som varit med om en störd personlighet o speciellt i en kärleksrelation.Om den nya är det rätta kickobjektet då är man hatad och helt värdelös.För djävlig erfarenhet att vara med om i en kärleksrelation,som man trodde var den stora kärleken och själsfränden.
En tröst i det hela är att man själv kan få möta kärleken och ge o ta emot den.Medans typen går bara vidare i sitt missbruk och misshandel av en annan människa.Tragiskt och smärtsamt att inse.Man är helt maktlös och kan bara göra allt för att skydda sitt hjärta kropp o själ för en förgörare av allt som är kärlek.
Kärlek och kraft till dig.Lycka till med det du har nu hoppas det visar sig vara en ofralig.

Savio sa...

Som svar på dina frågor så kan jag lugnt påstå,det är så en sex,kärleks och relationsmissbrukare funkar.Och även en kemisk missbrukare.Missbruket styr objekten varierar.Handlar det också om en personlighetsstörning så kan man lugnt påstå det funkar inte.Psykopaten eller narcissisten skiter fullständigt i sitt offer.
Lidandet är det som målmedvetet ges.
Och man har inte en chans att lyckas vad du än gör älskar och ger.Kränkningen att bli utbytt och det gränslösa hatet när den rätta speglingen som du skrivit om är fruktansvärd att vara med om.
Tack för dina texter Kram o lycka till nu.

Anonym sa...

Instämmer och du kan aldrig lyckas att bli lycklig i en störd personlighets sjuka relaterande
sjukt bra texter du skriver.

Masja sa...

Är det nya objektet själv en missbrukare och lika ointelligent tom och ytlig person.
Så håller den kvinnan ofta skitstöveln om ryggen trots att hon själv farit lika illa i relationen.
Lämnar ut det man sagt och om man visat att man kan vara ett samtalsstöd så sitter det nya objektet och talar om det för loosern.
Helt utan solidaritet.
Man kanske bjöd på sig själv och tyckte till och med att det nya objektet verkar trevlig.Och så får man höra att hon snackar ned en i samtal med psykopaten.
Allt handlar om svartsjukespel och kvinnorna används av psykopaten bara som brickor i sina sjuka spel.
Om den nya är korkad och tror att hon ska få psykopaten på knä efter att ha kommit vidare så är hon verkligen korkad.Good luck med loosern ett helvete som fortsätter i evigheter troligen.Lyckan är nådd för psykopaten att ha fått dit en nolla i sitt sjuka grepp.
Som saknar all kunskap och sitter och leker morsan o kuratorn på obetald tid.

LyckanNu sa...

Ja man blir lika förvånad att möta en kvinna som spelade trevlig och själv sökte kontakt med mig och sedan sitter och snackar skit om mig och talar om att man ville vara ett stöd.
Osolidariska kvinnor är det väsra som finns .Tack och lov har jag haft lyckan att möta starka intelligenta och medvetna kvinnor i mitt liv som söker ett friskt liv utan sjuka relationer.

Maja sa...

Lika barn leka bäst! Det fattar man när man får se vem som man byttes ut till.Ofta en lika missbrukare och lika tom och kall i grunden.Är man en skärpt medveten och modig kvinna som söker terapi för att ta sig ur en sjuk relation.Då blir man farlig för den missbrukaren man mötte.Den enklaste vägen går alltid en missbrukare som du vet.
Och sitta på krogen ilivet uppväger allt.Ingen utveckling har skett sen man byttes ut och kommer ej att ske.Good luck säger jag till värsta resan som kan sluta vart som helst angående den nya som ännu inte vaknat upp helt ännu.Man vet ju vad som väntar om man går tillbaka till förgöraren av allt vad kärlek heter.Misär och missbruk.Sexkickarna som spelas upp för en tid,sen ligger man där krypande beroende och besatt igen.Allt som en sadist vill ha en till.Helsjukt relaterande som kan i slutändan sluta på psyket eller i kistan!

LyckanNu sa...

Ja man vet ju hur man mådde i relationen och efter.
Alltid frustrerad och upppriven av de sjuka spelen omkring intimitet och kärlek.Allt det som den man mötte i tron var en partner och vän som ville kärlek och intimitet sysslar med i sitt ambivalenta och kalla relaterande som visade sig enbart handla om ett missbruk av en själv kärleken och intimiteten!
Är man stark och vill ha ett friskt liv med friska relationer då byts man helt kallt bara ut till en omedveten och liknande personlighet som aldrig går till botten vare sig i sitt missbruk eller destruktiva relaterande.
Stört och vidrigt att vara med om och ett högt pris att betala att läka alla skador och bearbeta allt i separations arbetet vilket kostar både tid pengar och känslor.

Sune sa...

En sadist och en psykopat blir aldrig bättre.Utan varje relation blir värre och värre.Slutar på botten och ibörjan var allt så toppen.
Ingen kan lyckas med en kall och nollställd individ som älskar att använda andra för att missbruka och knäcka.Att vakna upp tar tid och är inte roligt.Men livet kan bara bli bättre utan en sadist i livet som bara viill få den som kan älska att krypa omkring besatt och beroende knäckt och dumpad.Sjukt och helt ohanterbart som du skriver.

LyckanNu sa...

Allt upprepas i oändlighet för den som missbrukar och förgör allt vad kärlek innebär.Väcer aldrig upp och öppnar sitt hjärta och söker tillfrisknande.Väl medveten om hur illa denne gjort och gör den som söks för kärleken men det finns ingen vilja till kapitulation och ödmjukhet.Fruktansvärd resa att vara med om och kostar skjortan för den som möter kylan manipulationerna katt oxch råtta lekarna utan skuld skam sorg eller saknad för den som var där.Fokuset är på det nya objektet och det inser man då man återsågs att man har aldrig varit älskad utan hatad.En chock för livet att vara med om kränkningen av kärleken och den man är vill vara och valdes ut för att man är.

Masen sa...

Man kan lugnt vara övertygad om att det blir aldrig bättre för dessa människors sjuka relateranden.
Är den nya själv en missbrukare javist då kan de missbruka varandra o tillsammans och den ena slutar på botten eller bägge.Ingen kan lyckas och ingenting ska lyckas med en illvillig kall o tom personlighet.Alla relationer är missbruksbaserade och självfallet väljer en missbrukare alltid lättaste vägen.Är man stark och söker terapier för att tillfriskna och är en skärpt individ som är för stark o krävande för den fega tomma missbrukaren ja då ska man knäckas till botten på alla plan slutet ser alltid lika ut.Nya sexkickar och relationstripper om man inte hunnit för eatt göra slut och träffa någon.Men oftast mår en seriös och skärpt människa så pass dåligt efter en sån här sjuk relation att man håller sig borta ett bra tag från kärleksrelationer för att det tar tid att läka från botten.Kram och lycka till med dig och din kärlek nu.

Rum