lördag 9 april 2011

Stockholm By Night !

Ska gå på en rumänsk poesikväll  med några vänner på ett ställe i Gamla stan.
På  vägen dit ser jag alla uteställen där folk sitter i solen.
Drabbas nästan av torgskräck så här års,
när jag måste passera alla stolar med mängder av människor.
Sätter oss på en restaurang i närheten, av poesistället.
Får vänta en halvtimme på den beställda ölen.
Servitrisen kommer inte tillbaka.
Frågar en servitör  efter min beställda öl.
Nej den kan ej komma förrän barpersonalen blivit avlöst.
Den trevliga servitören säger jag ska ordna ölen till dig.
Väntar otacksamt 10 min till !
Slås av den översittar attityd och nonchalans,
 just serveringspersonal har mot sina kunder,
 på en  hel del  en del restauranger här  i Stockholm !
På vägen ut efter en timme går glasfoten sönder servitrisen ser sur ut.
Lyssnar till  alla underbara rumänska poesiuppläsningar varvat med svenska poeter.
Efteråt vill alla ta en öl till.
Jag säger att jag måste hem gillar ej att gå hem i mörkret för sent.
Det vimlar av människor som vanligt  i Gamla stan och vid Slussen,
 utepulsen känns stark !
Ska hem och läsa i min väns  nyutkomna poesibok,
 med det vackra omslaget,
samt en nyinköpt poesibok  på stället,
av en poet jag aldrig hört talas om,
men den poesin och poeten själv gav ett  mycket vackert  intryck !
Slocknar i sängen vid midnatt,
glad och lycklig  med en dikt malande i huvudet.
Vad vore livet utan poesin ?
Vaknar nästa morgon med migrän,
 troligen efter kvällens två öl och ett glas vin,
tur att jag ej fortsatte  utekvällen.
Migränen påminner mig om att alkohol tar mera än det ger.
Men poesin den kan jag aldrig vara utan !

1 kommentar:

Alexandra Ekdahl sa...

Missade som vanligt kulturnatten och allt spännande som Rumänska kulturinstitutet hittar på...

Låter som en härlig kväll om man bortser från servicen ;pmon

Rum