tisdag 18 maj 2010

Livets hastighet

Det pulserar som blodet från en supernovasstjärnas liv och död
suger till sig som ett svart hål i vintergatans vimmel
av stjärnor,pulsådror som sänder budskap färska från  gamla tider.
Nästa dikt heter  
Jag kommer ihåg
Jag kommer inte att glömma blodet från de krossade frukterna,
skogens sår,stadens stumma,dova smärta.
Jag kommer aldrig att glömma havets sterila svärta,
barnets horisont av betong.
Den gamles fåfänga sökande!
Regnet som spred eld,elden som brände min älskade,min älskades ögon.
Det kommer jag aldrig att glömma!
Jag glömmer inte mig själv trots att nuet cirklar runt mig i raseri..
Jag glömmer inte heller blommans tysta styrka,frukternas saftiga frodighet.
Jag kommer ihåg regnet av ord från våra ögon,
elden som flammade upp av livslust och gav vår kärlek liv.
Min älskade.
Nästa dikt är  
 Och på morgonen.......Och på morgonen blir det sol,
visionerna  smälter och rinner som vatten och blod i rännstenen
i dina ådror,men jag känner din kropp,
förstår att låta ditt blod rinna i den,som jag vill.
Jag kan få dig att rodna eller jämra av minsta beröring!
Det är alltid garanterat natt i våra kroppar,
där drömmarna gömmer sig och förs omkring till alla sinnen,
som lever upp och  laddas upp upp för nya nattliga syner.
Jag gömmer vår stjärna i mitt hjärta,
du gömmer  en måne bakom ditt venusberg.
Och jag kan ofta få den att lysa av liv. 

Michael Strunge
 ur FRAMTIDSMINNEN                                                                

Inga kommentarer:

Rum