torsdag 10 februari 2011

Några Slutar Aldrig Festa.

Var tionde  svensk är alkoholist säger statistiken!
Låter lite ofattbart,att det är så många !
Några slutar aldrig att festa.
Många fler gör det !
Det var det jag märkte redan då i tonåren,
då det där förbjudna och spännande lockade.
Alkoholen som gjorde den trista vardagen till helgen till den speciella  stunden som väntade.
Där alkoholen var den centrala punkten i sammanhanget.
Jag minns henne och honom som alltid,
började snacka en massa goja,efter ett antal öl.
Och som man fick liksom bära dennes kroppstyngd emot ens egen kropp.
För att leda den aspackade hemåt.
Jag minns just honom som inte kunde låta bli att ge mig,
en eckligt blöt kyss i nacken,dreglande och skitjobbig.
Och en massa gaggande att det är ju dig jag alltid har älskat,
men aldrig vågat att ta kontakt !
(Och nu minns jag även dig,dit fyllegaggande,din bakfylle-ångest).
Då jag dög som din morsa och kurator.
I alla tunga ambivalenta dryga och krävande samtal.
Som tog min tid min kraft min kärlek och empati och mitt engagemang.
I tron att du ville någonting med dina problem.
Men idag med facit i handen.
Så vet jag ju,att det var din eviga rundgång i ditt eviga problemsökeri.
Som aldrig går att lösa och som du själv aldrig har tänkt dig att lösa.
Men får den som älskar dig att tro att du vill någonting med dig själv livet och "relationen".
Din ilska och irritation i alla dina bakfyllor, endera under relationen.
Eller i de ständiga separationerna,som du alltid skapade och arrangerade.
Då de timslånga uppgörelsesamtalen som handlade om dina problem,din ambivalens,
till relationen och aldrig där aldrig här relaterande.
Ditt alkoholmissbruk som emellanåt brände ut dig lite grann.
Och som gjorde dig ändå mer, aldrig här,och aldrig där relaterande.
Ditt trams och tjafs om din alkohol - problem som du periodvis spelade lite teater omkring.
Att du ville sluta att dricka för att du är ju  en alkoholist.
För att ta tillbaka allt,men jag vill dricka och bla bla bla......!
Och som svar på min önskan att du kan väl lova att aldrig mera vara otrogen.
Så fick jag.
- Du måste i så fall binda fast mig  så jag inte kan gå ut på krogen.
Helt bortkastad tid och engagemang i min tillvaro och för min del,
att engagera mig i dina problem jämnt.
Och som inte gav mig ett skit tillbaka !
Eftersom en alkoholist är ett superego.
Så länge missbruket och alkoholen styr kropp och själ !

Det finns alltid dom som efter några år i krogsvängen,ochefterfesterna,
försvinner därifrån !
Men några slutar aldrig att festa.
Åker fortfarande taxi hem från någon krog 10, 15 20 30, 40, 50 år senare!
Den ständiga alkoholisten,som alltid kommer att gå ut och in i sitt drickande.
Och som alltid  kommer att hitta nya supar - kompisar att festa runt med.
Eller nya partners som delar intresset av att sitta på krogarna !
Och kommer aldrig längre än till nästa krog i sitt liv !
Går ut och in i relationer.
Stannar aldrig upp någon längre tid i supandet, drickandet, festandet.You Name It !
Det är dom som kallas för alkoholister,men skulle aldrig erkänna det.
Jo kanske i någon bakfylla,svår ångest,fyllo-otroheter,
när festen eller en eventuell kärleksrelation börjar att  urarta!

  - Ja jag är  väl alkoholist då !
Men gör ingenting åt det varken förr eller senare.
Kanske ett uppehåll eller två.
Några slutar alltså aldrig att festa !
Men många flera gör det !

9 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad träffsäker du är jämnt här i ditt bloggande.Några växer aldrig upp strular runt tror att dom är häftiga som gör det ! Men du dom är bara tomma loosers jag vet för jag var en av dem.Men vaknade upp i en fyllecell samt upptäckte hur illa jag gjort min senaste kärleksrelation.Nu springer jag till AA möten och har aldrig varit lyckligare.Jag trodde att jag var kungen och sen svinet som inte förtjänade bättre själv.Men du tro aldrig på den du syftar till i alla dina skriverier.Verkar vara en totalegoist dom vaknar aldrig gottgör aldrig.Stå på dig !

Anonym sa...

Du har så rätt det är det häftigaste ärligaste man kan själv utsätta sig för.Du vinner med all din styrka och ärlighet ! Glöm försoningen förlåtelsen med den som aldrig kommer att nå dit i detta livet i alla fall !

Anonym sa...

Du det är där de finns de som vågar 18 åringar 20 30 40 50 som 60 70 åringar AA mötena där ingen kan leka beserwisser eller kung.Dit vågar nog aldrig den du mött.För det krävs intilligens mod kärlek empati och välvilja inför livet och alla dem man mött i kärleken vänskapen med mera.Så stå rak du vinner !Den som aldrig gör upp fortsätter att festa testa rumla runt är en liten egocentriker som är totalt omogen och inkapabel till kärleken växandet och utveckling !

Anonym sa...

Några växer aldrig upp tar aldrig ansvar bryr sig inte.Skaffar dom barn blir det samma sak skaffar dom inte barn träffar dom en morsa gestalt som dom vill ha trygghet av ett tag.Spelar att vilja sluta dricka för en tid.Sedan blir det krogen igen och nån ny som kan hänga med i det.Allt passar en alkoholist förträffligt när det gäller att fly.Inga känslor av ånger jo bara när det gäller den egoisten själv vid några tillfällen.Några svåra baksmällor.Totalt ego och halva hjärnan med just empati systemet bort supet.Men tack och lov finns det de som vaknar upp innan de har förstört livet för flera på vägen !

LyckanNu sa...

Ja en alkoholist går ej att lita på.Och har skaffat en stadig relation till alkoholen allt annat är ytterligare kick beroende relaterande i närmare relationer.

Anonym sa...

Du har så rätt ! Möter du en akoholist och dessutom personlighetsstörd som du beskrivit i flera inlägg.Så vet du vilket pris du fått betala.I form av ständig ångest i medberoendet i relationen.Flykt ifrån terapirum och ingen skuld moral eller ångest.Empatin är redan ute ur hjärnan på en psykopat men alkohol eller andra droger gör en sån person helt körd.Du kommer aldrig att få se den personen på något slags tillfrisknande möten.Eftersom allt projicerats på dig.Du har probblem du ställde till det.Sen kan en sån här person säga jag har ångest jag har skadat dig m.m. Men allt är lögn.En ny kickrelation krogbesök det är livet för ett ego ! Be Strong du är en vinnare.

LyckanNu sa...

Tack för kommentaren.Eftersom självrannsakan helt saknas hos en sån personlighet och om den finns så är det ju bara ett egokör för sin egen del.Allt handlar om ett enda stort ego som dribblat runt och som fortsätter dribbla.Det är ej bara medberoendet i relationen som kostar på.Sen är det åratals möten terapier med mera för att tillfriskna.Tack och lov finns det så många fantastiska människor man möter på dessa möten samt forum så det är världens glädje i sig.Men ett stenhårt arbete allt det som alkisen som aldrig gör upp med sitt missbrukande flyr ifrån och aldrig vågar eller klarar att kapitulera eller erkänna någonting.Festen tar aldrig slut.....!
Oändligt är vårt äventyr här på jorden ! Varför väljer vissa den vägen som fortsätter missbrukandet av allt.?

Anonym sa...

Kn bero på personlighetsstörning i första hand.Ointilligens feghet omognad.
Inkapabel kommer ifrån en bakgrund där ingen gjort upp någonting i terapier eller andra självinsikter.Ofta Narcissistiska föräldrar båda eller en av dem.Skiter i allt kall saknar känslor bryr sig inte.Men som du skriver spelar lite sårbar men är bara spel.Den llilla fea drummeln ligger och gråter krokodiltårar.En morallös empatilös samvetslös looser du har alla svaren tror jag själv. Men visst gör det ont att ha blivit illa behandlad missbrukad kränk t och aldrig få ett förlåt.Dum i huvet om någonting så just det.En riktig Svennson i grunden som föraktar just vanliga människor. Men är själv en trist outvecklad men dock farlig i sitt missbrukande och översitteri Vaknar aldrig !

Anonym sa...

Så bra text!
Du e bäst ingen protest,fortsätt att skriva,testa festa ha kul.
All lycka till dig livet är en fest utan fyllon och otrogna skitstövlar i ens liv samt svikare!

Rum