fredag 16 april 2010

Blommor

Det var många år sedan den store filmregissören Fassbinder levde.Jag läste allt jag kom över på den tiden om honom och hans liv och skapande.En fantastisk konstnärssjäl,men en destruktiv självförbrännande själ dessutom.Som bidrog till att hans liv blev alltför kort.Man kan ju tycka vad man vill om hans filmer.Jag minns några som gjorde att jag inte ville utsätta mig för att se flera filmer som han hade skapat.Dom gick liksom rakt in i de mörka skikten och väldigt djupt.Ingmar Bergman sade en gång att titta på en filmduk och se en film.Är som hypnos allt går in i det undermedvetna.Jag minns även några filmer av Ingmar Bergman gav mig mardrömmar.Men det jag vill minnas av allt som Fassbinder sagt om skapandet och livet.Är att vi ska behandla barnen som de blommor de är för att få dom att växa.Han hade själv gått i Waldorfskola,och det var där hans skapandeförmåga fick utvecklas fritt trodde han.Där fick hans inre barn bli blomman som fick näring och omsorg.Det ser jag framför mig nu när jag går med min yngsta dotter i parken idag i vårsolen.Jag ser alla andra barn som springer runt över kullarna,och över gräset som blir lite grönare för varje dag.Och då tänker jag på de tre huliganer som jag råkade hamna i en tunnelbana med för några veckor sedanPå väg hem ifrån mitt jobb vid 20 tiden på en torsdagskväll.Så fulla med våld som gjorde att alla i vagnen började se livrädda ut.Och allt våld som ständigt pågår i tv serier filmer m.m.En Amerikansk våldskultur som slagit igenom även i svensk filmkultur och deckargenren.Vad visar det oss människor egentligen ,att våld är det som styr?Inte konstruktiva kärleksfulla motiv och handlingar inte välvilliga handlingar.Ett ständigt krigande mot varandra.Paranoia ,rädslan som styr oss mot varandra .Skräck och jagande av varandra mot varandra.Det finns en massa svar på att det ser ut så.Sedan har vi vår skolminister Björklund som tycker att lösningen på svenska skolans problem och dåliga prestationsresultat är hårdare tagBetygssättning i från skolstart mera naturvetenskapliga ämnen större krav på enskilda prestationer.När all forskning hitentills visar att det ger inte bättre resultat.Med samma resultat som fler fängelser och hårdare tag i fängelserna  ger inte färre brottslingar som i usa där brottsligheten inte gått ner trots överfyllda stenhårda fängelser.Det är ju i själva samhällsstrukturen problemen sitter och de villkor och resurser man skapar för alla människor ifrån början som ger tillbaka de resultat man får.Vad gör man då med alla barn som ej klarar nivåerna ifrån början?Alla som mår dåligt i skolans värld av all press både betygsmässigt och på andra plan i skolan Och de som mår så dåligt på gymnasiet att dom begår självmord.Är det för att det inte var större krav som gällde?Alla dessa blommor som barnen är och vill lära sig och tycker det är roligt att göra det ifrån början.

Inga kommentarer:

Rum