lördag 17 april 2010

Tack Sven

Sven mötte jag på ett uteställe.Han såg väldigt trevlig ut.Han började hänga över mig och min stol och ville ha kontakt  med mig.Han ville gärna veta om jag var singel gift eller sambo.
Jag började  skratta och ställde samma fråga till honom.Det var som att öppna en bok.
Han började genast tala om sin katastrofala relation som pågått i tre lååånga år.
Den var så destruktiv sade han och hon som jag var med sade Sven.
Hon var så fruktansvärt jobbig, ja svarade jag och frågade hur då?
Ja hon var såååå jobbig,hon ville toppstyra mig ja du vet vi män vill ju inte bli styrda sa han.
- Nehej hur då menar du? Ja man fick inte gå på krogen som man ville.
Och man fick inte vända henne ryggen och inte säga någonting när man låg där i sängen efter akten.
Och hon ville ha så mycket bekräftelse på alla plan.Jaha svarade jag vadå för bekräftelse?
Ja kärleksförklaringar i ur och skur.Jaha men du själv då undrade jag.
Behövde du ingenting själv då av henne då?Jo att känna mig fri att göra som jag ville när jag ville.Ville vadå?Undrade jag.Ja göra lite som man vill utan att bli pressad och stressad.
Ja men går inte en relation ut på att man gör saker tillsammans och ihop som båda vill undrade jag.
Jo det är ju klart svarade Sven.Jag kanske passar bäst som singel.
Så kan jag gå när jag vill om jag vill och välja vem jag vill vara med.
Ja lite lös relation liksom utan krav och förväntningar.
Jaha ok svarade jag ,men började inte er relation med förväntningar och känslor av att vilja någonting med varandra?
Han såg fundersam ut och sade ja vi var jätte kära i början men sedan tog alla hennes krav över.
Ja ok svarade jag men var det bara så enkelt då?
Du själv då hade inte du en massa krav på henne också.
Jo men visst sade han men jag började känna mig så pressad så jag drog mig ur hela karusellen.
Och nu är hon så förbannad på mig och ringer stup i kvarten och gråter och håller på.
Och säger att hon älskar mig och tror på kärleken som fanns där i början.
Hon vill ha tillbaka mig som den jag var då.Det låter jobbigt sade jag.
Är kärleken död nu då menar du?
Ja jag tycker bara att hon är jobbig och patetisk nu.
Hon är ju inte den hon visade sig som i början.
Nehej du menar utan krav och förväntningar?Bara passion och attraktion alltså?
Ja ungefär så svarade han.Ja jag vet inte hur en relation ska se ut sa han.
Alltså om man verkligen älskar någon så ska det väl kännas rätt och lätt sade han.
Ja lätt är det väl aldrig när två människor möts.Man har ju alltid med sig sitt bagage.Men man måste ju satsa kompromissa och våga svarade jag.Våga vad?Undrade Sven.
Våga komma nära våga visa vem man är och försöka förstå den andre parten och kunna älska även de jobbiga sidorna.Man kan ju lära sig mycket om sig själv i en relation svarade jag.
Ja det har du rätt i svarade Sven.Jag är nog inte mogen uppgiften.Nej vad synd då sade jag.
Bättre lycka nästa gång då sade jag.Då började Sven att gråta.
Det blir nog ingen nästa gång jag går in i en sån stor kärlekshistoria som vi hade ifrån början.
Jag har gjort henne så djävla illa,med alla mina snedsteg och svek.
Det blir nog bara några korta ytliga relationer efter den här.Jag kan ju inte ha en relation.
Ja men då kanske du ska lägga ned det där med relationer då sade jag.
Nja svarade Sven man vill ju ha lite kärlek ibland.
Ja sade jag det vill väl de flesta människor som har en frisk kärna inom sig.
Men att verkligen älska en annan människa och våga möta kärleken det kräver lite mer än så sade jag.

Tack Sven för att du påminde mig om den som flyr och inte klarar av någonting av en verklig relation.Jag vet vad jag inte vill möta igen i alla fall.

1 kommentar:

Greg sa...

Coolt baby!
Your marvelous words make me fell happy.
Thanx Greg!

Rum