söndag 22 juli 2012

Klara Fakta.

Jag ska åter till det stora sjukhuset.Nu för tredje gången.På ganska kort tid.
En märklig sommar i år.Denna tumör som funnits i medvetandet sedan  försommaren.
Dessa provtagningar som infallit före och efter några resor.
Och fortfarande har jag inte fått något svar om denna tumör.
Och denna gång ska jag få träffa en läkare.
Göra någon slags undersökning inför den tredje avancerade provtagningen.
Min tumör som måste punkteras  i ett nu tredje  prov.
Och jag ska  passa på att ställa alla frågor och hoppas på att få klara fakta.
Det finns ingenting underbarare än just det.När man befinner sig i oro och kaos.
Tänker på den underbara överläkaren på hjärtavdelningen på det stora sjukhuset i Dalarna.
När min mamma efter en stroke blev allvarligt sjuk två gånger efter den stroken i våras.
Och hjärtat var i rejält dåligt skick och hon blev inlagd akut för tredje gången på kort tid.
Mamma ville ha med mig i samtalet om den medecinen som stod  på tur  att börja tas.
Och jag blev uppringd av överläkaren.
I all ångest och oro så blev jag helt kolugn av denna läkares.
Klara och fullständiga beskrivning av det hela.
Om vi gör så här och så här så kan det leda till det här och det här.
Och om vi inte gör så så blir det troligen si eller så.
Han svarade på alla mina undringar och allt föll på plats.
Trots att mamma låg allvarligt dålig på hjärtavdelningen.
Och jag fick åka upp  till Dalarna omgående igen.
Det är just så man vill och ska kunna bli bemött som patient och anhörig.
Om man befinner sig i sjukvårdens område.
Vissa ord och vissa människor i livet glömmer man aldrig.Både i det lilla och i det stora.
Och den underbara sköterskan på intensiven ska jag heller aldrig glömma.
Hennes värme engagemang och glädje och bemötande.
Då hon kom emot mig i sjukhusrummet.
Och delade med sig av sitt engagemang direkt hon fick se mig där.
Änglar finns och det är bara att tacka och ta emot när man möter dom.
Och imorgon hoppas jag att få möta klara fakta.
Så jag vet hur jag vill gå vidare med denna tumör.
Den finns där på ett revben och påverkar mig vare sig jag vill eller inte.

Inga kommentarer:

Rum