söndag 16 januari 2011

Du gav en tandborste.

Du gav en tandborste du gav mig flera år av ditt kaos och mörker.
Du gav mig dina missbruk dina manipulationer svek och drama.
Och du gav mig den värsta resan som man kan göra i en "relation".
Du gav mig din botten dit du knäckte ned mig passionen tilliten intimiteten kärleken och "relationen".
Den botten dit du knäcker varje kvinna.
Den kvinnan/objektet hon som du jagar efter kickar upp dig av och missbrukar.

Nu tänker jag på tandborsten,du gav mig,den där första gången,
eller var det andra gången?De gångerna som jag blev kvar,där,där hemma hos dig.
Du tog fram den,oöppnad, inpackad i hårdplast,och gav mig den,lite sådär blyg som du kunde vara.
Och du sade, jag har köpt den här till dig.Och jag minns att jag tänkte att det var ett gott tecken.
Att du ville dela någonting av ditt liv och en viss vardag med just mig.

Och nu hittade jag ett undan stoppat kuvert,bland alla mina fotografier.
Ett kuvert med  några svartvita fotografier på dig,taget på stranden.
Olycksbådande moln bakom dig .Solen som försöker leta sig fram då och då,
men lyckades aldrig komma fram den där sista sommaren.
Den där sista sommaren som det blev med dig och ditt kaos och distanserande och dribblande och dina katt och råtta lekar med mig.


Du ser sådär fin ut,som du kunde se ut.Så där som du kan se ut men det var innan jag visste vem du är där bakom din ytlighet dina manipulationer din kyla och din avundsjuka och hat.
Idag så vet jag vad du rymmer där bakom din till synes lite oskyldiga veka sårbara öppna och engagerade.
Den där tomma kalla illvillige som det aldrig går att förstå hur man kan vara så emot den människa som man själv sökte efter och fick dit.



Det känns sorgligt,när jag på dig  ser bilden av dig.
Det kunde ha varit så annorlunda.Om du inte hade varit,den du visade dig till att vara.
Och bevara.Aldrig där,aldrig här,varvat med spelad vilja,
till den där närvaron,samvaron.



6 kommentarer:

Jane Morén sa...

Underbar titel!

Som svar på dina vackra rader sa...

Verkligen ljuva rader, klart och känsloladdat skrivet av ett hjärta som saknar....

När den fasansfulla saknaden har lagt sig och andra möjligheter inför kärleken öppnar sig kan det kännas så här...

I solens ljusa sal

Efter en eons vandring genom berg och dal
En tupp i fjärran gol
Fri ifrån livets mörka kval
Ocj jag ser i tidig timma en uppåtstigande sol

I gryningens arla tid
Till tuppens klara morgonstämma
Sänker jag mina vapen utan strid
Och känner mig fri och hemma

I denna nya dag som randas
Bortlagt är livets mörka kval
Och jag kan åter befriat andas
Uti solens Ljusa sal

Vill bara förmedla att en förlorad kärlek gör ont men att livet ändå på något offatbart sätt går vidare...trots allt.

Tack för dina fina rader...

LyckanNu sa...

Man tackar och bugar ! Ja vad vore livet utan poesin,konsten kreativa möten,allt det vi människor delar ibland i tystnad ibland i gemensamma delningar om det vi upplever.Jag tackar livet för dessa gåvor av möten och givande och bemötande.Samt att det finns människor som möter upp....

Anonym sa...

Visst är det omänskligt och ofattbart.Men det är så de fungerar psykopaterna på sin väg genom livet krossade drömmar,hjärtan förhoppningar,relationer.Längtanssjuka människor som längtar samt sörjer kärleken och personen man trott sig möta och faktiskt älskade.Hur kan man leva sitt liv på detta viset,det undrar alla som mött dessa förgörare !

Anonym sa...

Livet segrar och du går starkare efter en sån hemsk erfarenhet.Tack för alla inlägg det är många som kan känna igen ett sånt möte , och det behövs uttryckas för de här förgörarna vill krossa och lämna spillror efter sig som aldrig kan tro på kärleken som den förstört och stampat nedåt, men du är kärlek modet och kraften så go for it !

Anonym sa...

Allt är apel och manipulationer, den störde missbrukaren har gått vidare,till nästa knarkarobjekt.Visst är det tragiskt att behöva göra värsta resan på grund av en lögnare och dränerare,vampyren som sög allt och gav dig skärsåren i present !+

Rum