måndag 26 december 2011

Den Osynliga Misshandeln.

 Misshandeln som inte syns.

Han ser dig djupt i ögonen och säger att han nästan inte kan andas.
Han har aldrig varit så här kär förut,trots att ni just träffats.
Du blir osäker.Går det att känna så starkt så snabbt?
När han ser att du tvivlar tar han ditt ansikte mellan sina händer
 och viskar ;" visst, är det märkligt att känna som vi gör älskling?"
Sedan får du nyckeln till hans lägenhet -omedveten om att du just gett honom nyckeln till ditt liv.
Det hade kunnat vara ett vackert kärleksmöte.
Allt finns ju där ; den fumliga osäkerheten,blicken som inte kan släppa,
handen som vill hålla...men det är inget kärleksmöte.
Det är en strategi för att få dig på fall.
Orden han viskar är en resa som undan för undan kommer att göra dig svagare,
men bara lite i taget,så att det aldrig syns,aldrig hörs.
Bara du vet.Och du håller det hemligt.
Han håller om dig inför andra.
Skjuter dig åt sidan när ni är själva.
Han säger att du är snygg.
Nej ful,nej smart,nej oduglig.
Orden snurrar i huvudet.
Du är det HAN för tillfället bestämmer att du ska vara.
Värme varvat med iskyla.
Kärlek varvat med hat.
Det handlar om psykisk misshandel.
Om våld som inte syns,men som ofta blir till livslånga sår i själen på den som drabbas.

Hur många som lever i relationer som pågår långt efter förälskelsen
övergått i känslomässig utpressning och verbal misshandel är det ingen som vet.
Ingen polisanmäler ju en lögn eller ett brustet löfte.
Även om lögnerna,manipulationerna och projektionerna är satta i system för att ta makt och kontrollera.

Söndag har pratat med kvinnor som trots upprepade incidenter av psykisk misshandel
stannade kvar hos sina män tills de fått sina liv förstörda.
Flera av dem förlorade makten över sina liv.
Deras största längtan var att det skulle bli tyst och lugnt i hjärtat.
Men det blev kaos.

All text återgiven ur Reportage  i Aftonbladet .25,26 December 2011.
 Misshandeln som inte syns.
Skriven av Åsa Passanisi.

20 kommentarer:

Anonym sa...

Blir så djävla arg över hur detta kan pågå i vårt upplysta samhälle år 2011.
Skitbra att det skrivs om detta helvete för många hamnar i tack vare dessa störda människor som går runt fritt i vårat samhälle.Tackar för din suveräna blogg.
Kram A.

Jane Morén sa...

Kunskap är makten ut! Så otroligt bra att det skrivs om det som det förr aldrig pratades om.

LyckanNu sa...

Ja det behövs skrivas om och om igen.För att den som möter denna form av misshandel ska aldrig behöva tro att det är en själv det är fel på.Mötet med en störd illvillig personlighet som kan kosta liv och som skördar nya liv:

Marcus sa...

Instämmer till fullo!

Anonym sa...

jJag har varit tillsammans i 1 år med en man som varit kär i mig från och till i hela hans liv. Inledde en relation med honom för jag trodde han blivit en bättre människa.Efter en mycket kort tid började han säga att jag var dominant och besvärlig när jag började ifrågasätta hans beteende.
Han ville bara träffa mig när det passade honom, först hans sömn sedan hans rutiner och därefter jag om tid fanns kvar har velat bryta och försökt många gånger, varje gång jag försökt har han antingen vädjat för att få mig stanna lämna mig inte eller gå då stick lämna mig bara eller talat om hur sjuk i huvudet jag är eller besvärlig eller att jag pratar för mycket och aldrig kan låta honom vara ifred. Jag har åkt kana på hans känslobeteenden i ena sekunden är jag ett fantastiskt under andra en jobbig krånglig jävel som förstör allt. Bara jag lät honom göra allt han vill skulle allt vara bra.En dag innehåller hur han mår antingen bra och då vill han göra saker eller dåligt och då är han grinig och klagar på allt och alla.Jag går i kvinnoterapi och har lyckats bryta flera gånger och gått tillbaks. Han blir då fantastisk ett par dar och så börjar det om. Från att klaga på mig har det eskalerat till att han börjat hota mig fysiskt och när jag är besvärlig dvs säga att jag inte orkar med och vill prata om att det inte går att jag måste göra slut säger han att det är mitt fel att han hotar att slå, jag provocerar honom och får upp honom i boxningsringen. Han har många dolda missbruk som tv missbruk kaffe missbruk sömnmissbruk porr och onani missbruk och klagar på allt och alla och ska till varje pris ha roligt ha hjälp av samhället det är samhällets fel att han är som han är. Mitt liv har stannat av totalt och det känns som jag är den som är sjuk och hans liv fortsätter som vanligt.Han säger också att jag inte försöker tillräckligt att jag ska acceptera honom som han är och låta honom göra det lilla han behöver så skulle allt vara bra. Ja och dör emellan är jag det bästa som hänt honom och han älskar mig djupt fast han är dum och det vet han inte varför han är. Han säger han lider lika mkt som mig när han hotar mig kastar ut mig stänger av telen och får sina vredesutbrott och frustrationer. Att han verkligen inte vill vara sådan utan vill vara den han är när han är snäll och gullig.Han har många problem som tar över hans liv det största enl honom är att han inte har pengar om han hade det skulle allt vara bra. Blev igår utkastad ur hans lägenhet igen när jag förökte göra slut för vilken gång i ordning vet jag inte men den här gången ska jag lyckas för jag orkar inte mer jag är fysiskt och psykiskt knäckt och fungerar inte längre.Jag måste släppa taget annars dör jag....

LyckanNu sa...

Det du beskriver är ett förhållande med en egocentrisk och outvecklad personlighet.Valet att stå kvar,
vara med -beroende,
aldrig ha det lugnt och kärleksfyllt och utvecklande i relationen.Det måste till någonting större som gör att man kan bryta en sådan här relation.Hur detta större kan se ut är ju individuellt.Ibland handlar det om liv eller död att stå kvar och om man väljer livet då är det livet som måste erövras steg för steg bit för bit.Inte lätt då man tappat sitt eget fokus men söka vägarna är det viktiga ut ur greppet en sådan här personlighet sätter runt sitt objekt.

Anonym sa...

Är det en narcissistisk personlighetsstörning eller en enormt omogen man som proicerar allt sitt eget mörker å det han inte själv vill bära på mig? Jag vet att jag måste bryta och jag vet att han skadar mig psykiskt/fysiskt. Han har messat med mitt psyke sa jag inte vet var jag står som jag tappat bort mig i en skog av ord och löften och handlingar där inget stämmer överens...

LyckanNu sa...

Diagnos går nog ej att sätta som partner,men det räcker väl långt med att man mår pest och blir illa behandlad.Sök all kunskap om hur en narcissist eller psykopat fungerar relaterar och agerar för att se om du tycker att det stämmer.Sedan fatta ett beslut hur du vill leva ditt liv.Släpp allt hopp om den som relaterar så destruktivt.När allt hopp släpper och man ser att det här är inte kärlek respekt omtanke och stärkande för en relation som kan utvecklas då kan kampen börja att ta sig ur.Är det krig kris kaos och destruktivt relaterande man vill leva i eller ?
Bara du har svaren bara du kan söka dig vidare.Och glöm inte det är många som möter och har mött icke kärlek och blivit sjukt med - beroende tappat allt i livet och i sig själv.Liv eller död !Det är vad det handlar om i slutändan!

Anonym sa...

Att släppa hoppet är kampen att våga inse sanningen att denna man missbrukar mig i kärlekens namn...att inget av det han sagt är sant och det gör mig mest förvirrad....svårt att inse att jag låter mig skadas att jag inte kan gå fast jag vet att jag måste att jag stannar kvar och försöker nå honom och så blir jag avfärdad utkastad slängd till vargarna om
och om igen... vad gav han mig som gjorde att jag stannade tror det var löftet att finnas till att älska mig att skydda mig allt det han inte gör...hoppet är nog att han ska se vad han gjort komma mig
till mötes och se mina behov av stabilitet närhet ömhet och
tillit...nu är jag i mitt eget
kaos känner mig utnyttjad
förbrukad och äcklad av allt jag
tvingats spela med i....
Vet bara inte hur jag ska klara av att inte höra av mig igen...bara att det måste gå...

LyckanNu sa...

Sök all kunskap om hur sådana här relationer ser ut med en störd personlighet och söker du tillfrisknande så börja med dig själv och vad du kan göra för att kunna släppa allt hopp! Lycka till!

Maja sa...

Läser dina inlägg om och om igen.Bilderna klarnar en efter en,av en samvetslös Casanova som kört ned mig i botten av sina sjuka maktspel omkring sex o kärleken.Otroheter och nu dumpad o utbytt till ett lättare offer än mig.Denna looser alkis sex o kärleksmissbrukare går bara vidare.Önskar honom allt dåligt som kan hända!

Anonym sa...

Hårda bud nu! Ibland låter vi oss bli lurade men ja tror av egen erfarenhet o av att ha läst mkt om medberoende att relationen som skapas till den sjuka, relationsmissbrukaren, skapades ju inte utan att vi de medberoende hjälpte till.

Om vi tror på någon som säger sig älska oss för snabbt, som ringer oss ofta, som inte tar ansvar för sitt eget liv, som inte kan kommunicera om sig själv o se våra behov så missade vi varningssignaler som dessa idioter alltid skickar ut.

en medberoende har alltid känt oron, direkt. Men velat hoppas o tro på förändring. Av skäl som ytterst sett handlar om dennes egna problem att lita till sitt eget värde,,, Visst faan kan de vara listiga, o ibland är de svårt,, men vi har ett ansvar, o vem faan är lycklig innerst inne som inte sörjer i ensamhet efter en relation? De kan väl få leva i sina tröttsamma relationer där närhet inte finns, med andra som får ha ont i magen som du, eller alla medberoende,, tills de en dag gör upp ´det som fick dem att inte lita på magkänslan,,,, Ingen av oss är offer, väldigt sällan iaf, men offer i okunskap o i smärtan,

LyckanNu sa...

Jag tro att det viktigaste är att släppa all projicering av värdelöshet och elände som en sjuk personlighet som missbrukar och misshandlar den som denne själv sökte och fick dit i alla lögnerna om sig själv som den jysta sökande kärleken ömsesidigheten intimiteten och allt annat.
Alla som varit i såna här sjuka grepp och kärleksbombningen för att få dit sitt kick objekt dör att sedan missbruka kärleken och relationen, som dessa störda livsförgörande individer skapar vet hur det går till att vara inne i alla manipulationer missbruk och mörker som dessa individer ger och dumpar över på den som kan älska tror på livet kärleken och solidariteten.
Och alla som överlevt ej begått självmord supit ned sig blivit tablettmissbrukare sex och kärleksmissbrukare eller förlorat sitt liv och tagit sig ur det sjuka relaterandet betalat för terapier psykakuten sjukskrivning och åratals bearbetning av att tillfriskna ifrån en sjuk människas sjuka relareande,har tagit sitt fulla ansvar tycker jag.Objekt eller offer spelar ingen roll i slutändan kalla det vad du vill!
Sätt fokus på de som går omkring fritt ute i samhället i dag utan skuld skam och ansvar för sitt missbruk och misshandel,och aldrig gör upp med sina objekt eller sig själv.Ett perverst våld som kostar liv och skördar nya offer.
Därför är all kunskap livsviktig för den eller dem som möter dessa förgörare såväl som i kärleken som i övriga relationer.Samt alla delade erfarenheter som hjälper en att inse att det handlar inte om mig.
Det handlar om en livsfarlig destruktiv sjuk människa som gör allt för att knäcka en annan människa gärna med dödlig utgång.Läs hemsidan det angår oss alla om du tvivlar på hur dessa relationer går till och hur livsfarliga dessa individer är för den eller dem som möter dem-Ett samhällsproblem av stora mått.

Anonym sa...

Instämmer.Styrka mod och ärlighet samt intelligens skadar ju inte heller.

Anders sa...

Du anonym bra formulerat de kan gärna leva där i sina tomma ytliga kickmissbruks relationer.Men håller med dig lycka att man ska inte klandra sig själv för att man är medberoende och tror på sitt öppna hjärta.
Kärlek till dig!

Maja sa...

All skuld skam och ansvar och självrannsakan tycker jag ska läggas på den som aldrig tar det.
Varför skuldbelägga de som trott på kärlek och mötet som till synes var ett äkta sökande efter just mig min kärlek och intimitet.
Jag är stolt över att jag har älskat även om den som är sjukt inkapabel och missbrukat min empati och sexualitet och livstro.
Förnuftet råder inte där kärleken kommer in men med facit i handen och åratals terapier som du lycka skriver har också några akut besök på psyket bakom mig och en 2 års sjuktillvaro av sorg smärta och depression.Lägg som sagt fokus på de som drar runt, snackar strunt sex o kärleksmissbrukar.
Alla vi empatiska som blir medberoende springer ofta i åratals självhjälpsgrupper och bygger upp våra styrkor som dessa störda galningar försökt knäcka med sin cynism kyla och missbruk.

Maja sa...

Det är styrkan som dessa störda galningar vill åt för att knäcka och bryta ned för att få sitt offer lika sjuk och beroende som denne själv är.Du som läst om medberoende vet ingenting om hur det hela går till.
Lägg ansvaret på den störda.
Ansvaret tar alla som rest sig och tagit sig ur dessa sjuka relationer.

Ante sa...

Man går ju inte in i en kärleksrelation i tron att man ska bli sjukt medberoende och knäckas av den som påstod sig vara kärlek och attraktion.Att vara en stark empatisk människa som vågar kärlek ska väl inte behöva bli misshandlad.Tycker oxå att ni alla som rest er från en sjuk relation med en sjuk missbrukare av kärlek o sex kan vara stolta.Dessa små ynkryggar vet precis vad de gör och flyr bara vidare till nästa kick.
Läsa om medberoende ger inte så mycket om man inte har kunskapen om hur en personlighetsstörd missbrukare funkar.

Anonym sa...

Har läst så många inlägg nu om denna form av misshandel och måste säga att dina texter slår det mesta.Tack ska du ha för att du skriver och kram till dig.

Sanna sa...

Tack o tack för att du skriver det du skriver.Glad att du och ni andra finns som kan delge era erfarenheter.Det gör min smärta lite mindre för varje timme och minut och dagar.Mötte allt detta och skadorna är omfattande reser mig sakta bit för bit men faaan det tar tid.
Kram till dig.

Rum