tisdag 18 oktober 2011

Psykopaters Relaterande.

Var hundrade svensk vill du inte vara i närheten av.
Han eller hon är kall,
beräknande och samvetslös - en psykopat.

En av dem som mött psykopaterna och deras offer är psykologen Eva Rusz.
Hon är aktuell med boken
"Varför hatar män kvinnor som älskar dem ?" Nordstedts.
 Och har skrivit boken"Är du gift med en psykopat "?
- I början döljer dessa män,
för det är oftast män,sina tillkortakommanden.
Deras charmerande uppvaktning kan vara svår att stå emot säger Eva Rusz.
De bryter ned sina offer genom att växla mellan fredligt och fientligt beteende.
Den ena handen smeker och den andra gör offren illa.
- Å ena sidan säger han eller hon  "du kan lita på mig ".
Å andra sidan blir han eller hon ertappad med lögner.
Kvinnor har sagt till mig :
"Hur kunde jag vara så korkad,
 att jag trodde på allt han berättade eller gjorde"?
 Eva Rusz menar att deras beteende gör offren osäkra.
Hennes råd är att tala med proffs på området,
och skriva ned vad som händer i förhållandet.
- Ta med dig dagboken
 till någon som litar på dig och fråga:"Är det här normalt"?
Stå sedan vid ditt beslut.
Det hör till psykopaternas personlighet,
att manipulera dig tillbaka,men gå inte på deras tårar.

Varför stannar vissa kvinnor hos en psykopat ?
De är ofta kära i kärleken.
Vissa kvinnor bli den  empatiska morsan som
"ser det lilla barnet i honom och bla bla bla ".
Problemet är att han har en annan agenda än vad du har.
Rådet till offrens vänner och familj är att försöka avprogrammera henne.
- Men man måste vara konsekvent så att deras förnuft,
 kan vinna över drömmen om den fantastiska kärleken.

8  drag som utmärker Psykopaten:
 Misstänker du att personen du börjat  träffa är en psykopat ?
 Lita på dina instinkter.
77 procent som tillfrågades i en studie,
fick fysiska reaktioner när de pratade med en psykopat.
De fick gåshud eller började rysa.
Dessa primitiva reaktioner är tecken,
på att din kropp varnar dig för en potentiell farlig situation.
En typ av psykopater tidigare kallade sociopater består nästan enbart av män.
De är också mest benägna att begå brott.
Här är en lista på åtta typiska psykopategenskaper.

1. Han är ytligt charmig och tror att han är viktigare än alla andra.
2. Han manipulerar andra för egen vinnings skull.
    Han ljuger och bedrar utan svårigheter.
    Han är likgiltig för att åka fast.
3. Han visar lite ånger eller skuld.
    Ibland kommer han att säga förlåt,
    men det är bara för att slippa höra andras tjat.
4. Han är hjärtlös och känner inget medlidande.
5. Han lever av andra och har aggressiv attityd.
6. Han har dålig självkontroll och är promiskuös.
7. Han hade beteendeproblem redan som ung,
    och satt i arresten innan han ens fyllt 18.
8. Han har en impulsiv livsstil.
   Han är en risktagare.

Så tar du dig ur psykopatens grepp.

Skaffa proffesionell hjälp från någon som har erfarenhet,
av att arbeta med psykopater.
Klandra inte dig själv.
Var uppmärksam på vem som är offret.
Psykopaten vill ge intryck av att det är de som är offret.
Inse att du inte är ensam.
Psykopater har många offer.
Fastställ tydliga regler för dig och psykopaten,utan att hamna i en maktkamp.
Det förenklar övergången från offer,
till en person som tar hand om sig själv.
Förvänta dig inte dramatiska förändringar i psykopatens personlighet.
Släpp taget och gå vidare innan det förvärras.
Använd dig av stödgrupper så att du får det stöd du behöver.

Källa : Aftermath - surviving - psychopaty.org.

All text återgiven ur en  artikel i Aftonbladet.
 " Lever du med en psykopat "?
16 - 17 Oktober.2011.
Skriven av Erik Olkiewicz

13 kommentarer:

Sissi sa...

Bra att du tar upp detta. Man blir så fruktansvärt lurad så man tror inte det är sant. Jag sitter i klorna på en psykopat. Har förstått att jag måste därifrån, och just nu befinner jag mig på annan ort. Han ringer och smsar och säger att han älskar mig men det är en lögn. Han har tråkigt och vill ha någon att ösa galla över. Jag är mycket besviken på mig själv. Jag kände varningssignaler nästan direkt men jag sa till mig själv att det bara var inbillning. Så nu sitter jag i klistret och försöker ta mig ut.

Anonym sa...

Det är omöjligt att kunna räkna ut att man mött en psykopat innan man mötte denna .Eftersom allt går igenom manipulerande speciellt om det rör sig om en kärleksrelation.Dennne kan spela sårbar sökande kärlek passionerad attraherad,köra med snälla typen välvillig och bekräftande.I sin målmedvetna förförelse.Det kan ta tid innan de kalla ambivalenta sidorna kommer fram, och då är man redan inne i greppet om ens sårbara sidor.som denne söker redan ifrån början för att kunna utöva sin makt och kontroll.Så det kräver det största jobb man kan göra för att se vem man mött och släppa kärleken eftersom denna typ saknar allt vad kärlek heter.

Sissi sa...

Dessa människor är fantastiskt duktiga på att manipulera andra. Man fattar ju inte ens själv att man blir manipulerad, förutom att man eventuellt känner ett vagt obehag i början. Som att något är fel, men man inte vet vad.
Sedan börjar helvetet. För mig, första gången jag inte höll med om en sak, en ren bagatell som jag skrattade bort. Han blev vansinnig och jag blev skiträdd p.g.a hans agerande. Efter hans utbrott ville han kramas. Så har det varit varje gång han har blivit förbannad. Först blir han arg och skäller ut mig sedan vill han kramas.
Jag mår väldigt dåligt av hans labila humör och jag har varit tvungen att förminska mig själv för att han inte ska gapa och skrika åt mig men nu har jag fått nog. Måste bara se till att han sticker från min lgh, för jag ska säga upp den och flytta. Jag kommer att få ett helvete när han får veta det.

LyckanNu sa...

Svängarna manipulerandet,och växlandet mellan en viss kärlek till hat,utmärkande drag
som man blir medbereonde i.
Greppet som en psykopat sätter i sin maktfullkomlighet,
att gör man fel så får man inte det man vill,exempelvis ömhet och kärlek.Ett farligt växelspel som ingen kan förstå som inte varit inne i det greppet.Att släppa allt hopp är det viktigaste för att ta sig ur greppet och att inse att man mött en kall förgörande personlighet som inte skyr några medel i sitt hat och förakt.Det finns ingen kärlek där eftersom allt är en enda stor lögn.För att använda en annan människa som ett redskap för dennes behov,drifter och projicerande av sitt outvecklade känsloliv.
EN fullständig katastrof att möta och befinna sig i närheten av !

Anonym sa...

Bra att du tar upp hur farligt det är att vara " där " i en destruktiv kall människas sjuka grepp, som du beskrivit så väl.Det psykiska våldet kylan avvisandet i intima situationer kan också leda till att man själv blir så frustrerad och kränkt att man tar till våld.Maktlösheten och frutrationen att man inte kommer nånstans med en kall avstängd sjuk människa.Också ofta missbrukare av alkohol droger eller annan smörja som gör dessa personligheter ändå mer ohanterliga.

LyckanNu sa...

Den förföriska inledningsfasen kan lura vem som helst innan man vet hur en psykopat fungerar relaterar och agerar.En fullständig chock att vara med om i en kärleksrelation.När man väl är inne i relationen så startar nedbrytningsprocessen kränkningarna hatet kylan och föraktet.Varvat med stor kärlek själsfrände gaggandet.Därför tar det tid innan man vaknar upp ur lögnerna samt manipulationerna eftersom en psykopat får in sitt sjuka grepp i objektets sårbara delar.All kunskap är livsviktig eftersom det är livsfarligt att vara i en störd kall illvillig människas närhet.Alla runt om objektet berörs också av den kumulativa stressen en stress som innebär att det blir aldrig bättre,utan snarare värre och värre.Eftersom det perversa våldet som psykopaten utövar är förgörande fyllt av hat kyla och förakt.Ingen som inte har mött en psykopat vet vad det innebär.Och just därför behövs allt stöd kunskap och läkning till den eller dem som mötter detta sjuka relaterande.

Anonym sa...

Eftersom psykopaten saknar empati anknytning och kärleken i grunden.Och utövar sitt inre hat kyla och tillkortakommanden på den som älskar denne.Och som man blir manipulerad av i början speciellt att det handlar om ömsesidig kärlek och attraktion.Det värsta är när man vaknar upp och inser att man blivit grundlurad i allt och använd som ett redskap för en sjuk kall människa.

LyckanNu sa...

Kärleksbombad i början sedan sex och kärlemksmissbruket i former av otroheter målmedvetet och sadistiskt utfört, sexuellt avvisande och kränkande av objektets lust passion attraktion glädle och njutningsförmåga i anknytningen.Allt detta som psykopaten själv saknar och därför hatar sitt objekt och avvundas i sin kalla tomma objektsyn!Sedan maktspelet omkring sex kärlek och bekräftelse till svartmålandet varvandet och sedan utkickningsfaserna.Sedan utbytt ytterligare kränkt avvisad hatad föraktad och nedgjord.
Har du mött en psykopat?
Ja troligen eller en pervers narcissist!

Anders sa...

Instämmer till punkt och pricka.En psykopat i ett nötskal.
Alla som varit där vet vad som stämmer.
Shit vilka beskrivningar du gör.
Intilligent och analytiskt,dags att skriva en självhjälpsbok!

LyckanNu sa...

Även narcissister ska räknas som en psykopat enligt ny forskning läste jag från en amerikansk artikel.
Svårt att skilja på en narcissist och psykopat eftersom de personlighetsdragen är till punkt och pricka lika.Empatilösa egocentriker som tar vad de vill ha missbrukar och misshandlar sitt /sina objekt.Och går sedan helt kallt vidare utan sorg smärta empati självrannsakan skuld eller skam.Och utan att bry sig det minsta om den som varit där älskat backat upp engagerat sig med mera med mera.Och detta oavsett om man är förälder till egna eller har gemensamma barn.En fullständig chock att ha varit med om i en kärleksrelation och som kostar åratals terapier självhjälpsprogram och en ärlighet och självrannsakan ned till botten.

Cecil sa...

Tackar för dina texter och det du delger.
Mötte den stora kärleken för ett par år sedan.
Sjäsfränden och allt det där.
Som visade sig till att var en lögn för att få dit mig.
Kränkt och sänkt bit för bit tills jag blev en gråtande smärta som låg på golvet till sist.
Då blev den sista misshandeln utbytt och dumpad.
Han fixade inte att separera utan att jaga vidare.
Han hittade en kvinna snabbt som attan.
Själv har jag ej klarat av att söka någon ännu.Och tro på kärleken igen.Han kränkte mig på alla plan sexuellt och i övrigt.
Han rullar vidare i sina fyllor och sex missbruk av kvinnor.
Attans svårt att förstå hur sjukt det ser ut där i den människan som man trodde på.
Bortom all räddning kan jag lugnt säga idag.Där i sitt liv utan ånger.

LyckanNu sa...

Ånger och åtagande självrannsakan och ansvar saknas.
Och det är den svåra delen då man vaknar upp och inser att så illa sre det ut inom den som man har älskat och trott på.
Sviken och sårad av till botten.
Och endast där kan den grandiose gå vidare.
Jaga vidare på sin egomissbrukare resa genom livet och relationerna.
Kostar skjortan för en själv att möta och efter om man har tagit sig ut ur greppet.

Maria sa...

Bara de som har mött den egoistiska samvetslöse kan förstå hur det går till.
Tog mig flera år att inse på djupet hur illa han ville göra mig.
Spelar sin teater idag att vara den
som vill vara vän med mig.
Utan ånger självrannsakan och samvete.Går han vidare till nästa offer/kvinna som han grundlurar att han är en potent passionerad och villig till intimitet.
Men det är ett spel för att lätta på trycket för en tid.
En alltigenom vidrig resa att möta.Kram och tack för dina inlägg!

Rum