fredag 6 juli 2012

Du Ska Bara Älska Mig.

I dag fyller min yngsta dotter år.
Hjärtegull rosenknopp skogsblomma ängsviol.
Och  när vi vandrade runt på gatorna i Köpenhamn för ett tag sedan.
Förbi en del skyltfönster med en massa klänningar
Som såg ut som till fest eller bröllop tyckte hon.
Så började hon att prata om att den där klänningen.
Den skulle jag vilja ha när jag gifter mig.
Och jag svarar ok och om jag gifter mig.
Då ska jag ha den slags klänningen.
Och dom och dom tillbehören och  de skorna.
Men mamma du får inte gifta dig utbrast hon.
Men kära du varför inte då svarade jag.
Nej det får du bara inte.
Och jag svarar det låter ju som det värsta som kan hända  för dig i ditt liv.
(Och jag skrattar till,för att det låter så dramatiskt).
Ja det är det svarar hon.
Men varför då undrar jag.
För att du ska bara älska mig, svarar hon med  tårarna nära.
Senare hemma hos min äldsta dotter så återberättar vi detta.
Och hon säger då till sin lillasyster.
Men snälla du  det är ju inte ens aktuellt just nu för mamma.
Och då säger jag ja det skulle ju i så fall vara med.......!
Och min äldsta dotter svarar.
Kort och koncist.
Äh lägg av nu mamma.
Eftersom den jag nämner låter nog lite väl långsökt.
Och det är då och nu som jag inser.
Att kärleken den är aldrig rationell.
Den är så där allomfattande och stark och oändligt klar i sin vilja att bara vara älskad.
Rakt av.

2 kommentarer:

Masen sa...

Härligt.Det finns ingenting underbarare än just det kärleken den köpslår aldrig den bara finns och är..

Maja sa...

Tänk vad en psykopat missar i livet.Att bli älskad och att älska en annan människa som är så djävla underbart att vara med om.
Kärlek till dig.Hoppas att allt går bra nu för dig.

Rum