lördag 7 juli 2012

Det Du Inte Vet Om.

Det kanske är bra att man inte vet vad som väntar en i livet innan det kommer till en.
Gällande smärtsamma ångestfyllda och tunga perioder.
För om någon skulle säga till exempel innan ett möte i livet.
Som innebär en sådan resa att det höll på att kosta en själv livet.
Om någon skulle säga så här :
Du kommer nu om du säger ja till att gå in i den här relationen.
Få uppleva en mycket kort tid av lycka.
Sedan kommer du att befinna dig i den totala övergivenheten,
smärtan,skräcken,kaoset och sorgen.
Och du kommer att befinna dig någon millimeter ifrån döden.
För att du vet inte om du kan klara av att känna allt detta inom dig själv.
Allt det som den människan du möter visar sig att rymma.
Och allt det smärtsamma och ofattbara brutala relaterande som den människan skapar och ger dig.
Den som du kommer att säga ja till och öppna ditt hjärta din kropp och själ inför.
I tron att den du möter är kärlek och vill kärlek.
Men som skapar så mycket smärta och så mycket ångest.
Genom sitt sätt att relatera.
Att du kommer att känna den där nära döden av all smärta.
Och inte bara en gång utan flera gånger under resans gång.

Skulle du svara ok jag tackar ja till det hela ?
Nej troligtvis inte.
Och det är bra det att vi inte vet så mycket innan vi svarar ja
För då skulle vi aldrig få chansen och möjligheterna till att bearbeta allt det.
Som vi annars aldrig skulle orka gå igenom samt våga att möta.
Sade en helande konstens människa till mig.
En av alla dem som jag sökte under den totala krisen under den perioden i mitt liv.
Men det gäller sedan att inse vad man absolut inte ska eller vill vara med om igen.
För att livet och man själv och andra relationer är så betydelsefulla.
Att man defintivt inte ska och vill  förlora det på grund av en annan människas relaterande.
Och det är ju inte heller säkert att man orkar eller klarar av den resan.
Resan som går igenom eld och mörker.
Den resan som kan i slutändan kosta en själv livet.
På grund av en annan människas mörker,illvilja,kyla, hat, missbruk och förgörande.



Igår var det då dags igen för att göra biopsin igen.
Jag försökte bara fokusera på innan jag kom dit.
Att  ok jag ligger där på den där smala hårda britsen.
Jag åker fram och tillbaka under den där snurrande maskinen.
Och det sticker till och det är jobbigt att ligga så där blickstilla.
Under en maskin och utan att kunna påverka situationen.
Men jag ska bara klara av det.
Ok jag gör det bara.
Det blev 45 minuter på där på britsen och läkaren stack in den tunna långa nålen 3 ggr.
Längre och längre in i tumören som sitter på revbenet.
För att få ut så mycket material som möjligt.
Jag kämpade med panikkänslor och annat.
Under processen som pågick.
Maskinen som snurrade,över min kropp.
Britsen som åkte fram och tillbaka.
Och så nålen som stacks in.Gång efter gång.
Ska det inte snart vara klart var en av alla de där tankarna som kom.
Tiden står stilla i de där ögonblicken.
 Då man är helt inne i någonting som är ofrånkomligt just då just där.
Men det är inte smärtan som jag är mest rädd för.
Gällande just denna process.
Även om det  gör rätt så  ont.
Ungefär som hos tandläkaren då en nerv ilar till av smärta utan bedövning.
Då borren kommer åt den.
Men obehaget att ligga där.
Helt utlämnad.
Trots att jag pratade så gott det gick med de få människorna jag fick kontakt med som gjorde jobbet.
Det hjälper att säga att det är jobbigt innan man ska göra någonting svårt.
Och när det hela var över så hade jag lust att krama om den där rara sköterskan.
Som pratade med mig om semester och annat bakom huvudet  och maskinen.
I pauserna då läkaren försvann då och då med provet.
Och krama om den läkaren som gjorde sitt bästa både gällande provtagningen.
Och  för att lugna mig så gott det gick.
Änglarna inom vården.Fantastiska människor!
Och jag var så stolt och glad efteråt att jag klarade av det hela.
Och som sagt hade jag vetat vad som väntade denna gång.
Så hade jag nog inte klarat av att hålla mig så lugn som jag gjorde innan det var dags.
Jag var på gränsen ändå att vilja skippa det hela.
Efter förra gången som inte var någonting i jämförelse med denna gång.
Men det vore ej så klokt att göra det.
Tack åter igen livet och människor som finns.
Jag börjar verkligen att tro på det man säger om  att kunna förändra den sanning.
Som man tror är oföränderlig.
Att om man upprepar det man vill uppnå om och om igen.
Och om man vill läka de trauman man har.
Så gäller det att mata in det som stärker en och läker.
Som ett program som körs om och om igen.

Till sist så går programmet in.
Och blir till en sanning.
Och tack vare all kamp för att bryta de dåliga mönstren.
Så kan jag äntligen känna in alla de som bryr sig.
Ända in i den där övergivna och rädda lilla tjejen.
Och den där enorma smärtan.
Går att möta och att släppa taget om.
Den smärtan som en gång skapades och förlamades.
Men som till sist förlöstes.
Den där lilla lilla tjejen som finns under den starka och bestämda vuxna personen.
Att nu kunna ta in de som skickar styrkekramar och kärlek.
Att känna på djupet att jag och att alla vi finns.
Och att vi människor kan dela varandras vedermödor lycka glädje och sorg.
Tillsammans och även var och en för sig.
Man är inte ensam även om man tror det många gånger i livet!




7 kommentarer:

Anonym sa...

Du är inte ensam..Kärleksfulla tankar flyger runt dig var du än går. Din smärta och ditt skratt lever så starkt i det fladdrande sommarljuset.Kramar och kärlek till dig du fina!

LyckanNu sa...

Man tackar och bugar!
Kärlek åter.

Zann sa...

Nu blandade du två ytterst tuffa episoder... Hu så jag känner igen mig i den första delen... Ajajaj

Dora sa...

Hej Lycka i Juli!

Biopsi är inte kul...närmare går jag inte in på det.
Förhoppningsvis har du en svullen lymfkörtel eller en fettkula, inget ovanligt. Men i din oro för att det kan vara värre än så skänker jag dig min tankes tröst till dig i din svåra väntan på ett svar...vad det än är.

På tal om stört relaterande.
Går det att förändra "bota" ett stört relaterande genom terapi?
Eller är det enbart en ren och skär illussion? Vi har en kärna av vår person. Vi väljer på grund av olika orsaker, arv, tid och miljö
medvetet och omedvetet vår daning. Hur vi ser omvärlden genom våra ögon och utefter våra upplevelser blir vi en person.
Vi väljer den känslan som skänker oss njutning.
Den människa som njuter av att förnedra, förödmjuka och känna makt över en annan människa väljer den känslan. Oavsett orsaken till den känslans uppkomst så är det verkligheten och det får andra människor som väljs ut som "njutningsmedel" lida av.

Om du njuter av havslukt...vill du då vara utan denna doft?
Det tror inte jag...lika lite vill den person som på ett eller annat sätt njuter av att få makt över en annan person på ett eller annat sätt och sätten är många för att få stå i centrum så vill den personen absolut inte vara utan sin NJUTNING för att få känna sig som centrum i universum.
Det du njuter av överger du inte.

Den människa som njuter av att få såra sin medmänniska kommer fortsätta att göra det oavsett vilken terapi som än sätts in. Tycker den människan om att samtidigt framstå som ett offer för alla andras ondska så är manipulationen ett faktum för att få stå i centrum och bli omhändertagen tills personen ifråga blir avslöjad som falsk därför att ingen förändring vill komma ifrån den personen.
När personen avslöjas så upphör relationen utan någon saknad ifrån den störde/a. Allt är ju den andres fel och så börjar allt om på nytt men med nya naiva och godtrogna människor.

En störd relatering som den "störde" njuter av och behöver
för att slippa se sig själv och sin falskhet både mot sig själv och andra.

JAG ÄR OSKYLDIG till ALLT som har hänt eller händer i relationer är dennes/as måtto.

Ansvarstagande för egna handlingar existerar inte...och vad dessa handlingar har lett eller leder till finns inte innanför dennes/as skallbas.

Nä fy faaaaa...för dessa undvikande tycka synd om typer...
allt går att skylla på....1964 var ett djä...snöoväder...
och därför...

Det som gör ondast inom mig är att jag medvetet blev utnyttjad för att tillfredsställa personens makt-tycka synd om syndrom.
Visst var jag en god samarit...tils jag låg nedslagen och nertrampad i dyn.

Jag tackar ödmjukast för att jag nu
kan se klarare på denna mycket sjuka relation och dess absurda oförståeliga relaterande till mig och omgivningen med hela samhälls + världsbilden!

Inte alls konstigt att jag blev mer eller mindre GALEN!

Pust!

Till sist,
Jag önskar att allt blir väl med dig.

LyckanNu sa...

Tackar för era kommentarer.
Det är en tumör godartad eller elakartad de ska biopsin nu utröna.
Smärtan ja att ha älskat en människa som är totalt inakpabel till en verklig relation och allt vad det väckt och gett.I form av smärta sorg kaos ångest och skräck.Ett gediget arbetet om man orkar att bearbeta allt som skadats och triggats.Det jobbet kan ingen ta ifrån en i alla fall och det som ges i form av en stor kunskap om dessa störda individer och vad man sjäv aldrig mera vill eller ska behöva genomleva på grund av en annan människa.Gällande dessa störda personligheter så råder det ju delade uppfattningar om de går att göra friska.Det verkar som att en del av dessa personligheter själva vet om att de är riktigt störda och vet att det går inte att bota genom terapier eller tillfrisknandeprogram.
Men tyvärr så fortsätter de på sin missbrukarbana och väljer bara nya objekt utan självrannsakan eller åtminstone försök att reparera alla skador och gottgöra den eller de som skadats av deras framfart genom kroppar hjärtan och själar.Detta gör det svårare för den som möter detta.Och om man söks upp av någon eller flera anledningar då man till sist gått igenom allt och släppt allt hopp och insett att man blir bara skadad kränkt och missbrukad.
Man får åter möta den kall hatiska oåtkomliga förgöraren av allt.
Helt oförståeligt hur en annan människa kan fungera så.Men det visas ju även i världen att de tyranner och härskare som förgör andra människor.Till och med expererna kan ha svårt att ställa rätt diagnos.

Masimo sa...

Du vet vad som gäller med en kall oc illvillig personlighet.
Nollkontakt kontrakt om man kan.De kan bara en sak suga ur en på allt liv och kärlek.Göra ned allt till botten lägena och nära döden känslorna.Och sist men inte minst.De tar aldrig ansvar utan söker nya offer.Vidriga människor och helt opålitliga att ha en sån människa i sitt liv kostar allt och ger ingenting tillbaka mer än ett enda stort helvete.

Mario sa...

Diagnos ja men det viktigaste är att man själv vet vem man mötte.Obotbara och väldigt svåra att synliggöra eftersom de ofta är dubbelnaturer.Helt vansinnigt att vara med om och mycket svårt att repa sig efter ett sånt fruktansvärt sjukt relaterande.Man önskar verkligen ingen annan det helvetet inte ens det nya offret/offren.Hoppas och tror och vet att livet själv ofta slår tillbaka förr eller senare.Priset får betalas av den störde själv i form av ensamhet psykisk eller fysisk misär.De tror att de kan vinna alla sjuka krig och spel.Men de är bara hopplösa loosers som går ned sig i sin egen smörja förr eller senare.Det bästa revanschen är att själv leva ett friskt och kreativt liv.

Rum