torsdag 25 augusti 2011

Makt - Missbrukare

Maktmissbrukare finns överallt i samhället.
I alla positioner och i alla möjliga relationer samt konstellationer.
Har man en gång mött makt - missbruk i full skala.
Speciellt om det har handlat om  en kärleksrelation.
Då har man fått en stor kunskap och en insikt för livet.
Om hur en makt - missbrukare fungerar,agerar samt relaterar.
Och man blir mer observant på just maktmissbruket,om  man möter en  maktmissbrukare.
Vilket kommer självfallet att inträffa,då dessa individer existerar och manipulerar och raserar.
Härskar och söndrar där de drar fram såväl i arbetslivet som i övriga livet.
Redan vid första kontakten, med en  annan människa.
Så kan man med kunskapen och erfarenheten observera maktmissbruket.
Det är ju oftare man stöter på maktmissbrukare, i just sådana positioner.
Där de kan utöva sin makt och kontroll som en del av sitt yrkesutövande.
Men man kan även i andra typer av relationer och arenor.
Stöta på en maktutövande individ.
Ibland går det att höra bara i attityden i t.ex i ett telefon samtal,
eller andra former av samtal samt bemötande.
Det är lätt att reagera på maktmissbruket.
Eftersom en människa som använder sig av maktmissbruk.
Vet exakt vad denne gör och hur denne gör det.
Men i vissa fall kan det ta sin tid innan en maktmissbrukare,
visar sin makt och kontroll fullt synligt.
Eftersom denna form av missbruk ofta sker på ett mycket slugt och manipulativt sätt.
När man reagerar förr eller senare.
Så får den maktfullkomlige en viss tillfredställelse,
som kan te sig på lite olika sätt och vis.
Det viktigaste att veta, när man kommer i kontakt med en maktmissbrukare.
Det  är att inse att man har med en illvillig och skadegörande människa att göra.
Och hur man än gör för att kommunicera med en sådan individ,
så är man chanslös till att få till en bra kommunikation.
Som kan leda till någonting tillfredställande för bägge parter.
Gällande en intim relation.
Så handlar det om att få in ett grepp om en annan människa.
Genom lögnerna och manipulationerna.
I den förförande inledningsfasen till "relationen"
Ofta villfarelsen om stor kärlek passion och samhörighet.
Själsfränder vänner och lögnen om gemensamma intressen värderingar önskemål och ömsesidighet.
Som slutar med en chock för livet att ha mött en kall tom och illvillig personlighet.
Och som inte skyr några som helst medel för att knäcka krossa och dränera den människan som denne förför och sedan förgör och gärna med dödlig utgång.
Ett krig som kostar liv och skördar nya offer.

Jag rekommenderar återigen hemsidorna:
 "Det Angår Oss Alla ".
Tuva Forum.
www.narcissism.se /
Som tar upp personlighetsstörningar såsom narcissistisk och psykopati.
Som ofta ligger till grund för en maktmissbrukare.
Samt  även beskriver hur sådana relationer kan se ut,
där det ingår psykisk samt fysisk misshandel, i olika former.

Jag  vill också påpeka att detta maktmissbruk berör oss alla i samhället!
Därför är det viktigt att se hur maktmissbruket ser ut.
För att kunna skapa ett samhälle utan psykisk eller fysisk misshandel.
Ett maktmissbruk som påverkar alla människor,
som kommer i beröring med maktmissbrukande individer.
Eftersom dessa maktmissbrukare finns i vårat samhälle i dag i alla möjliga miljöer.
Ett osynlig våld som kan leda till psykisk och eller fysisk sjukdom,
 för den som utsätts för maktmissbruket.
Samt som  i slutändan  även  kan leda  till döden.
För den eller dem som kommer i kontakt med detta våld som alltid ingår i maktmissbruket.

Rekommenderar även böckerna:
Charmör och Tyrann.
Psykopatens grepp.-Vägen ut ur farliga relationer.
Är du gift med en psykopat?: Om farlig och förförisk kärlek.
CasanovaKomplexet.

5 kommentarer:

Dora sa...

Hej behövda Lycka!

Nu har jag läst din dröm, min övertygelse är att genom våra drömmar bearbetar vi vårt liv.
Det som varit, är och komma skall.
Allt kläs i bilder men det är du som är din dröm och det är därför bara du som kan tolka den men med hjälp kan du få nya infallsvinklar på vad din dröm egentligen vill säga dig. Jung och hans tolkning av vårt mänskliga psyke tror jag på. Det som gäller oss alla och individuellt.

Makt, maktmissbrukare.
Nu har jag läst mycket av "Det angår oss alla", ingen rolig läsning men tyvärr är det också en verklighet. Det finns människor som drivs av att skapa kaos och njuter av att plåga andra.
Jag kan inte bli annat än gråtfärdig...igenkännande.

Nu till mitt "dilemma". Efter läkning och distans kan jag nu "se" hur allt gick till. Ifrån en levnadsglad människa till ett vrak. Här står jag nu återhämtad i den mån det går i förhållande mina
upplevelser, inte densamma men kärnan i mig finns kvar. Jag vill få känna glädje,förhoppning,tillit,gemenskapoch välvilja. Ska jag verkligen våga köpa den lilla hund som jag ska åka och titta på? Jag är allena, klarar jag detta ansvar...? Hu, så många gånger jag har sagt nej men inför framtiden kan jag gå på agility med mina barnbarn om de själva vill.
Vilken härlig framtid i min fantasi...Ska jag våga?
Ifrån nedbruten till att skaffa en fyrbent kamrat som också kommer att glädja andra.Det är mitt beslut, jag själv kan endast besluta men lite peppning kanske inte vore så dumt, inte att förglömma verkligheten över att det också finns baksidor av att äga ett husdjur.
Så upp till dig Lycka och er andra att tycka till om ni vill.
Jag välkomnar era åsikter, både goda och mindre goda!

Min ena fot stod i graven, nu står båda utanför och jag är verkligen tacksam över att jag har överlevt.
Tusen Tack Lycka för din blogg, den värmer och hjälper mer än du någonsin kan tro!

LyckanNu sa...

Tackar tackar!Ja beslut är ibland svåra att fatta.Men väg det goda mot det dåliga så får du se vart det väger över till mest.Har aldrig känt mig mera fokuserad än efter åratals turbulens och kaos.Tyvärr på grund av en dysfunktionell individs påverkan på mig och mitt känsloliv! Men all bearbetning och sökande efter kunskapen vad var nu detta !Världen har blivit både större och mindre.Och jag tackar för alla som gått vägen förre och breddat den tack vare sina erfarenheter och kamp.Rackar igen för din respons och lycka till nu med dina beslut.

Anonym sa...

Förtryckare har alltid funnits.Men absolut viktigt att se hur dessa typer verkar och förgör de människor som kommer i dess väg.Tackar också för din blogg.Mycket berikande kunskap.Och Dora du ska absolut satsa på det du tror kan bli bra.

Dora sa...

Som Lycka uttrycker, världen har blivit både större och mindre.
Att väga det positiva emot det negativa och se vilken vågskål som tippar över är en riktigt god lösning när det gäller det som vi ställs inför och behöver lösa.
Och som anonym skriver, att satsa på det som man tror och vill ska bli bra är ett gott rättesnöre.

Tackar för er feedback och önskar
er allt gott.

LyckanNu sa...

Tackar igen och ha en underbar helg i den väntande hösten!

Rum