lördag 20 augusti 2011

Det Är Inte Dig Som Det Handlade Om.

Det viktigaste i och efter en relation med en personlighetsstörd individ.
Är att se klart på.att det handlar inte om vem man är,ser ut,har för status,yrke,familjesituation,
ålder,kön, klasstillhörighet,etnisk tillhörighet you name it.
Vad man gjort eller inte gjort,vad man sade eller inte sade, vad man skrivit eller inte skrivit,
hur man varit,eller vem man är.
Eftersom att man kan aldrig lyckas med att  få en sund och utvecklande relation,
med en maktmissbrukare,förgörare,sabotör och missbrukare.
En förgörare samt missbrukare,av alla de mänskliga delarna,
som ingår i en human frisk och utvecklande relation.
All skuld,skam, självrannsakan,empati och moral,
saknas inom en kall outvecklad individ som har en narcissistisk / psykopatisk störning.
Det är det  stora arbetet, för att kunna tillfriskna ifrån effekterna från krigandet,
kriget som en maktmissbrukare och förtryckare,
utövar mot det objekt som denne har fått in sitt grepp om.
Objektet  som  den störde projicerar alla sina tillkortakommanden över,
samt  ansvaret över för att relationen varit så skadegörande,
för det objektet som utsatts för det perversa våldet !
Det perversa våldet som utövas i form av maktmissbrukande,
manipulationer och missbrukande, av alla känslor och förmågor som objektet har och ger ut.
De egenskaper och förmågor som den störde själv saknar i sitt inre.
De egenskaper som objektet först blir utvald för och senare i relationen missbrukas i.
Ett slugt förtryck som kan pågå i åratal och som kan ske utan insyn utifrån.
Att inse att det handlar inte om en själv,att bli utsatt för det hatet och kylan,
som den störde,utsätter sitt objekt för.
Det är viktigt för att återfå självvärdet som blir illa tilltygat av en förtryckare och manipulatör.
Samt för att kunna  släppa all skuld och ansvar,
den skulden och ansvaret,
som den destruktiva skadeutförande individen präntar in i sitt objekt som ett mantra !
Och  som denne själv flyr ifrån,
samt flyr bara vidare i sitt missbrukar och misshandlar liv.
Totalt ansvarsbefriad och skuldbefriad!


Rekommenderar återigen böckerna :
Det Osynliga Våldet.
Psykopatens Grepp. - Vägen ut ur farliga relationer-
Charmör Och Tyrann.
Energitjuvar.
Är du gift med en psykopat?: Om farlig och förförisk kärlek.
Men Jag  Då ?

Samt Hemsidorna :
Psykisk Misshandel.
Det Angår Oss Alla.
Det Osynliga Våldet.

6 kommentarer:

Anonym sa...

mycket bra beskrivning av vad värsta mötet innebär.Har funderat mycket över hur en störd personlighet fått denna störning.Har så svårt att se tillbaka på den kylan och föraktet jag fick av den som från början påstod stor kärlek och attraktion.Några år senare satt man som ett vrak och bara grät samt hade ångest hela tiden.Föraktet och kränkningarna mot mina behov och önskningar.Hatet och kylan som du skrivit om.En klassiker bland kvinnohatare i grunden som ändå söker kvinnor som objekt.Morsaobjekt eller sexobjekt.Den jag mötte som är en liten ryggradslös alkoholist spelade ynklig och sårbar.Men värsta förtryckaren kröp fram succesivt.Helt oförståbart,som du skrivit om.Och skammen och skulden ska man själv sitta med och känna inför omgivningen att man blivit psykiskt eller fysiskt misshandlad.Min räddning från att gå ned mig helt var just att prata med andra.Samt att gå i självhjälpsgrupper just för att inse det handlade aldrig om mig.Tack för din berikande blogg.

Anonym sa...

I en relation med en personlighetsstörd människa som ofta har någon form av missbrukande i sitt liv.Kemiska missbruk sex kärlek och relations missbruk,spelmissbruk eller andra missbruk.Så kan man som du skriver aldrig få sina egna behov tillfredställda av kärlek respekt och empati.En störd missbrukare spelar på sitt objekts alla känslor för denne.Och som du skriver det du först blev utvald för.Dina förmågor,styrka och engagemang.Gottgörelse självrannsakan saknas i en narcissist och eller psykopat.Därför är dessa relationer livsförgörande och utarmande.Själv har jag barn sedan tidigare och det drabbade även dem att jag befann mig i en sjuk människas misär.Tog mig som du succesivt ut ur det sjuka greppet men går fortfarande i terapier för att läka just mitt självvärde och skuldbenägenhet.Den missbrukande typen går fortfarande runt och tror att han är någonting att ha.En ny kvinna och sitt fortsatta sex och kärleksmissbrukande samt ständiga krogliv.En vandrande katastrof som tyvärr förstörde mig och mitt liv alltför länge.Tack och lov som du skrivit om finns kunskapen idag om dessa sjuka farliga individer.Som krossar och förgör andra människor under sitt liv.

LyckanNu sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Dora sa...

Jag ryser av att läsa dessa inlägg.
Gåshud kommer snabbt och det värsta är att som inläggen säger, dessa människor som suger ut andra vimlar det av i samhället, på än det ena eller andra sättet.
Inte ens ett missbruk behövs för att förgöra en annan människa för all framtid.
Jag är oerhört tacksam över att jag kom ur greppet med mitt förstånd i behåll, det var inte långt till galenskapens värld.
Någon mer bisarr pjäs med gömda illasinnade kort i rockärmen där offerrollen spelas helt övertygande stundom med översitteri kommer jag aldrig mer att medverka i. Ridån har gått ned.

Nu är livet njutbart och ljust, jag väljer själv hur jag vill leva och vilka människor jag vill umgås med. En fantastisk känsla och framförallt glädjefyllt!

Tack alla för era modiga självutlämnande berättelser.

LyckanNu sa...

Tackar igen för din klarsynthet.Visst är det skrämmande att inse vem man mött och förstå hur illvilligheten ser ut hos en störd kall personlighet.Tack och lov så finns motsatsen!

LyckanNu sa...

Det jag är också mest glad över idag som du Dora beskriver är att efter värsta mötet.Återfinna glädjen möta människor som kan ta emot och ge respekterande,välvilja och kommunikation.Och att jag känner mig sund stark och välmående befriad ifrån den ömsom spelande sårbare till tyrannen kylan och missbrukandet av allt man gav ville ge och försökte ge.Helt utan resultat med en störd personlighet. Livet åter fokuset åter och hjärtat kan se och möta sunda människor igen.Starkt och underbart!
Att få uppleva efter att ha befunnit sig i dödens närhet.Destruktivt livsfarligt relaterande utfört av en målmedveten krigare

Rum