lördag 20 augusti 2011

Det Händer Inte Mig

Plötsligt blir orden realitet.
 " Unga människor tror att de är odödliga ".
Får ett telesamtal från min son !
Nu i slutet av sommaren och en av de kanske sista varma dagarna !
Jag frågar hur är det ?
Inte så bra svarar han,jag krockade nyss med min cykel !
Han låter lite borta säger att en man körde på honom i full fart,
mannen körde på fel sida av cykelbanan.
I full fart cyklar de båda och plötsligt smäller det.
( Oj Oj Oj då, utbrister mannen efter smällen, reser sig och drar ).
Ett par som joggar förbi,stannar och hjälper min son att bära hem cykeln som är kvaddad,
och väntar tills ambulansen kommer.
Det finns änglar, tack och lov !
Sonen köpte en sportcykel i början av sommaren,
jag påpekade ett antal gånger du köper väl en hjälm också ?
Ja ja löd svaret.
Efter det konstanta svaret,så rann till sist mitt tjat ut i sanden !
Och  minsta antydan till påpekandet att det är farligt att cykla utan hjälm .
Ledde till svaret ja jag vet,  med antydan att det händer inte mig.
Men så händer det !
Cykelturen som  häromdagen slutar med kvaddad cykel, uppskrapad arm,
skadat knä, och hjärnskakning.
Ambulanstransport till akuten och en natt liggande på en brits,
( akuten ett av de värsta ställen man kan hamna på,
tror jag,
det man får se och höra där, vill man helst slippa uppleva )!
Plus insikten om hur dåligt svensk sjukvård fungerar idag !
Men ni som jobbar där är ju hjältar helt klart !!!
13 timmar går det där. innan en läkare undersöker honom och konstaterar en hjärnskakning !
Tur i oturen ändå, det hela  hade ju kunnat sluta så mycket värre !
( Till saken hör att även min yngsta dotter började vägra att ta på  sig hjälm,
 och fick  också en hjärnskakning efter att ha kört in i ett träd i början av sommaren ).
Två dagar innan vi skulle åka till semesterstället !
Den äldsta har cyklat utan hjälm nu i flera år på Köpenhamns gator,
och menar att där tar cyklisterna stor hänsyn till varandra och nästan ingen har hjälm !
Tack och lov har ingenting hänt henne ännu!
( Modershjärtat håller inte för fler hjärnskakningar nu ) !

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst är det så man fattar inte förrän det händer något allvarligt. Men värsta mardrömmen är ju om det händer ens barn något.

LyckanNu sa...

Det värsta som kan hända om man har barn är att det kan hända dom någonting fruktansvärt.Skräcken finns nog alltid där,men samtidigt så drabbar det ju ens barn om det händer
en själv som förälder någonting allvarligt,oförutsett i livet.Katastroftänkandet kan man ju inte alltid gå omkring i men det tillhör ju livet,att död och katastroferna finns!

Anonym sa...

Tack för det du skriver om!
Alltid lika tankeväckande och tänk om alla tog på sig sina hjälmar och åtminstone skyddar den sårbara delen av människokroppen.
Sen kan man ju inte skydda allt annant men ändå!
Lycka till med allt!

Rum