söndag 22 maj 2011

Anknytnings - Scanning

Har man varit i relation med en personlighetsstörd individ,
så lär man sig oerhört mycket på kuppen !
Hur dessa individer fungerar, agerar, och relaterar.
Redan i första mötet kan vissa tecken uppenbaras,
sådant man aldrig hade en tanke på innan man mötte,
en kärlek,sex,relations och  maktmissbrukare, samt  tyrann !
(Väl dold bakom charmoffensiven i inledningsfasen till relationen) !
Anknytningsförmågan kan vara någonting man liksom scannar in.
Det första intrycket av en annan människa är inte så lätt att få en helhetsbild av.
Vi säger att man bestämt sig för att möta någon,
de vanligaste ställena att möta någon kan vara på ett uteställe.
(Nätet är ju också ett forum för många människor i dag).
Hur lätt är det inte att känna sig upprymd med hjälp av lite alkohol !
Någon verkar vara väldigt intressant,
 då man står där någonstans ute i vimlet av människor.
Tills man  kommer så nära,
att man kanske upptäcker,
vad var det jag såg som verkade så intressant ?
Spel, manipulationer, ytlig charm, egocentritet,grandiositet,
spydighet, cynism,sarkastiska kommentarer om det motsatta könet !
Oåtkomlighet kan vara några tecken,
spelad sårbarhet, likaväl som dominans, kan vara tecken !
Tecken som visar att man kan ha stött på,
någon som har problem med att anknyta på ett verkligt sätt.
Många psykologer menar att någon som är mycket på, prat om själsfränder,passion,attraktion,
stor kärlek, giftermål, flytta ihop ganska omgående, är tecken man bör se upp med.
(Samt svartsjuka) !
För att  de  tecknen visar, kontroll behov som finns i grunden,
ofta ett tecken på en maktmissbrukare och en störd personlighet !
Detta gäller ju om man kommit så långt in i relationen att den kan  betecknas,
som  en kärleksrelation !
Det jag tar upp här är det första mötet !
Man kanske skulle skriva en checklista,
en scanningsmanual på anknytningsförmågan ?
För att se redan i starten av en relation, vem man har mött !
Innan man har hamnat där i relationen.
Vad man själv vill möta,
och självfallet absolut inte vill möta, (igen), det  är det viktigaste att veta !
Då är det så lätt att snabbt radera ut eventuella telefon nummer, mailadresser,
och aldrig mera ta kontakt.
Snabbt och effektivt !

7 kommentarer:

Dora sa...

Scanning, visst vore det skönt att kunna scanna av ifrån topp till tå. Piper maskinen är det bara att kassera den som står där, precis som när man ska gå genom incheckningen till flyget!Riktigt lustigt.
Så enkelt är det ju inte, som du, Lycka skrivit, dessa personer är så slipade att de vet bara genom att se på dig hur de ska komma in under din hud. Det du söker får du i inkörsporten och det kan vara vad som helst. En bil som behöver få omvårdnad, eller bara bli lyssnad på, hu va det är jobbigt på arbetet just nu. Eller säga att du tycker om att resa, eller att bara ligga på soffan och läsa en bok. Häromdagen sa jag till den person som jag nu lägger åt sidan
- Kan du säga något vänligt till mig? Till svar fick jag - Åk och tvätta bilen, (hur kan människan med att uttrycka sig på ett så förringande sätt, helt utan skam i kroppen, totalt ont)naturligtvis var personen ifråga på lyset, då frodas ju aggressiviteten, hatet och avundsjukan kommer klart fram i ljusa dagen. Tyvärr kan denna person manipulera sin omgivning till att framstå som en väldigt snäll, beskedlig och vänlig människa. Hur denna människa kan manipulera så övertygande är ju helt ofattbart men omgivningen har ju bara fått se den vänliga "masken" och handlingsmönstret är välplanerat utifrån vad den missbrukande människan just behöver och vill få av den omgivningen och det är att få leva sitt liv utan att bli avslöjad eller tillrättavisad när det gäller intaget av alkoholhaltiga drycker och det missbruket är missbrukspersonen expert på att manipulera bort eller dölja.Det är ju också så att en del förstår inte problemet medan andra inte bryr sig för "flaskpersonen" ifråga hör ju inte till de som går bärsärkargång och slåss. Nä, istället riktigt "vidrigt" tillmötesgående och lätthanterlig för den som vill få bruk av den "snälle" men den personen skulle bara veta att det handlar om manipulation, planering för att själv bli utnyttjad och brukad,så länge missbrukspersonen har nytta av denne sen så är bekanskapen över när fasaden eller manipulationer börjar rämna, krackelera i sitt så timida ansikte.
En sak har jag lärt mig och det är att aldrig gå på en sån här nit en gång till, aldrig låta mig manipuleras på ett så billigt sätt, för det handlar ju om som du Lycka skriver, så länge det finns något att stjäla hos mig så försöker missbrukspersonen komma över just det som personen behöver för tillfället. Nu har jag för längesedan genomskådat spelet och ska med gott mod också framföra min tes till personen ifråga utan att för den skull kränka, förlöjliga eller döma, en sak som är säker, populär blir jag inte men vad gör det, ingenting.
Aldrig mer någon parasit under mitt skinn.
Jag vill anknyta till något sundare och mer utvecklande för mig. Jag tar med mig min inbyggda scanner ut i verkligheten och kommer att lita på min magkänsla för den brukar vara rätt.

Lycka, Dina ord är kloka och tack för dom!

LyckanNu sa...

Tackar för din kommentar!Jag har nog aldrig kapat av så många kontakter så snabbt såsom denna tid efter den relationen som var med en maktmissbrukare tyrann och anknytningsstörd personlighet.Känns bara bra att aldrig mera spendera min dyrbara tid och mitt fulla engagemang och empati och kärlek till någon endaste som tar all kraft och tid ifrån mig och mitt dyrbara liv.Så inget ont som inte har något gott med sig.Just det där att finns det minsta reservation och ointresse så bort direkt.Härligt ! Scannings förmågan utvecklas av att ha varit med om charmoffensiv spel och lögnen om kärleken,
även om man aldrig kan bli en maskin som scannar in allt hos en annan människa,
och tur är väl det !

Dora sa...

Som Vargas sjunger, gå och det är ju det enda rätta för ens egna överlevnad. Att släppa taget och låta den människa som väljer att fortsätta sitt destruktiva liv ta ansvar för följder som uppstår.
Enkelt sjungt men för den som bryr sig oändligt svårt och smärtfyllt.
Att vara i smärtan när elden bränner och förtär för att brinna ut, förkolna, ge nytt grönt gräs
och friskt syre att andas det önskar jag ingen. Sorgligt nog räcker inte all kärlek i världen för den som har blivit fångad i sitt missbruk och som tror att personen själv kan vinna över sitt missbruk, d.v.s. aldrig drabbas av fysiska eller psykiska skador utan istället fortsätta och ha den inställningen att det drabbar inte mig. Den personen kan heller aldrig se sin personlighetsförändring till det sämre för allt smyger sig på.
Inte ens med ena foten i graven vill eller kan den människan bekänna sig besegrad utan istället avskärmar sig den människan ifrån verklighetens faktum att den sitter fast i missbrukets spindelväv. Jag tackar min lyckliga stjärna för att jag är fri ifrån kemiskt missbruk, jag är lyckligt lottad.
Nu handlar det om att reparera de relationer som blivit åtsidosatta
och där får jag verkligen anstränga mig för att återfå tillit. Eftertankens kranka blekhet, hur dum kunde jag bli i en redan given omöjlig relation, alla är vi barn i början för vem kan tro eller vill tro det värsta? Nej, jag förlåter mig själv för jag ville gott och det är tillräckligt. Nu till ljusare tider där gemenskap uppskattas!

Ha en riktigt god vecka i storstan
och var glad och nöjd med din blogg som uppskattas vida omkring.

LyckanNu sa...

Tack för din kommentar och erfarenhet och kunskaper !
Det är först med facit i efterhand jag kan se vad det hela handlade om med en missbrukspersonlighet och anknytningsoförmögen personlighet.
All tid och energi och empati och kärlek jag gav.
Låt oss kalla som man kan göra förvisso medberoende.
Men det handlade inte bara om det.En missbrukare är ju inte bara sjuk och kan ha infirat stora förhoppningar om stor kärlek i inledningscharmoffensiven ! Men allt var en lögn eftersom om det också rör sig om en personlighetsstörning så är ingenting på riktigt.I alla fall inte för många av de som kallas narcissistisk personlighetsstörning och psykopaterna !
Mycket glad över att ha jobbat så mycket med mig själv och all kunskap som man kan söka i dag för att veta att det handlar inte om mig !Men ansvaret att reparera alla skador det måste man ju själv ta om man nu har överlevt och tagit sig ut ur greppet ! Tack för din uppmuntran och ha det så fint därute nånstans i den vackra försommaren !

Anonym sa...

Din galghumor och analytiska förmåga fick mig att skratta gott.Men jag vet ju att det är på allvar du skriver med varje ord av kunskap analys och erfarenhet !Vem fasen tror sig möta en maktmissbrukare i en till synes charmig och tillmötesgående individ !Mycket bra beskrivet och hoppas att du lyckas scanna in varje person som du blir intresserad av igen utan att ha fallit för en svikare och kärleksknarkare.

Dora sa...

Som anonym skriver, vem tror sig möta en galen general bakom en tillmötesgående och charmig medmänniska. Förbaskat bra skrivet, nu ska jag lämna Sverige för knappt en vecka. Min resa börjar med tåg och på denna tripp ska jag för skojs skull försöka räkna in alla möjliga dränerare bara genom att försöka se på och höra hur de talar. Endast attityd och utseende kan ju ge en bild men en felmarginal bör ju självklart finnas med i bilden för mitt upptåg. Lite roligt får jag ju ha!
Visst vore det kul att ha en verklig och pålitlig scanner i min hand men min känsla får räcka.
En viss överkänslighet mot styrande och ställande individer har jag utvecklat, likaså de som alltid ler och är glada, för vem kan alltid vara på gott humör?
Skadad, utan tvekan men det har ju fört med sig att min tro att den jag möter vill mig gott bubblan har spruckit till förmån för en mer nyanserad och verklig bild av människan. Bakom den välanpassade, vänliga, balanserade, utbildade, trovärdiga och medmänskliga masken finns också i varje människa en ibland sovande, inte ännu konfronterad mindre god sida där Belsebub bor och väntar på att få visa upp sig i all sin glans, med eller utan ett missbruk, så sant som det är sagt.
Som sagt, snart går mitt tåg och jag ser med spänning framemot att få möta lämmeltåget av tvåbenta varelser för att notera i mitt minne hur många av dessa som möjligtvis kan råka vara besatta av Hin Håle själv. Vid slutdestinationen har jag fått en ihopräknad summa av alla dessa 100-tals människor som florerat förbi, kan det bli 10 eller 20 eller mer!

Ha det allra bäst i storstadens buller tills jag läser ditt nya smarta och välskrivna inlägg.

LyckanNu sa...

Tackar för din kommentar ! Vad härligt att ut och resa och tåg,det är det bästa tycker jag.Inspirerande tanke att tågluffa utomlands vill jag gärna återuppleva !
Livet är mycket rikare efter att ha fått ytterligare erfarenheter och dimensioner av vad som finns i vår herres hage ! Trodde ju att jag mött det mesta i mitt relativt långa liv ! Och mitt stora intresse av människor och psykologi.Men ack vad jag bedrog mig.Har tittat tillbaka på vad som hänt sedan jag tog mig ut ur den relateringen som kostade skjortan både under och efter.Ser att mycket positivt i livet och nya erfarenheter samt möten har skett och sker ! Mycket glad över att ha gått igenom värsta helvetet och kommit ut ur det med livet kunskaperna sinnena i behåll!
Samt nya dimensioner !
Ha det toppen på din resa och det roligaste av allt är ju att det finns så många intressanta och underbara människor att möta också.

Rum