torsdag 11 november 2010

Nu Är Jag

Nu är jag både styvmamma, mamma, bostadsrättsinnehavare,
 och heltidsarbetande inom vård och omsorg.
 Jag måste flytta snart och det blir tillbaka till förorten,
  mycket nära den jag lämnade för cirka 16 år sedan !
 Märkligt nog så har jag drömt om detta i 1 års tid,
 att jag flyttar tillbaks till mina 2 bostäder, som jag bodde i 5 års tid vardera i.
 Och jag missar flyttdagen och jag ångrar mig att jag kom på tanken,
 att flytta tillbaks igen !
 Men nu blir det så för jag har inte råd att äga en bostad,
 och jag vill inte äga någonting som jag inte nödvändigtvis behöver.
Jag älskar allmännyttan som gör att alla kan få chansen att hyra en bostad,
 trots inget kapital eller hög inkomst, eller kapital bakom ryggen !
Och jag beklagar att hela Södermalm i dag är i stort sett ombildat.
 Jag beklagar att unga människor som inte har kapitalstarka föräldrar,
 kan få flytta hemifrån i rimlig tid.
 För att bostadsmarknaden ser ut som den gör i dag !
Jag kommer inte att göra något klipp,
 som det sägs att man gör vid ombildning !
Jag trodde för 16 år sedan,när jag flyttat hit !
 Att nu har jag kommit hem,
och kommer ej att flytta igen i Stockholm, men så blir det inte nu !
 Jag har flyttat många gånger i mitt liv,
 och från början i Stockholm 5 gånger per är i 5 års tid,
 när jag kom hit för ett antal år sedan.
 Och nu blir det tillbaka till förorten som jag lämnade för 16 år sedan,
 och tillbaka till krokarna,
där jag jobbade för 5 år sedan!
Vad lite man vet i livet vad som kan ske och komma i ens väg.
 Överraskningarnas tid är inte förbi som jag brukar säga !

6 kommentarer:

Alexandra sa...

Vi kommer att sakna er här. Söder blir fattigare för varje underbar människa som drivs bort!

Kärlek

LyckanNu sa...

Tack! Ja det är en tråkig utveckling och hela Stockholm borde vara en plats för mera mångfald, och billigare hyror,massa lokaler som kan hyras billigare för konstnärliga ändamål och inte bara kommersiella ändamål. öppnare klimat med, mera, med mera, titta bara på Berlin, även Köpenhamn är ju en roligare stad än Stockholm trots den regeringen som styr i Danmark i dag ! Kramar!

Jane Morén sa...

Jag ser fram emot förorten. Jag tror det blir det nya stället. Södermalm har förändrats för mycket. Jag tror på riktigt goda tider för närförorten och de människor som nu kom mer att samlas där, flytta ut dit!

Kristina sa...

Ja det kan väl bara bli bättre. Efter trenderna som styr och den glassiga innerstadskulturen som tagit över stora delar av Södermalm och Vasastaden,med mera. Alla så kallat vanliga människor läs arbetarklassen bor i förorterna men också de som inte har ej jobb att gå till och de långtidssjukrivna med flera. Man får väl tro på att kulturen kan bli inspirationskällan som finns lite här och där i förorterna. Nästa flytt efter denna kanske blir till ett konstnärskollektiv på Österlen eller Någonstans i Danmark eller Norrland eller Italien ! Den som lever får se och det kan bara bli bättre efter allt !

LyckanNu sa...

Ja det är ju inte bara eliten som bor i innerstaden det vet jag,ju En stor del missbrukare har hittat Södermalm speciellt de senaste åren, lite märklig blandning att se dem fladdra runt trendafärrerna och bostadsrätterna. Och det bor ju en del låginkomsttagare kvar också . Men i stort sett så är hela innerstaden omvandlad till bostadsrätter och många kommer aldrig att ha en chans att flytta in till stan som skulle kanske vilja det idag. Men ut till förorterna går flyttlassen ifrån innertaden för många människor. Valfrihet gäller bara om man har ekonomi att kunna välja !Bostad med mera !

Anonym sa...

Valfrihet är Moderaternas slagord. Valfrihet vad betyder den i praktiken? Slå ner på de svagaste i samhället låt missbrukarna skylla sig själva och låt dem dö.Låt sjuksrivna vräkas efter ogiltigförklarade sjuksrivningar. Bunta ihop alla ensamstående kvinnor med barn och låt dem gå under ute i helkriminella eller halvkriminella förorter. Låt deras barn bli knarkare och arbetslösa ochbostadslösa. Alla får skylla sig själva !

Rum