onsdag 4 maj 2011

Kapitulera


Att kapitulera.

Det är när man inser sin egen maktlöshet och ger upp, och släpper taget,
och överlämnar sig själv till någonting högre än sig själv.
Som man kan kalla  för en högre kraft eller det som man själv väljer att kalla det för.
Som det sägs i tillfrisknande programmen,som bygger på  de Tolv stegen och Tolv traditionerna.
Då man är beredd att starta läkeprocessen ifrån medberoende och eller beroende.
Att släppa sitt ego,det är kanske vad det hela handlar om?
Och inse att vad man än gör för att komma tillrätta med beroendet och eller medberoendet.
Så är det dömt att misslyckas,eftersom att man själv inte längre kan styra upp någonting.
Och livet har blivit ohanterbart.Man ger upp och man inser att man är maktlös inför sig själv.
Och inför sitt beroende och eller sitt medberoende.
Det är beundransvärt att det kommer människor till denna insikt världen över,
och  att det sker små och stora underverk varje dag.

Att välja livet det är stort.
Större än allt.




8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för en jättebra blogg och viktigt att du tar upp detta ämne. Vad innebär de tolv stegen?

Anonym sa...

Kapitulera i krig, att gräva ner stridsyxan...kriget inom mig själv är en del av min bild av vem jag är...svårt att ge upp det som så länge varit en identitet: en utväg ut ur ovisshet /tomhet...Att fylla mitt tomrum med tankar om det som varit, om dessa personer som jag skyller mina lidanden på...Att bli fri är inte en njutning! Sålänge som destruktionen är det enda som bär mitt lidande hungrar jag efter någon som får min smärta att blomma ut gång på gång på gång.

Anonym sa...

Kapitulation behöver inte innebära atomatisk befrielse.Att vara i tomheten och smärtan och våga stanna kvar.Men många beroenden uppstår i att jaga vidare söka kickarna i destruktiviteten och inte smärtan som driver på.En ständig jakt som inte leder längre än till nästa krog kropp objekt kick.Livets mening är vi alla delaktiga i men varje individ styr sitt eget liv.Missbruk är när man skadar sig själv eller andra och är inte försvarbart mera än som orsak och verkan.

Anonym sa...

Missbruk är en sjukdom och man måste anse sig som störd för att våga se sig själv och vem man är som missbrukare.Innan man kan kapitulera.De som möter en missbrukare blir alla beroende och medberoende i varulvsvalsen.Den som älskar en missbrukare blir lika sjuk och t.om sjukare succesivt än missbrukaren själv som bara flyr.
Alla runt en missbrukare blir bärare av sjukdomen utan att för den skull vara kemiskt beroende eller sex kärleks och relationsmissbrukare.Till sist måste man kapitulera och ge upp kampen och kriget som missbrukaren ger som respons på alla lönlösa försök att satsa och vilja rädda genom kärleken empatin och engagemanget.Idag finns det en massa forum för alla som är beroende eller blir medberoende att tillfriskna.Vissa slutar aldrig att missbruka och det är tragiskt att inse.

Anonym sa...

Tack för din blogg den tröstar mig i min enorma smärta att inse att jag mött min egen förgörare.I kärleken som jag trodde var min kärlek och äkta vän.Men som är en sex och kärleksmissbrukare och alkoholist och narcissist troligen !

Masen sa...

Jag vet hur det känns.Har mött en sån människa i kärleken den som jag öppnade mig för.
Och som slutade som du skriver en bortkastad kanyl i ett sopnedkast.
Dessa personligheter kan aldrig älska och blir till sist väldigt ensamma i sina liv.
Även om en grandios påstår sig att behöva kärlek ibland då det passar denne själv och egot behöver en kick då och då.
Så slutar livet ofta i ensamhet och alla som har varit där och verkligen älkat avskyr ju till sist den människan som har gjort så mycket illa.
Lidandet är stort för alla som möter dessa kalla människor och priset är alldeles för högt för en själv.
Men lyckan är stor då man inser att min kärlek är min och jag kan ta emot och ge kärlek och den grandiosa kan aldrig vara i en frisk relation och stanna där.
Alltid kickar förgörelse ensammma perioder och så är karusellen igång och snurrar vidare i samma hjulspår.
Tack till dig du starka kvinna som lyckats att se klart och ta dig ur allt hopp även om smärtan är stor och kan pågå i åratal efter relationen.
Så kan du möta verklig kärlek den dagen du är redo för att öppna ditt hjärta igen.

kirre sa...

Tack för din fina skärpta konstnärliga blogg.
Låta smärtan blomma ut genom att missbruka andra och skapa lidande det är ej ok.
Men så fungerar ju dessa personlighetsstörda borderlinetyperna med narcisstisk störning.
Krig är det enda du får av en narre och när du är utsugen jaha då så ska stridsyxan grävas ned tycker egoisten och jagar vidare.
Fri är ingen missbrukare i grunden.
Men kan kalla den som blir sjuk av missbrukaren som den som gör egoisten ofri att kicka av sina substitut.

Manne sa...

Friheten är en illusion som den grandiose skapar utifrån sin egoism och sadism.
De klarar inte av ett förhållande som är i verkligheten.
Illusionen om total sammansmältning och sedan ofriheten när den sker.
Därför så skapar den perversa narren det krig som knäcker den människan som kommer in i dennes sjuka nät av lögner manipulationer och missbruk.
Man blir sjuk till sist själv och kan bara göra allt för att bli fri från hopp kärlek och tro.
Tron får sig en djävla smäll med en narre.
Då denne beter sig omänskligt just för att projicera ut sin egen skit över en annan människa.

Rum